לצד המשך ירי הרקטות מרצועת עזה ליישובי הדרום, המשיכו בחיל האוויר בגל התקיפות האגרסיבי בסוף השבוע, שבו חוסלו כמה בכירים בארגון חמאס - לקראת התמרון הצפוי בשטח הרצועה. זאת, במקביל לפינוי של תושבים בערי העוטף, בהן אשקלון ושדרות, למרכז הארץ. במהלך פעילות שמבצע צה״ל לסגירת הפרצות בגדר - נורה טיל נ״ט שפגע בכלי רכב הנדסי. כלי טיס תקף את החוליה ופגע בה.

האירוע המשמעותי ביותר אתמול היה חיסול של פעיל בכיר ביחידת הקומנדו של חמאס, הנוח׳בה, שבין השאר הוביל את מתקפת המחבלים לעבר אחד היישובים בעוטף. מדובר בעלי קאצ׳י, שנעצר בשנת 2005 בעקבות חטיפה ורצח של ישראלים, שוחרר בעסקת גלעד שליט וגורש לרצועת עזה - שם כאמור התקדם במעמד בזרוע הצבאית של החמאס.

מפקד אוגדת עזה תת־אלוף אבי רוזנפלד שוחח אתמול עם לוחמיו ואמר: "בשבת בבוקר התעוררנו כולם בהפתעה גדולה מאוד. לא ידענו עליה, והופתענו ממנה". "יהיה עוד הרבה זמן לתחקר", הוסיף רוזנפלד, "להסתכל אחורה על מה קרה כאן. כל המדינה מסתכלת עלינו, אין אחרים במקומנו ומפה אנחנו הולכים קדימה. מי שחזה במראות הקשים יזכה גם לראות את הניצחון הגדול של צה״ל ומדינת ישראל על החמאס״.

בצה״ל מדווחים כי גיוס של 360 אלף אנשי מילואים עבר בצורה טוב מאוד, וכי יש צורך גם בתיאום ציפיות בהתאם לתפקידים של היחידות השונות, ואין חוסר בציוד. על פי צה״ל, הווסטים הקרמיים סופקו לפי התכנון רק ליחידות שאמורות לקחת חלק בתמרון. כך או כך, המלחמה הזו חייבת להסתיים רק עם הסרת האיום הדרומי - ולכך אכן נערכים הכוחות מבחינת אופי הפעולה.

העמדה בצה״ל היא שניתן לבצע תמרון במקביל – בדרום מול חמאס, ובצפון מול חיזבאללה. חשוב לציין כי מרבית כוחות המילואים שנמצאים כעת בהיערכות לתמרון בדרום ביצעו אימונים במתאר של לחימה מהסוג הזה של שטח אזרחי צפוף ומפתיע. בכל הקשור לתוכניות המבצעיות, נעשית התאמה של מלחמה בסדר גדול כזה – כלומר, תרחיש שהוא בסדר גודל אחר מתוכניות מבצעיות אחרות שבוצעו ברצועה או שהיו מתוכננות לעתיד.

ברקע ההכנות לתמרון, בצה"ל ממשיכים להבהיר לתושבי עזה כי מוטב להם להתפנות מהעיר נוכח עוצמת הפעולה הצבאית המתוכננת בצפון הרצועה. נכון אתמול, אף שפקעה השעה שצה״ל הגדיר, עדיין היו רבים שלא עזבו. דובר צה"ל תת־אלוף דניאל הגרי אמר אתמול בערב כי חמאס מקשה על תושבי רצועת עזה לנוע דרומה: "חמאס מערים קשיים על תושבי הרצועה לנוע בצירים מרכזיים, ומונע מעבר כלי רכב בצירים אלו״, הסביר.

בתוך כך, לאחר תשעה ימי לחימה ובצל מתחי הרקטות המדינה, תממן המדינה החל מהיום, ולמשך השבוע הקרוב לפחות - שהייה במלונות ובבתי הארחה לתושבי שדרות. "נמשיך לפעול הן בדאגה לתושבי העיר שנשארו והן לתושבים שיצאו ממנה, ובמקביל לגייס משאבים נוספים להמשך השהייה מחוץ לעיר בזמן המלחמה", אמר ראש עיריית שדרות אלון דוידי.

תושב שדרות, שמשפחתו התפנתה מהעיר, אמר: "הממשלה תמיד הזניחה אותנו, אף פעם לא עניינו אותם. עוד ב־2014 בצוק איתן היו התרעות של חדירות מחבלים מהמנהרות, ולא עשו עם זה כלום. בימים הראשונים של המלחמה הרגשתי כאב עצום. מבחינתי, אם ממשלת ישראל לא תמחק את עזה עם כל תושביה, זו ממשלה שבוגדת בעם שלה. העולם לא מעניין אותנו, אנחנו רוצים לראות את עזה מחוקה - ולהמשיך את שדרות עד לחוף של רצועת עזה".

גם בעיר אשקלון, שספגה מטחי רקטות רבים, נערכים להוציא את התושבים לרענון. "המדינה חייבת להכניס את היד לכיס ולתת גם היא מענה לתושבי אשקלון", אמר ראש העיר תומר גלאם והוסיף: "לכל הפחות עבור אלו שאין להם מיגון, בעקבות ההזנחה המתמשכת של המדינה. תושבי אשקלון הם הגיבורים האמיתיים של המערכה הזאת, והם ראויים לכל סיוע אפשרי".