מלחמת חרבות ברזל: בהמשך לכניסה הקרקעית לעזה ומספר החללים שעלה שוחח יוסי מזרחי ברדיו צפון 104.5FM עם אלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני מדיני במשרד הביטחון וראש חטיבת המחקר באמ"ן על הלחימה בעזה.

בדרך להסלמה בצפון? "נסראללה מבין שאיבד את מומנטום ההפתעה"
אין דלק ברצועת עזה? רשת NBC האמריקאית חושפת את האמת המרה

"זה נראה כביצוע מאוד מרשים של ההנחיה לפגוע בחמאס ולא להשאיר את יכולותיו. תכנית הפעולה כמו שהיא מיושמת מצביעה שכוחות היבשה ביכולת מעולה", אמר גלעד בפתח דבריו, "הם מתקדמים בצורה זהירה ומחושבת ובמטרה לחסוך בחיי חיילינו, והם מתקדמים לעבר היעד שהוא פעם ראשונה, כמו שהוגדר על ידי המדינה והממשלה, להרוס את חמאס כגוף ממשלי טרוריסטי. ברור שאחרי מעשה הזוועה שהם עשו, אסור שהם יהיו בשכנותינו".

בנוסף התייחס ל-16 החללים שנפלו עד כה בלחימה ולאבדות הצפויות בהמשך: "אין דבר כזה מחיר, זה לא חנות עם מחירים. הפעילות המקצועית השיטתית ככל שניתן להתרשם היא מאוד מקצועית וזהירה, ואחת ממטרות העל חוץ מלהשיג את היעדים האופרטיביים, זה גם לחסוך בחיי אדם, גם מיטב הכלים נמצאים שם. מה קרה בדיוק בנגמ"ש הממוגן יצטרך להיחקר".

אל-סיסי ויו''ר הרשות אבו מאזן בפסגה במצרים (צילום: Courtesy of The Egyptian Presidency/Handout via REUTERS)
אל-סיסי ויו''ר הרשות אבו מאזן בפסגה במצרים (צילום: Courtesy of The Egyptian Presidency/Handout via REUTERS)

על תקופת הלחימה הצפויה וההגבלות המדיניות: "המסדרון ההומניטרי שכל כך גורר ביקורת, זה מעשה מאוד נבון, אתה חייב לדאוג גם לאוכלוסייה של חפים מפשע, זה משיקול הומניטרי. אבל משיקול אסטרטגי, התמונות שיש יותר ויותר בתקשורת הזרה יכולות להתהפך עליך, אתה לא רוצה להביא לאסון הומניטרי כי זה יגביל את המטרה. וגם הפניות של ארה"ב שנעמדה לצידנו בצורה כל כך מאסיבית - זה צריך להיות גורם רב משקל, לכן זה לא זמן בלתי מוגבל אבל קצב ההתקדמות מרשים והוא בא אחרי התקפה אווירית שהכשירה את הקרקע ומקלה על התקדמות הכוחות ויש פה מערכה משולבת יוצאת מן הכלל".

"לעולם אין דבר כזה זמן בלתי מוגבל, תמיד יש מגבלות ואנחנו צריכים להיזהר בכל מיני דברים. לדוגמא, משרד המודיעין, דוגמא לאווילות אסטרטגית ופגיעה במדינה שקוראת להגירה כפויה של הפלסטינים למצרים. בשבילם זה נחשב לסיוט וקו אדום וזה יכול לגרום לפגיעה בהסכם השלום גם עם מצרים וגם עם ירדן וגם לפגיעה בכל קיר השלום מול הציר האיראני. מי כותב את זה לא מעניין אותי, מה שמעניין זה שזה נכתב תחת סמל המדינה ותחת משרד המודיעין. ראש הממשלה לא מפרסם הכחשה רשמית שהדבר הזה לא יתבצע ובינתיים השמיים קודרים", ציין.

עבדאללה מלך ירדן (צילום: AFP)
עבדאללה מלך ירדן (צילום: AFP)

לאחר מכן הסביר גלעד על ההשלכות של הגירה כפויה מעזה למצרים: "תמיד כדאי לדעת שיש שני צדדים לכל דבר, השלום עם מצרים מאוד חשוב, בראייתם ישראל רוצה לסלק את הפלסטינים מעזה, או הם חוששים ככה. והירדנים חוששים כבר מזמן, סמוטריץ' שעמד ונאם בפריז כשמאחוריו מפה בלי ירדן, יש להם סיוט של הצפתם בפלסטינים ואי פתרון הבעיה הפלסטינית כמו שהם סבורים ומבחינתם זה קו אדום".

"יש כאלה שאומרים בוא נשלם להם עשרות מיליוני דולרים - אבל גם אם תשלם להם מאתיים טריליון זה לא יעזור, זה משהו מהותי, זה בלב התודעה", הבהיר, "להעביר פלסטינים לסיני כשבעצם השלום הוא תוצאה של מלחמה עקובה מדם, צריך לזכור את כל הדברים האלה. המהלכים המדיניים, גיבוש הציר עם ארה"ב, הכשרת הקרקע - ציר השלום הוא ציר הרשע שאיראן מככבת בו וממשיכה להתעצם כשבכוונתה להכחיד את ישראל, ונהנית מיחסים עם רוסיה ועם סין - כל הדברים האלה, חוץ מהלחימה המפוארת של צה"ל, זה חלק מהגורמים שיעצבו את העתיד. כי אחרת אם נתקע שם לבדנו בעזה אחרי שנוכל לגבור עליהם, אנחנו עלולים לשאת בעול של בעיות קשות מאוד".

לסיום התייחס גלעד לנאומו הצפוי של נסראללה: "אני מעריך שהרטוריקה תהיה קיצונית, שישראל קורי עכביש וכו', זאת לא השאלה. מה שכן חשוב שבינתיים, ההערכה היא שלמרות מה שמתרחש בצפון שהוא חמור אבל גם תגובות צה"ל הן מאוד חריפות ורבות עוצמה, אבל זו מדרגה שלא מחייבת אותנו להפנות את תשומת הלב העיקרית והמאמץ העיקרי מהחמאס שאחרי מעשה הזוועה שהוא ביצע חייבים להביא לקץ נוכחותו בכל ההיבטים. אח"כ צריך לחשוב מה קורה עם חיזבאללה. בינתיים צה"ל מבצע שם פעילות מאוד מרשימה של פגיעה ביכולות של חיזבאללה ובסוף יצטרכו לבצע החלטה, או שתהיה הרתעה או שמקבלים החלטה, אבל אם מקבלים החלטה לתקוף אותם, המחיר כבד וצריך להיערך לזה".

סייע בהכנת הכתבה: אריק ברח"ד, רדיו צפון 104.5FM