נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס במהלך הנאום לאומה שנשא בליל חמישי האחרון, לחשיבות שבהמשך התמיכה הצבאית של ארה"ב בישראל ובאוקראינה. עם זאת, נראה כי ככל שיחלוף הזמן, ארצות הברית עשויה להתקשות לעמוד בקצב הביקוש, בכל הנוגע לסיוע הצבאי לשתי המדינות. 

לוחם צה"ל נפל בפעילות מבצעית בשטח רצועת עזה; גלנט: "אחרי התמרון הזה - לא יהיה חמאס"
עדות נוספת לאכזריות החמאס: ילקוט בית ספר ממולכד אותר בדרום

רק לפני מספר ימים, גורם במשרד ההגנה האמריקאי סיפר כי עשרות אלפי פגזי ארטילריה שהיו אמורים להגיע לאוקראינה, הופנו לבסוף לישראל. "סביר להניח שתראה זרם קבוע של כלי נשק ממשיך לזרום לישראל", ציינה בשבוע שעבר סברינה סינג, סגנית דוברת הפנטגון. 

כוחות צה''ל נערכים לכניסה הקרקעית (צילום: Michael Giladi/Flash90 )
כוחות צה''ל נערכים לכניסה הקרקעית (צילום: Michael Giladi/Flash90 )

עם זאת, גורמי ביטחון אמריקאים לשעבר, הדגישו כי ברוב המקרים, ישראל ואוקראינה זקוקות לסוגים שונים של תחמושת, בשל השוני שבין שתי המלחמות. ישנם מספר סוגים של תחמושת, שישראל ואוקראינה עושות בהם שימוש, ושעלולה להיות חפיפה ביניהן בעת אספקת הסיוע מצד ארצות הברית. העיקרית שבהן היא כאמור התחמושת הארטילרית. עד כה, סיפקה ארצות הברית לאוקראינה מעל לשני מיליון יחידות, בעוד שמאירופה סופקו מאות אלפים. 

כמו כן, מדובר בפצצות חכמות, הכוללות בתוכן מערכת ניווט GPS, במטרה לעקוב אחרי המטרות ולפגוע בהן. מאז שנת 2010, רכשה ישראל מארצות הברית מעל ל-8,500 פצצות מהסוג הזה. כמו כן, ישנו את נושא ההגנה האווירית, אך כאן אמורה ארצות הברית להסתדר במתן הסיוע ללא קשיים, משום שישראל משתמשת בכיפת ברזל, בעוד שהאוקראינים עושים שימוש בעיקר במערכות פטריוט. 

כאמור, ארה"ב ממשיכה בתמיכה הבלתי מסויגת בישראל - לאחר ביקור הנשיא ג'ו ביידן בישראל ושליחת שתי נושאות המטוסים לאזור, הנשיא האמריקאי הגיש ביום שישי האחרון בקשה לקונגרס להעברת סיוע חסר תקדים לישראל בשווי 14.3 מיליארד דולר, כש-10.6 מיליארד ממנו הוא לטובת סיוע צבאי.

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90,פול)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90,פול)

הבקשה של הנשיא הוגשה כחלק מחבילת סיוע רחבה יותר שכוללת  העברה של 61.4 מיליארד דולר לאוקראינה. לפי דברי הבית הלבן, הסיוע לישראל ואוקראינה הוא ל"צורכי ביטחון לאומי של השותפים הקריטיים של ארה"ב". זאת, לאחר שהנשיא הדגיש כי מדובר ב"השקעה חכה שתחלק דיבידנדים לביטחון האמריקאי לדורותיו, תעזור לשמור על החיילים האמריקאים, ותעזור לבנות עולם בטוח יותר ומשגשג יותר עבור ילידנו ונכדינו". 

על פי רשת CBS האמריקאית, הסיוע לישראל יעזור לחזק את מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, כולל חידוש מלאי מיירטי מערכת כיפת ברזל. במקביל, שלנדה יאנג, ראש משרד הניהול והתקציב של ארצות הברית, אמרה כי "הבקשה משקפת כיצד, תחת הנהגתו של הנשיא ביידן, ארה"ב גייסה תגובה איתנה לפלישה האכזרית של פוטין לאוקראינה, וכעת הממשל בא לעזרת בת בריתנו - ישראל". לדבריה, "אנו ממלאים את מלאי הנשק שלנו ומשתפים פעולה עם התעשייה הביטחונית של ארה"ב כדי להגדיל את ולספק את הצרכים של וושינגטון ובעלת בריתנו כעת ובעתיד".

עוד הוסיפה יאנג, כי "התפקיד לנו הוא להבהיר לקונגרס מה הצרכים ומה יקרה אם המימון הקריטי הזה לא יינתן. אז אנחנו עושים את העבודה שלנו כאן כדי ליידע את הקונגרס מה הצרכים הקריטיים וכיצד אנו מצפים מהם לפעול, ובמהירות".