ערן עציון, סגן ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, התראיין הבוקר (ראשון) בתוכנית של אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM, ובשיחה עם הפרשן  הצבאי של "מעריב" טל לב רם, התייחס לסוגיית השבויים: "כולם צריכים לדעת שהממשלה עושה הכל. ברור שפעולה קרקעית מביאה את הסיכון, זה יהיה תמריץ לחמאס להוציא להורג חטופים בזמן שאנחנו נכנסים". 

הקבינט מבהיר: "לא נעכב את הכניסה לטובת המאמצים לשחרור החטופים"
אורי, שאמו בת ה-84 ככל הנראה נחטפה: "היא צריכה תרופות, זו סיטואציה איומה" 

תחילה, התייחס עציון לסוגיית החטופים בעזה, וטען: "אני חושב שיש חובה, שהיא קודם כל מוסרית, שיש לה גם שיקולים - מורל החיילים, האתוס של צה"ל, האתוס של כולנו כישראלים. אמרנו כל השנים דברים מסוימים, גם עשינו את זה במבצע אנטבה ובשחרור גלעד שליט לדוגמה. שבירה של האתוס הזה דווקא עכשיו היא לא דבר חכם. יכול להיות שאין מנוס, אבל כולם צריכים לדעת שהממשלה באמת עושה הכול־הכול־הכול. במקרה הזה אני מתרשם שמה שהממשלה מנסה לעשות זה 'ללכת עם ולהרגיש בלי'".


 
עוד הוא הבהיר כי פעולה קרקעית עשויה להביא הזדמנויות להתקדמות בסוגייה: "ברור גם שהיא מביאה איתה סיכון. היא יכולה לתמרץ את חמאס להוציא להורג חטופים בזמן שאנחנו נכנסים. אני אומר ברמה יותר אסטרטגית: אם, לצורך ההמחשה, יש לקבינט אפשרות לממש את התוכנית הקיימת ולצאת למהלך קרקעי כזה או אחר עכשיו, ולהמשיך במקביל את המאמץ לשחרור החטופים. מצד שני - לא לממש את המהלך עכשיו, להמתין, ולרכז את כל המאמצים בשחרור החטופים, כולל נכונות לתשלום מחירים מאוד כבדים - עד כדי שחרור של מספרים מאוד גדולים של אסירים שנמצאים בידינו תמורת המספרים המאוד גדולים של חטופים ונעדרים שנמצאים בידם. אני חושב שזה צריך להיות על השולחן, ואני לא יודע אם הוא על השולחן. הממשלה כרגע פועלת ככל הנראה לפי הגיון הפוך".
 
לדבריך, אם בישראל הולכים למהלך שמאמינים בו עם ניצחון ברור, מהלך יחסית ארוך - גם מהלך של שחרור אסירים יוביל לביקורת מאוד גדולה, אם זה חלק ממערכה גדולה יותר, אולי זה שווה לשלם מחיר תמורת החזרת החטופים.
"חד משמעית. לגבי התזמון - אני אומר את זה בזהירות, אני לא חושב שיש מהלך של שבועות שיביא הישג שכרגע מבטיחים, קרי מיטוט מלא של שלטון חמאס. אין מהלך כזה".

"לצורך ההמחשה, אם אנחנו יכולים להתחיל עכשיו וזה ייקח כמה חודשים בלי לשחרר - או לחכות חודש ואז לעשות את אותו מהלך עם אותו פרק זמן אחרי ששחררנו - אז בעיני עדיפה האפשרות השנייה", ציין. "ברור שיש פה מחירים מסוימים שנשלם בהיבטים של לגיטימציה בינלאומית או שחיקת הכוחות, אבל בעיני זה שיקול שהוא משני לשיקול הגדול של הצלת חיים ושל האתוס".

דבריו של מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים, האלוף (מיל׳) ניצן אלון (צילום :דובר צה"ל)

"אני חייב עוד התייחסות לנושא תפקוד הממשלה ואמון הציבור", הוסיף. "אני חושב שאנחנו נמצאים במצב שלא נמצאנו בו מעולם מבחינת השפל באמון הציבורי בממשלה הזו. הממשלה, למרבה הצער, גם מצדיקה את השפל הזה כמעט מדי יום ולפעמים כמה פעמים ביום עם מחדלים ופעולות מוזרות, תמוהות, ושנויות במחלוקת. פוליטיזציה של מהלכים גם במהלך המלחמה ברמות שלא ראינו. כרגע יש כמעט קונצנזוס, 80-70 אחוזים של האזרחים הישראלים, שאין להם אמון בממשלה. זה מצב מאוד־מאוד בעייתי להתחיל בו מלחמה בקנה מידה כזה. לכן, התהליך של החלפת בעלי התפקידים הכושלים היה צריך להתחיל כבר אתמול. זה נכון לשרים בממשלה, לראש הממשלה, וגם לבעלי תפקידים אחרים".
 
עוד תקף: "עם כל יום שעובר מתברר חוסר היכולת לקבל החלטות". כשנשאל האם עובדה זו מחלישה אותנו מול העולם, אמר עציון: "לדעתי לא. אפילו הפוך, הייתי אומר. האמריקאים אומרים פחות או יותר בריש גלי שאין להם אמון בראש הממשלה הזה ובממשלה הזו. הם שולחים לפה בייביסיטרים בדיוק מהסיבה הזו. הם נכנסו לפוזיציה חסרת תקדים מבחינת המעורבות שלהם במלחמה גם כי כמובן יש להם אינטרסים כבדים, אבל הרבה בגלל שהם לא סומכים על שיקול הדעת".
 
"ביידן בא לפה וישב עם נתניהו. הרי זו המערכת הדמוקרטית שלנו. איך תחליף עכשיו ראש ממשלה תוך כדי?", נשאל לסיום. הוא ענה כי "מי שעוקב אחרי התקשורת האמריקאית - הם אומרים את זה במפורש. הם חזרו מכאן מודאגים לא פחות ממה שהם באו. המהלך הזה שפורסם בניו יורק טיימס, של ניסיון למכת מנע על חיזבאללה היה בעיניהם מהלך הרפתקני שמעיד על בעייתיות בשיקול הדעת וזה מה שהם אומרים. לגבי הדמוקרטיה, כן, אף אחד לא אומר שהממשלה לא נבחרה בצורה דמוקרטית, אבל אף אחד לא אומר שהיא כשלה בצורה כזו שחייבים להחליף אותה - אם מחר, מחרתיים או בעוד יומיים".
 
סייע בעריכת הידיעה: יניב מורוזובסקי - 103fm