דובר צה"ל, תת אלוף דניאל הגרי, עדכן הבוקר (ראשון) בתמונת המצב במבצע "חרבות ברזל", שכזכור החל בתקיפת פתע של חמאס, והודיע כי כוחות צה"ל השיגו שליטה על 29 מוקדים שונים של חדירת מחבלים בשטחי ישראל. כמו כן, ציין את המשימה שניתנה לכוחות בתחילת היממה השני ללחימה והוסיף כי גיוס מילואים נרחב מתבצע היום: "נגיע עד למאות אלפים".

ישראל מתעוררת לבוקר שחור: מעל 300 נרצחים, בני הערובה בדרום שוחררו

"אנחנו נמצאים ביום השני של המלחמה, ביממה השנייה ללחימה", ציין תת אלוף הגרי. "הדבר המשמעותי כרגע שמעסיק אותנו זה ייצוב השליטה בעוטף עזה, נטרלנו את מרבית הקרבות המשמעותיים בעוטף וכרגע יש סריקות במוקדים שעדיין יש בהם כל מיני אינדיקציות, כגון: שדרות, זיקים, כפר עזה, רעים, כיסופים וסופה - כאשר לא מדובר בקרבות ובבני ערובה. מתקיימות סריקות אל מול חשד למחבלים באזור".

עוד ציין תת אלוף הגרי כי במהלך הלילה פונו תושבי העוטף: "עושים את זה באופן מדורג במקביל לפעילות של הסריקות". לדבריו, יש מספר גדול של לוחמים ביישובי עוטף עזה, והשליטה על האזור תושג במהלך היום. "מתחילת הלחימה לא מסיקים לתפוס, יש עשרות מחבלים שהותקפו על הגדר, במנוסה או בכניסה לישראל. תקפנו כ-426 מטרות ברצועת עזה, מנהרות התקפיות, תשתיות צבאיות ובנייני טרור רבי קומות".

עוד הוסיף דובר צה"ל: "הכוחות נטרלו בשטח והרגו מאות מחבלים ויש עשרות מחבלים שבויים. נפעל בעוצמה גבוהה מאוד מהאוויר, יהיו תקיפות רחבות מהאוויר". לדבריו, היום צפויה עוד פגישה של הקבינט המדיני-ביטחוני והוא הודיע כי כוחות הביטחון יפעלו ככל שנדרש על מנת להשיג את היעדים שיקבעו במערכת.

"אנחנו עוקבים גם אחר כל הזירות וערוכים בכל אחת מהזירות, בדגש על הצפון, במידה ותהיה תקיפה כנגדנו", הבהיר דובר צה"ל. "עברנו יממה קשה מאוד במלחמה ויש עוד ימים קשים לפנינו. היו קרבות קשים מאוד עם מחבלים, עשרות קרבות של לוחמי צה״ל, ולצערי חלק גם נפלו בלחימה. אנחנו מבקשים מהציבור לגלות אחריות ולגלות חוסן בעוטף עזה. הקפידו על הנחיות פיקוד העורף בכל שטח מדינת ישראל", ביקש.

לדבריו, בבארי היה מוקד מרכזי עם בני ערובה אשר טופל, אך עדיין יש לחימה וסריקות באזור. הוא ציין כי האירוע המרכזי, שאירע בחדר האוכל במקום טופל, אך לא כל התושבים פונו מבארי. עוד ציין כי עדיין אין תמונה ברורה של מספר אזרחים וחיילים שנמצאים בידי האויב, ובצה"ל מקווים שנתונים אלו התבררו בהמשך היום.

המשימה הראשונה שניתנה לכוחות, לדבריו, היא להגיע לשליטה מלאה על כל עוטף עזה ועל כל הפרצות מהם נכנסו בשטח ישראל. כמו כן, להרוג את כל המחבלים שחדרו לשטחי ישראל. "לצד זאת, גביית מחיר כבד מאוד מחמאס", הוסיף. תכליות המלחמה יקבעו באופן ברור מול הדרג המדיני.

מבצע חרבות ברזל: תקיפת מטרות חמאס בבנייני רבי קומות בעזה. צילום: דובר צה"ל

במהלך הלילה, בזמן שהקרבות ביישובי עוטף עזה נמשכים, המשיך הלילה (בין שבת לראשון) צה"ל לתקוף את יעדי חמאס ברצועת עזה. לפי דיווחים פלסטינים, הבוקר הפילו מטוסי חיל האוויר רב קומות נוסף ברצועה - "מגדל אל וטן". 

בשעות הערב תקף חיל האוויר בני בניינים בעזה ששימשו לתשתיות צבאיות של בכירי חמאס. מדובר ברבי קומות ששימשו את בכירי ארגון הטרור לביצוע פעולות טרור. "חמאס ממקם את נכסיו הצבאים בלב האוכלוסייה האזרחית", אמרו בצה"ל. 

התקיפות, כאמור, מגיעות כחלק מהמבצע הצבאי שאותו מנהל צה"ל, לאחר פתיחת מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס אתמול על יישובי הדרום והמרכז.