מהמתרחש בשכונת שיח׳ עג׳לין שבדרום מערב העיר עזה אפשר להבין לעומק את המתרחש כעת בלחימה בתוך הרצועה. בשכונה הזו, שנמצאת סמוך לשכונת רימאל, שנחשבה לשכונת היוקרה של רצועת עזה, פועלים כוחות שריון, חי"ר והנדסה. לכאורה, מתאר עירוני לכל דבר ועניין, עם חנויות ומותגים כמו רולקס, שרידים של חנויות בגדים ורבי קומות בני 15־20 קומות.

היום שאחרי המלחמה: ההצעה האמריקאית למצרים - והתגובה החריפה של א-סיסי
עונש מוות למחבלי הנוח'בה הכלואים בישראל? הפנייה של בן גביר לראש המל"ל

גם כאן, כמו ברימאל וברוב שכונות העיר עזה, ההרס הוא אדיר. מי שנמצא שם כעת, מספר שאין כמעט בניין שלא נפגע בלחימה. בשכונה הזאת, כמו בשכונת רימאל הסמוכה ותל אל־אלהווא שגובלת מצפון בשיח׳ עג׳לין, כבר ברור שאם וכאשר תסתיים המלחמה, לתושבים העזתים לא באמת יהיה לאן לחזור.

כך גם בשכונות רבות בפאתי העיר, במרכז ובצפון הרצועה. הרס התשתיות, הכבישים והבתים, ממחיש באופן הברור ביותר, כי הפעם המלחמה שונה לחלוטין. יחיא סינוואר גרר את עזה לאסון של ממש, ונכון לעכשיו נראה שהוא לא מתכוון להפסיק.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

השמדת מנהרת טרור שאותרה בסמוך לבית ספר בעזה (צילום :דובר צה"ל)

צה"ל מבסס את נוכחותו בעיר עזה, נוגס בקו החוף. עוד סמל לכאורה של העיר שפעם הייתה כאן ולעולם כבר לא תיראה אותו הדבר. באזורים העירוניים הצפופים, ההתקדמות של כוחות השריון והחי״ר, תוך חיפוי מתמיד באש וכלי טיס באוויר, היא אטית ומאובטחת. כמה מאות מטרים בכל יום, כאשר מסביבם בניינים גבוהים וכאלה שכבר אינם.

אתמול, כשהיה חשד שבמסעדה שהייתה על חוף הים יש מחבלים, הרס דחפור את המסעדה, ומפיר מנהרה ניסו מחבלים להסתער לעבר הכוחות. הם חוסלו. בתקרית אחרת שבה זוהה רחפן, הצליחו הכוחות באמצעות אמצעים שונים לזהות כי מי שמטיס אותו נמצא באחת הקומות התחתונות בבניין בן 15 קומות. כלי טיס בלתי מאויש שהוזעק למקום ירה טיל לעבר חלון הדירה שבה היה המחבל, בדיוק כשזה הוציא את ידו על מנת לקחת חזרה את הרחפן.

בצה״ל נזהרים מאוד מלהצביע על כך שחמאס קרוב לשבירה בעיר עזה. זו עדיין אינה הנקודה, אומרים גורמים צבאיים, אף על פי שצה״ל הולך ומבסס את אחיזתו ביותר ויותר שטחים בתוך העיר.

באופן יחסי לעומק הימצאות הכוחות בשטח, מספר ההיתקלויות נמוך יותר מזה שהעריכו בשלב הזה, כאשר האוגדות חצו למעשה את קווי ההגנה ונמצאות קרוב מאוד למרכזי הכובד של האויב.

ככל שצה"ל מתקדם וחושף פירי מנהרות, מתגלה תמונת העיר התחתית של חמאס מתחת לאדמה. כאן, בלב העיר עזה, נמצא הלב הפועם של העיר התחתית. בשטח מנסים לגרום למחבלים לצאת החוצה בדרכים שונות, לסביבה שבה לצה״ל הרבה יותר נוח לפעול. עם זאת, תמונת הקרב שמתוארת בגזרות השונות אינה מסמנת דפוס מתקרב של הנפת דגל לבן מצד מחבלי חמאס שנמצאים מתחת לאדמה.

בצה״ל מזהים מגמה המבשרת על שינוי מסוים בשל הפעילות האגרסיבית של צה״ל בתוך העיר עצמה, ביחס לימים הראשונים של הלחימה, בהם היו יותר פעולות פשיטה של מחבלים ממנהרות. בשתי היממות האחרונות, במרבית ההיתקלויות, המפגש היה עם מחבלים בודדים שיוצאים מפירים ובדרך כלל מחוסלים מטווחים רחוקים, באמצעות הפעלת כלי טיס או ירי פגז של טנק.

צה״ל מתקרב לצומת החלטה בכל הנוגע להמשך הלחימה בעיר וברצועת עזה כולה. לבתי החולים בעיר עזה - שיפא, אל קוץ והאינדונזי, שבכולם נמצאים על פי הערכה מחבלים מתחת לקרקע, יכול צה״ל להתקדם כבר בימים הקרובים. אולם, לצד המאמץ המבצעי, יש צורך גם במהלך בינלאומי שיספק את הלגיטימציה ואת המעטפת הלוגיסטית.

כאמור, בצה״ל לא מדברים בשלב הזה במושגים של הנפת דגל לבן, אבל מזהים אפקטיביות הולכת וגוברת של הלחץ הצבאי, המשפיעה על תפקוד גדודי חמאס. נכון, הוא עדיין לא נשבר, אבל בצה״ל שבעי רצון מהתקדמות הכוחות. פחות מכך שבלחימה יש גם לא מעט נפגעים מירי דו־צדדי, ובצה״ל פועלים להפיק לקחים ולצמצם הטעויות בשטח. 33 חללי צה״ל מאז תחילת הלחימה הוא מחיר וכואב, אבל הערכות צה״ל עד לשלב זה היו גבוהות יותר וקצב ההתקדמות הוערך כאטי יותר מהמתרחש כעת בשטח.

סימן השאלה הגדול היה ונותר המנהרות. עד כה הושמדו כ־130 פירים, ובצה״ל סבורים כי לחמאס הרוגים רבים שנותרו קבורים מתחת לאדמה.
בצה״ל מעריכים, כי בידם מפה מעודכנת של מטרו חמאס, וכוחות ההנדסה פועלים כבר עכשיו על מנת להשמיד חלק מהמנהרות, בעיקר באזורים בהם הערכה היא שמדובר במנהרות ארוכות המחברות בין העיר עזה למרכז ולדרום הרצועה וגם לפאתים הצפוניים ולאזורים כמו בית חנון.

בפעולה זו מבקשים בצה״ל לנתק בין צפון ודרום הרצועה ולשלול מחמאס יכולת מבצעית להזרים כוחות נוספים ללחימה על העיר, שמתקרבת לשלביה המכריעים.