על רקע רעידת האדמה הקשה שהכתה באזור מרקש במרוקו וגבתה את חייהם של אלפי בני אדם, ראש עיריית טבריה, בועז יוסף, וראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, התריעו כי הרשויות אינן ערוכות כלל לרעידות אדמה וללא יכולת לממן את מיגון המבנים המסוכנים שאינם עומדים בתקן הישראלי לעמידת מבנים ברעידות אדמה. 

בישראל פותחה מערכת מיוחדת לזיהוי רעידות אדמה: "כמו אזעקת צבע אדום"
תיעוד קורע לב: תינוק אותר מתחת להריסות כשהוא עדיין עם חבל הטבור | צפו

על פי מיפוי המבנים המסוכנים שערך פיקוד העורף ברשויות טבריה וצפת נמצאות במצב מסוכן מאוד, וישנם בצפון הארץ 1,208 מבנים שצריכים להיות מחוזקים באופן מיידי״. על פי אותו הסקר, בעיר טבריה יש כ-400 מבנים שמוגדרים כמסוכנים בעת מקרה של רעידת אדמה. רבים מהבניינים נבנו עוד לפני שמונים שנה, עם קומות רבות ואינם נמצאים בתקן הישראלי לעמידות מבנים ברעידות אדמה שנחקק רק ב-1980. 

בועז מגן, בעל חברת ״מגן״, חברת הדרכת ניהול אסונות ומצבי חירום, טען: ״לקבלנים וליזמים לא משתלם להשקיע ולחזק מבנים בערי ויישובי הפריפריה. במגדל העמק, בית שאן או טבריה - הרווח לא משתווה אל מול ההוצאה שהיזם צריך להשקיע בתמ״א. לעומת זאת, כאשר יזמים משקיעים בבניין בתל אביב - זה משתלם להם כלכלית כי הקרקעות יקרות והתשואות בהתאם גבוהות״.

מבקר המדינה בדק: האם הרשויות מוכנות לרעידת אדמה?

הוא הוסיף והתריע: ״לצערי, אם תתרחש רעידת אדמה - הפריפריה שוב ׳תאכל׳ אותה, והסיכוי של התושבים להיפגע יהיה גבוה בהרבה מתושבי מרכז הארץ. גם רוב בתי החולים, המחלפים והגשרים אינם עומדים בתקן לעמידות מבנים. הם יקרסו אם יהיה מצב חירום מהסוג הזה״. 

״רוב הבניינים בטבריה נבנו הרבה לפני שנות ה-80 והעיר נמצאת בדיוק על השבר הסורי-אפריקאי״, אומר ראש עיריית טבריה בועז יוסף. ״המצב בטבריה הוא המסוכן ביותר במדינת ישראל. אם נכפיל את 400 המבנים האלה - נגיע ל-20,000 תושבים שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר להיפגע ברעידת אדמה״. 

עוד הוסיף: ״הפתרון שהצעתי שיכול להועיל למבנים המסוכנים הוא התחדשות עירונית באמצעות פרויקט תמ״א 38 בבניינים. לצערי ליזמים והקבלנים לא משתלם להשקיע בבניינים בפריפריה מאחר שמחיר הקרקע זול והנכסים זולים בהרבה מהנכסים בתל אביב, גבעתיים או רמת גן. על אף שבמרכז פחות מסוכן מטבריה בעת רעידות אדמה - הקבלנים והיזמים מתעשרים שם לאחר שמקיימים את התמ״א. עיניי אינן צרות - אך צריך להבין שאנחנו חייבים תמ״א כדי לחזק את המבנים בעת מקרי רעידת אדמה, אלה חיי אדם״.

״בישראל אמורה להיות כל מאה שנה רעידה חזקה - שעברו ממזמן מאז הרעידה האחרונה באזור. אנחנו במצב קריטי כרגע, לא יודעים אם תהיה מחר, עוד שבוע או עוד חמש שנים. אנחנו במצב חירום כרגע״, טען ראש העיר.

תיעוד ישראלי מלב האסון במרוקו. באדיבות עמותת איילים (צילום :עמותת איילים)

״בעיר צפת שבעה בניינים בלבד מתוך 300 שמוגדרים כמסוכנים - חוזקו״, כך נטען על ידי ראש העיר צפת. ״התמ״א מושקעת במרכז הארץ כי זה יותר כלכלי. כולנו יודעים שרעידת אדמה זו לא שאלה של אם - אלא מתי. חייבים להקים מנהלת לרעידות אדמה וחיזוק מבנים ברמה הלאומית, ולתת עדיפויות לערים בצפון ולקיים חיזוקי מבנים או פינוי בינוי. היכן שהיו ליקויים וחסמים במרכז הארץ - ידעו לתת תקציבים. 

לטענתו, בממשלה מזניחים את מצב החירום בערים הצפוניות: ״כשהייתה רעידת האדמה הגדולה בסוריה לפני כשנה וחצי, הגענו לכנסת, לממשלה ולכל מקום כדי לדבר ולדרוש שיטפלו בכשל החמור. מאז - הנושא נדחק לשוליים ונשכח. רק לאחר שתהיה רעידת אדמה ותהיה ועדת חקירה יתייחסו ויגידו לא שמענו, לא ידענו״.