החל מלפני שבוע, אז החלה המתקפה הרצחנית של חמאס על תושבי עוטף עזה, הפעיל החברתי הערבי־ישראלי, יוסף חדאד, לא עוצם עין וכל זמנו ומרצו מופנים להסברה במטרה להדהד לעולם את המסר שחמאס זה דאע"ש. "זו האמת", הוא אומר, "חמאס זה דאע"ש. עכשיו זה הפוקוס שלי והעולם צריך לדעת את זה.

הבשורה הנוראה מכל: עיתונאית מעריב שי רגב נרצחה במתקפת הטרור
לאחר הפעילות האווירית והימית: צה"ל נערך "לפעולת יבשה משמעותית"

מטרה נוספת היא ללחוץ על העולם ולהראות שהפעם זה שונה ושאף אחד לא יתעסק איתנו. אנחנו הותקפנו, אנחנו אלה שנחליט מתי ואיך להגיב. לא מישהו מהעולם יקבע לנו. אלה המסרים שאנחנו מנסים להביא בשלוש שפות: עברית לחברה הישראלית, כדי שגם הם יהיו חלק מההסברה; אנגלית לעולם המערבי; ערבית לעולם הערבי; ובעזרת תוכנת בינה מלאכותית אני גם מצליח לעשות סרטונים שבהם אני מדבר בצרפתית ובספרדית".

חדאד, 38, מנכ"ל עמותת "ביחד - ערבים זה לזה", במקור מנצרת, מחלק את זמנו בין נצרת לתל אביב, מקום מגוריה של בת זוגו. מטרת העמותה שבראשה הוא עומד היא לחבר את המגזר הערבי־ישראלי לחברה הישראלית, לגשר על הפערים בין יהודים לערבים וגם לעשות מסעות הסברה בחו"ל. "מאז שאני מכיר את עצמי אני עוסק בהסברה", הוא אומר.

תיעוד מחילוץ משפחה בקיבוץ 'בארי', שצולם ממצלמות הלוחמים והכלבים. באדיבות דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"נפצעתי במלחמת לבנון השנייה, אחרי שנת שיקום 'יצאתי לעולם' ותמיד מצאתי את עצמי בטיולים או בכל מיני פגישות של יהודים וערבים, מסביר את המדינה. יש פער עצום בין מה שאני חי לבין מה שמספרים בתקשורת. הייתי עושה הסברה עוד לפני הרשתות החברתיות, אבל לפני כשש שנים הפכתי זאת לדרך חיים.

בעמותה יש, בין היתר, פעילים ופעילות ערבים־מוסלמים, דרוזים, נוצרים, בדואים. אנשים מכל הקשת של הקהילה הערבית־ישראלית, כדי להראות לעולם את המציאות והאמת על החברה הערבית בארץ. אנחנו לא חיים פה תחת משטר אפרטהייד, כמו שמנסים להציג בעולם".

"מטשטש הכל"

בשבוע האחרון עוסק חדאד כאמור בתיווך המתרחש בישראל לרחבי העולם ולצורך כך משתמש בשלל הפלטפורמות שלו - טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב, לינקדאין, פייסבוק וטיקטוק - הכוללות יחד כמיליון עוקבים. "אני לא חושב שיש איזו רשת חברתית שאני לא נמצא בה", הוא אומר.

"אבל חשוב לציין, שזה לא רק המאמץ שלי, אלא מאמץ של פעילים רבים מהעמותה שנמצאים מאחורי הקלעים. הם עוזרים לנטר ולנתב סרטונים שמגיעים מהרשתות החברתיות. אנחנו עוקבים בין היתר אחרי הרשת של חמאס. כמו כן, לא מעט משפחות של חטופים פונות אלינו כדי שננסה לסייע להביא איזשהו מידע על יקיריהן. אנשים שולחים לנו תמונות של הילדים שלהם, של המשפחות שלהם, ואנחנו מוצאים את עצמנו מנסים לעזור בכל הטרפת הזו וכמובן גם לבצע את ההסברה הישראלית ולחשוף לעולם את האמת".

