שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הופתעו לקרוא אתמול (רביעי) את הדיווח הפלסטיני על אישור ישראל לחמש את הרשות הפלסטינית מירדן. מה המשמעות הביטחונית לדיווח? האם הוא ישפיע לטובה על המאבק נגד הטרור? ניסים משעל וטל שלו דנו על כך ב־103fm עם אלוף (מיל') איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמזכיר הצבאי של שר הביטחון, אשר הביע את דעתו בנושא. 

"אנחנו בשלטון - אנחנו אחראים": ביקורת פנימית בקואליציה סביב העברת הרכבים לפלסטינים

ראשית הסביר האלוף דנגוט כי "אני מעריך שההגעה לאותה ידיעה לא הייתה מתבצעת ללולא תהליך מכין של מערכת הביטחון, כלל מערכת הביטחון, הדברים האלה שמגיעים לידי בשלות והחלטה של ראש ממשלה, יש להם בדרך כלל שני צירים - המרכזי, הבסיסי, שעליו ראש הממשלה מבסס את קבלת ההחלטת שלו, ציר שר הביטחון. עם דיונים פתוחים של משמעויות וסיכונים. החלק השני הוא החלק של אל מול המלצות מערכת הביטחון מגיע השלב הפוליטי, הקואליציוני שבו גורמים כאלה ואחרים בעד או נגד מאיימים ואז יש פה עניין למול ביטחון היבט של שלמות קואליציונית".

"התשובה פה היא מנהיגותית. ראש ממשלה, ברגע שהוא שומע את ההמלצות, הוא עוד מספר ימים אמור לצאת לארה"ב, האמריקנים עם השושבים המרכזי ויש להם אסימטריה מוחלטת במידיניות שלהם ביו"ש, בהקשר של לשמר את מה שהם בנו בבניין הכוח של הרשות הפלסטינית החל מהמחצית השנייה של שנות האלפיים. מספר פעמים הם פונים בהיבט של תחזוק והחזקה, ולכן פה לתפיסתי הדבר היחידי פה הוא אך ורק פוליטי וגם לצערי רדוד ואפילו חסר אחריות", טען.

לאור אמירותיו, תהתה שלו האם הוא רואה סיטואציה בה יש אפשרות שהקואליציה תוכל להתקדם לאור הדרישות והתהליך. דנגוט הודה: "ההתקדמות הזאת חזקה יותר מהכול, אין לנו ברירה אחרת וביחס לאיום הכולל, יש פה גורמים שהם פשוט חסרי ידע והבנה, או לא רוצים להבין, ובאים רק עם שאגות ודברים, וקו אחד מבחינתם. אין לנו לדעתי אפשרויות בהקשר הסעודי שפותח לנו הזדמנויות".

"מי שחי באשליות שהסעודים יגיעו איתנו לנורמליזציה כאשר נשים את הסוגיה הפלסטינים בצד לא חי במתרחש באזורינו, אין כזה דבר", הדגיש, והוסיף: "הסעודים מבחינת הדרישות בהקשר של הרשות, זה ישראל מצהירה ככל הנראה ברעיון שתי המדינות ומספר צעדים בשטח כדי להראות רצינות. אנחנו בחרנו, ואותו קבינט אישר את זה, לתת את האפשרות, זה סיכון מחושב, למנגנוני ביטחון הפנים של הרשות את האפשרות לממש את המדיניות. לא מדובר פה בנשק קטלני אלא רק באמצעים של רכבים".

לסיום, הבהיר כי "מערכת הביטחון נותנת בצדק כרגע את המרחב לרשות הפלסטינית לחזור ולשלוט בשטח".