מלחמת חרבות ברזל: בצמרת הביטחונית והמדינית ממשיכים להתמקד במטרות בעיר עזה, אך זהו אינו המרכז היחידי החיוני לחמאס ברצועת עזה. לכן גם אם תהיה הצלחה גדולה של צה״ל בפגיעה משמעותית ביכולות של חמאס בעיר עזה, הנתון הזה לבדו לא יכריע את היכולות הצבאיות של הארגון. 

היום ה-31: בצה"ל מעריכים - המערך התת קרקעי של החמאס נפגע
דלק, מזון ותחמושת: כך מצטיידים חיילי צה"ל בתוך הרצועה

כך לדוגמה במערך הרקטות, ניתן לראות שחמאס ממעט לירות מצפון הרצועה, וכרגע רוב הירי ארוך הטווח לעבר מרכז הארץ מתבצע ממרכז הרצועה והירי לבאר שבע, למשל, מבוצע מהשטחים סביב העיר רפיח.

ניתן לחלק את הרצועה למוקדי כוח מלבד העיר עזה: מחנות הפליטים של המרכז דוגמת המועזי, נוציראת ואל בורייג׳; העיר חאן יונס ודרומית לה רפיח. העיר הדרומית מעולם נחשבה מעוז לחימה קשה, ובעבר סביב ציר פילדלפי הייתה לחימה כמעט בלתי פוסקת. בזירה הזו קיימת גם תעשיית ההברחות התת קרקעיות ממצרים, שנחשבת לאתגר נוסף לכוחות. 

לאור העובדה שצה״ל לא פעל קרקעית באזורים אלו שנים רבות, כל אחת מהזירות הללו תחייב פעולה צבאית בהיקפים גדולים מאוד, גם לאחר שישראל תסיים את הפעולה בצפון הרצועה. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, הפערים בין עמדת ישראל לארצות הברית ממשיכים להתגלות: בירושלים מדברים על פעולה של חודשים לצורך טיפול במוקדי טרור אלו, ואילו האמריקאים מדברים במונחים של שבועות בודדים בלבד. בסוג המלחמה שמתפתחת כעת ברצועה לא ניתן להתעלם מכך שבצד הגיבוי המדיני האדיר שקיבלה ישראל מארצות הברית, וייתכן כי בעתיד יגבילו האמריקאים את היקפי הפעולה ברצועה. 

לפי שעה, נראה שהאמריקאים מתמקדים במערכה המרכזית והסמלית בעיר עזה, ולא בהכרח ייגבו באותו האופן אם ישראל תבחר להילחם במשך חודשים ארוכים ביתר הרצועה. הבעיה שנוצרת בסוגיה זו עלולה להתגלות כאסטרטגית, שכן ישראל הגדירה למלחמה מטרות גדולות של הכרעת חמאס והשבת החטופים, וקיים ספק אם ניתן להשיג מטרות אלו במערכה על העיר עזה בלבד. 

אם המערכה הייתה מתקיימת מול מדינה מסודרת, דומה שניתן היה להסתפק בהישגים צבאיים דרמטיים במרכז השלטוני והכלכלי. היקף ההרס לחמאס אדיר, אבל שהשקפת עולמו של חמאס, המשימה העיקרית שלו כרגע היא לשרוד, ומכאן הפער שעלול להתפתח בין פעולה מבצעית מוצלחת של צה״ל ובין השגת מטרות המלחמה. הדרג המדיני צריך להיערך גם לאפשרות הזו, שכן יש הסכמה כללית שהמציאות של ערב ה-7 באוקטובר לא תוכל שוב להתקיים - גם לא בצפון.