דגל דעאש (צילום: מתוך פייסבוק)
דגל דעאש (צילום: מתוך פייסבוק)

חלק מהתוכן שחדאד מעלה בימים אלה לרשתות החברתיות אינו קל לצפייה. בין היתר, תמונה של מיטת ילדים מלאה בדם, תמונות של משפחות מחויכות רגע לפני האסון ואז תמונות של גופותיהם עטופות בשקים. ישנו גם סרטון המראה חלק מחקירת מחבל חמאס שבה הוא נשאל מה המחבלים מתכוונים לעשות עם הנשים שחטפו. "מעולם לא התלבטתי כמו שהתלבטתי עכשיו אם להעלות את התכנים המזעזעים האלה", הוא אומר.

"ועדיין, אני לא מעלה שום סרטון שקשור בחיילי צה"ל, אני לא אתן להם לבזות את חיילי צה"ל. לא אעלה שום סרטון שבו מראים חיילי צה"ל הרוגים או מובסים. לא אתן לחיות האלה את התענוג הזה. החלטה נוספת בכל דבר שאני מעלה היא כמובן גם לא לבזות את האזרחים היקרים שהתעללו בהם. אני מטשטש הכל, לא מראה שום דבר ברמה שרואים פנים.

גם לפני ההחלטה להעלות את חקירת המחבל, חלאת האנוש הזה, הייתה התלבטות קשה, אבל ההחלטה התקבלה מפני שאין לנו את הפריבילגיה ואת האפשרות לא להעלות את הסרטונים האלה. העולם חייב לדעת! כדי שאנחנו נוכל להשמיד את האויב, את חמאס, חייבים שכל העולם יזדעזע.

וכן, אני לא מתבייש להגיד, המטרה שלי היא שהעולם יזדעזע. המטרה שלי היא שישראלים יהיו מגויסים להסברה וכל דבר שאנחנו מעלים שישתפו, שיהיו חלק מההסברה. עם ישראל מדהים, לא ראיתי התגייסות כזאת. אני מפוצץ ברעיונות מאנשים שאני לא מכיר. בחיים שלי לא ראיתי כזה דבר".

אילו תגובות אתה מקבל מרחבי העולם?

"היות שאני כבר שש שנים עובד בכך באופן סיזיפי מה שנקרא, אז גם צברתי לא מעט 'מעריצים' מהצד האנטי־ישראלי, שעוקבים אחריי ויודעים מי אני. כשאני יוצא למסע הסברה באירופה או בארצות הברית, הם שולחים אימיילים כדי לבוא ולפוצץ את ההרצאות שלי. למשל באחת ההרצאות באוניברסיטה בלונדון נזקקתי לחמישה מאבטחים כדי להיכנס, להרצות ולצאת בשלום ממנה.

שמו שם תמונות שלי עם הכיתוב 'מבוקש - חי או מת', ציירו על התמונה שלי צלבי קרס. אני חושב שאני בין הערבים היחידים שחוו אנטישמיות. אז עכשיו חלק גדול מהתגובות אני מקבל מהאנשים האלה, שכבר מכירים את העשייה שלי ושולחים את כל הבוטים שלהם לקלל ולאיים. גם העולם הערבי לצערי מוסת, בטח כשזה מגיע לרשתות חברתיות. יש חגיגות על כך שישראלים נרצחו בצורה כזו. לא מעט שולחים לי הודעות כמו 'אנחנו נאנוס אותך ונרצח אותך', ממש ברמה כזו".

מצד שני, מציין חדאד, חלק הרבה יותר גדול של תגובות שהוא מקבל הן תגובות של תמיכה חסרת תקדים. "אני רואה שהשיתופים גדלו משמעותית, אנשים מהעולם משתפים, מזדעזעים, מגבים", הוא אומר. "זה מחמם את הלב לראות שיש התגייסות מצד העולם. כמו כן, אפשר לומר בנימה אופטימית, שלמרות שיש מיעוט קיצוני בחברה הערבית־ישראלית שחלקו איים עליי מאז שהקמתי את העמותה, הרי שלעומתם אני מקבל המון הודעות מערבים־ישראלים שאומרים 'יש לך את האומץ להגיד מה שכולנו חושבים אבל לא מעזים לומר'.

