ד"ר איתן וירטהיים מנהל מרכז רפואי רבין קמפוס בלינסון והשרון התראיין היום (שני) למעריב ושיתף בפרטים אודות ההיערכות הפיזית של בית החולים לקליטת פצועי לחימת "חרבות ברזל".

הלב נשבר: צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של 85 חללים
"הופקרנו לגורלנו": ביקורת קשה על מערכת הביטחון בעוטף עזה
 

לדבריו: "השיקול המרכזי הוא הפיכת בית החולים מחד מטיפול בחולים אלקטיביים לטיפול בפצועים שמגיעים עם כל סוגי הפציעות בזמנים כפי שחס וחלילה קורית הלחימה זה מצד אחד ומצד שני לאפשר את רציפות הטיפול של הצוות ושל השהות של הפצועים והמשפחות שלהם כך שהם יהיו הכי מוגנים אם חס וחלילה גם בית החולים נמצא באיזור שנופלות בו רקטות".

עוד הוסיף הרופא בהמשך הדברים: "אחד פתחתנו את בית החולים לחירום, הוא תת קרקעי, מבוטן, מבוצר, מוגן לחלוטין ומכיל 200 מיטות ברמה של מיטות טיפול נמרץ כאשר אנחנו הזזנו במקומן מחלקות שנמצאות בקומות העליונות של מגדלי האשפוז השונים של בית החולים כך שאין יותר מאושפזים בקומות העליונות. זה הכי מוגן שיש. בנוסף גם במגדל גור שאשא, גם בבניין נשים ויולדות וגם במרכז דוידוב בית החולים לסרטן יש אגפים שלמים שהם אגפים של ממ"דים, אגפים ממ"דיים שבהם עברו כל צוות האחזקה, כל הממ"דים נבדקו וחלונות הברזל נסגרו כך שגם הצוות, גם החולים, גם המשפחות כולם יכולים להתמגן כאשר יש חס ושלום אזעקה כמו שהיה היום ב12 בצהריים".

"אז מבחינת הדברים האלו עברנו למתאר חדש של תפעול בית החולים כשכל החולים נמצאים בתנאים ממוגנים", ציין. "בבית החולים לחירום כבר פועלת בראש ובראשונה, גם היחידה לטיפול נמרץ כללית שבה מאושפזים החולים הקשים ביותר מהניתוחים, מהפציעות השונות ונמצאות שם גם שתי מחלקות פנימיות. בנוסף, גם חולי הדיאליזה וחולים שהם זקוקים לטיפול רציף וצריכים לשבת 4 שעות ולקבל 3 פעמים בשבוע טיפול דיאליזה גם הם מטופלים עכשיו בבית החולים לחירום".

כמו כן, הוסיף ואמר: "מה עוד? אחד בדקנו את כל המלאים שלנו, אם זה מים, סולר, גז, חמצן כדי לוודא שכל המלאים שלמים. מלאי תרופות, התאמת המלאי של התרופות לתמהיל חדש של ניתוחים, הרדמה ואשפוז של חולים אורתופדים וכירורגיים בפציעות שקשורות בפלסטיקה. כך שתרופות עוברות התאמה, ציוד רפואי שמיועד לסוגי הפציעות השונות בעיקר כמובן, פגיעות גפיים ואורתופדיה גם כאן צריך לעשות את ההתאמות והכל מתבצע".

בנושא הטענה כי בית החולים בלינסון בשנים עברו, הפך להיות מעין בית חולים של מלחמה שפצועים היו מגיעים לשם בכמויות סיפר וירטהיים: "בית החולים לחירום פעל פעם ראשונה באפריל, במאי שנת 2020 לפני שלוש וחצי שנים כאשר פרצה מגפת הקורונה ולאחר מכן, בגלל המיקום שלו. ואז נבנו כל העמדות לטיפול נמרץ כי היינו זקוקים ליכולות הנשמה מתקדמות לכמות גדולה של חולים. מאז הוא הופעל כבר שלוש פעמים וזאת הפעם הרביעית שהוא מופעל כאשר אנחנו רוצים למגן את הצוותים השונים ואת החולים כשאנחנו במבצעים שונים שמכילים ירי רקטי בעיקר מכיוון דרום. מעבר לזה צוות בית החולים משלמים הערכות של פינוי מחלקות, פינוי אש, כל הדברים שדורשים את הצוות למיומנות רעננה לקראת האירועים הבאים. אז בכל ההיבטים גם של פעילות הצוות, של אשפוז החולים, גם של המלאים וההסתכלות קדימה עברנו למתכונת המלחמה".

"קיבלתם עדכונים מצה"ל? התבקשתם להיערך?", נשאל. "בוודאי", השיב. "קיבלנו הנחיה מפורשת להיערכות למלחמה על כל המשמעויות שכרגע תיארתי לך בנוסף זה יתרון אסטרטגי של בית החולים, מנחת בית החולים פועל ברציפות וקלטנו ביממה האחרונה מעל עשרה מסוקים שכל אחד מהם מביא בין שניים עד שלושה וביסעורים גם שמונה פצועים בבית אחת. רובם בפינוי שניוני, מי מהם בפינוי ראשוני כך שהפינוי המושג לבית החולים הוא גם מאפיין של מלחמה וכך אנחנו רואים את זה החל משבת בהנחתת המסוק הראשון".