במערכת הביטחונית מטילים ספק בנוגע ליכולת לקבל ערבויות מספקות מהממשל האמריקאי לגבי הסכם הנורמליזציה עם סעודיה. לידי "מעריב" הגיעה עמדתה של מערכת הביטחון לגבי המתרחש מאחורי הקלעים במטרה לגבש הסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה כבר בחודשים הקרובים. אחד הגורמים לספקות הללו הוא העובדה כי במערכת הביטחון לא משוכנעים שתוכנית הגרעין הסעודית, הכוללת העשרת אורניום, תישאר בתחום האזרחי בלבד, ומציינים כי טרם התקבלו האסמכתאות שיאפשרו לתת חותמת ביטחונית לתהליך המורכב.

למעריב נודע כי במערכת הביטחון קיימים סימני שאלה לגבי המתרחש מאחורי הקלעים במטרה לגבש הסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה כבר בחודשים הקרובים. אחד הגורמים לספקות הללו היא העובדה כי במערכת הביטחונית לא משוכנעים כי תוכנית הגרעין הסעודית הכוללת העשרת אורניום תישאר בתחום האזרחי בלבד, ומציינים כי טרם התקבלו האסמכתאות שיאפשרו לתת חותמת ביטחונית לתהליך המורכב.

במערכת הביטחונית מזהירים כי סיכום חפוז של פרטי ההסכם, ללא מעורבות מספקת של מערכת הביטחון בסוגיית הגרעין, נושא עמו פוטנציאל לאיום ביטחוני על ישראל ועל יציבות האזור כולו. עוד מזהירים כי ההסכם חייב לכלול ערבויות לשמירת היתרון הצבאי היחסי של ישראל באזור, כולל הבטחות אמריקאיות לכך וכן ניתוח מפורט של ההשלכות שעשויות להיות לבניית הכור על מדינות נוספות באזור, כמו מצרים וטורקיה.

בנוסף, בניגוד לדרך שבה נסגרו הסכמי אברהם – ללא מעורבות וידיעת מערכת הביטחון – הפעם הסוגיה המורכבת ובעלת ההשלכות האסטרטגיות בנוגע לגור גרעיני סעודי, נתונה גם לפתחה של מערכת הביטחון. לכך, מסבירים במערכת הביטחונית, מוכרח להיות משקל דרמטי בבואה של הממשלה לאשר את הסכם הנורמליזציה.

כל עוד במערכת הביטחון לא יהיו משוכנעים כי ישראל נמצאת "במקום בטוח" - בעיקר בסוגיית העשרת האורניום בסעודיה, אבל גם בסוגיות נוספות - תהיה התנגדות במערכת הביטחון לחתימה על הסכם. 

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

חשוב לציין כי גם במערכת הביטחון רואים בהסכם נורמליזציה עם סעודיה יעד אסטרטגי והיסטורי חשוב מאין כמותו עבור ישראל, אך באותה נשימה מזהירים שם כי נכון לשלב זה ישנם ספקות משמעותיים לגבי היכולת לקבל ערבויות מתאימות מהאמריקנים לביטחון ישראל בכלל ולהשארת הגרעין הסעודי בתחום האזרחי בפרט. זאת ועוד, במערכת הביטחון מדגישים כי סוגיית הכור הגרעיני הסעודי הוא הוא המרכיב המכריע והחשוב עבור הסעודים, והרבה פחות מכך הנושא הפלסטיני.

לקראת הבחירות בארה"ב שייערכו בנובמבר 2024, בישראל סבורים כי חלון ההזדמנויות להסכם היסטורי שכזה הוא במסגרת זמן של בין שישה לשמונה חודשים – תקופה שלאחריה תקטן באופן משמעותי הסבירות להסכם שכזה. במערכת הביטחון מעריכים כי עדיין יש מרחק רב מחתימה על הסכם נורמליזציה, אבל מתארים תהליך רציני מאוד שמתרחש מאחורי הקלעים, הכולל מפגש אינטרסים משותף של ארה"ב (שם מעוניין הממשל האמריקני בהסכם שיהווה הישג מדיני בשנת בחירות), ושל הסעודים (המעוניינים להוציא לדרך את תוכנית הגרעינית).

הסעודים אף מנסים "לדחוק לפינה" את האמריקאים, בכך שהם שוקלים לכאורה הצעה סינית לבניית הכור הגרעיני. גורמים בישראל מעריכים כי אף שכרגע אין ודאות בנוגע להתממשות ההסכם, אם אכן יושגו ההבנות, צפויה מסגרת ההסכם להתכנס לקראת סוף השנה הנוכחית, והחתימה, אם וכאשר - בחודשים הראשונים של השנה האזרחית הבאה. 

"לצד החשיבות האדירה לישראל, אם הסכם כזה יתאפשר", הזהירו במערכת הביטחון, "אסור שלוח הזמנים הצפוף יביא לפשרה בבחינה המעמיקה של ארגוני הביטחון השונים – בדגש על משרד הביטחון, צה"ל, המוסד והוועדה לאנרגיה אטומית – בנוגע להשלכות על ביטחונה של מדינת ישראל".