את יודעת מה הדבר הכי מטורף שקרה לי בימים האחרונים? שאנשים שהיו בעבר נגדי, וחלקם אפילו איימו עליי, שלחו לי הודעה ואמרו 'תקשיב, אנחנו בשוק, גם לנו נפל האסימון'. ערבים־ישראלים נהיו בשוק מהסרטונים שהחלו להגיע, כתבו לי 'אם הם היו כובשים את המרכז, היינו חיים תחת משטר של חמאס? אנחנו רוצים לחיות תחת המשטר הישראלי'. פתאום הם הבינו את זה, רק חבל שזה לקח זמן. זה איזשהו קו אופטימי בתוך כל הכאוס, הבלגן והשוק שאנחנו נמצאים בהם".

דיווחי סרק

ערבים־ישראלים, מוסיף חדאד, גם מסייעים לו בהסברה שהוא עושה. "הרי מי מנטר את המידע? מי מביא את השמות? מי עורך את הסרטונים, מי מטשטש ועושה?", הוא אומר. "הרי אני רץ מפגישה לפגישה, עסוק בכתיבת טקסט. ערבים־ישראלים גם משתתפים בהסברה ישראלית. חשוב שידעו זאת. יש לנו סיירת של 2,000 פעילים בהתנדבות, יהודים וערבים, שעושים הסברה ישראלית. יש לנו גם הישגים. השפענו למשל על פייסבוק להוריד פוסטים אנטי־ישראליים, דיווחנו על זה באופן מסיבי. כמו כן, 2,000 אנשים למשל בקליק אחד אומרים 'תלכו לפוסט של מוחמד חדיד, כי הוא שקרי ואנטישמי, תתחילו לדווח עליו'. ואז סגרו לו את החשבון מספר פעמים בגללנו".

ציינת שגם לך חסמו חשבונות.

"בכל רשת חברתית לפני מענה אנושי יש מענה אוטומטי. החשבונות שלי הרי מטורגטים. יש מטרה של הפעילים האנטי־ישראלים על החשבונות שלי. הם עושים מה שאני והפעילים שלי עשינו למשל למוחמד חדיד. הם מדווחים באופן מסיבי, ואז המערכת קולטת את הדיווחים המסיביים ובאופן אוטומטי חוסמת.

אין לי את הפריבילגיה לחכות לתהליך של לבקש שיבדקו את זה וכדומה, כי לפעמים זה לוקח ימים. אני במצב מלחמה. אז אני משתמש בכוח שיש לי ברשתות אחרות שלא חסומות ואני מפרסם את זה שחסמו לי חשבון בפלטפורמה כזו או אחרת. זה גורם לאנשים מאותן פלטפורמות שנחסמו ליצור איתי קשר ולראות שאני לא עושה משהו לא נכון. למזלי גם טיקטוק ישראל וגם לינקדאין מיד נרתמו ובדקו, ראו שזה דיווחי סרק ושחררו לי במהירות האפשרית".

לצד שיתוף תכנים לא פשוטים לצפייה, לחדאד חשוב גם להעלות פוסטים שיש בהם אופטימיות ושותפות. "לפני כמה ימים למשל נסעתי על כביש ירושלים־תל אביב", הוא מספר. "פתאום ראיתי שתולים דגלי ישראל לאורך העלייה לירושלים, אז ירדתי לצלם. ואז קלטתי שמי שתולה הוא בחור ערבי ישראלי, שסיפר לי שתלה כבר 800 דגלים. אז צילמתי והעליתי. אני משתף למשל גם סיפורים של תושבים דרוזים שהעמיסו משאיות ושלחו לדרום".

אתה מודע לכך שמאז התפטרות שרת ההסברה אנשים ברשת מציעים אותך לתפקיד כמי שעושה הסברה הרבה יותר טובה ממה שעשתה שרת ההסברה?

"ראיתי מה קורה ברשת, אבל בשיא הכנות והצניעות אין לי זמן לחשוב על זה. כואב לי שאזרחים במדינת ישראל חושבים ככה על משרד ההסברה, וזה אומר משהו. אבל יש גם כל כך הרבה אנשים שנמצאים במשרד התפוצות, במשרד החוץ, בדובר צה"ל ועושים עבודה טובה. אין לי כרגע את הפריבילגיה או הזמן לעסוק באיך מתנהלת ההסברה הישראלית, אני מעדיף להתרכז במטרה ולעמוד מול אותם אנשים ברשתות החברתיות, ובמיוחד באל־ג'זירה, שמסיתים ומנסים להלבין את מעשי חמאס. המטרה כאמור היא להראות לעולם שחמאס זה דאע"ש".