הועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל התכנסה אמש (שני) כדי לדון במצב כיתות הכוננות והרבש"צים (רכזי ביטחון צבאיים) בעקבות השבת השחורה שאירעה ב-7 באוקטובר, כשחמאס פתח במתקפת פתע על ישראל.

משרד המודיעין של חמאס נפל, זה מה שהיה שם | תיעוד עוצמתי
עידן הטכנולוגיה נגמר? זה הצבא "האכזרי" שהולך לקום בקרוב וזה יעלה הרבה כסף

לאחר התייחסויות שונות נחשפו חברי הכנסת למציאות בה נמצאים מעל ל-430 רבש"צים מכל רחבי הארץ, הכוללת חוסר משווע בציוד הגנה בסיסי לרבות נשקים, אפודים ותחמושת. לטענתם, הרבשצ"ים זעקו במשך כבר שנים על החוסרים הללו פעם אחר פעם ונענו בשתיקה רועמת מצד משרד הביטחון וצה"ל שאחראי עליהם. על פי גורמים מעורים בפרטים, כל שרי הביטחון האחרונים הבטיחו כי יטפלו בסוגיית אבטחת היישובים, אבל בפועל לא עשו דבר. כאמור, את תוצאות ההפקרות, כלשונם, עם ישראל חווה ב- 7 באוקטובר.

המצב המורכב מוביל לכך שחברי כיתת כוננות ברחבי הארץ, במיוחד אלה בעוטף עזה, נלחמו באותו היום השחור בידיים חשופות וללא כלי נשק. על פי הרבש"צים, כאמור, מציאות זו קרתה מכיוון שמשרד הביטחון  הדגיש כי רק בישובים סמוכי גדר עד 4 ק"מ יש להקצות נשקים לכל חברי כיתת הכוננות. עם זאת, ביישובים שנמצאים בטווח של בין 4 ק"מ ל- 7 ק"מ ויותר, רק הרבש"ץ וסגנו יישאו נשק ארוך בעוד שלשאר חברי כיתת הכוננות, שהם אלה שאמורים להגן על התושבים בזמן אירוע בטחוני, כלל לא היו נשקים באמתחתם. 

כעת נחשף כי ארגון הרבש"צים הארצי מבית ההסתדרות הלאומית העביר כבר באמצע חודש אוקטובר לצה"ל את רשימת חלקית של החוסרים הדרושים לשם אבטחת הישובים. בין היתר, חסרים כ-600 נשקים ארוכים, מעל ל-2600 קסדות ומעל ל-3000 אפודים קרמיים. לטענת אנשי ארגון הרבש"צים, עד היום, כמעט חודש אחרי, שום רכיב ביטחוני לא סופק. 

בוועדה נחשפה אתמול אוזלת היד, לטענתם, של המערכת ולפיה בעוד המשרד לביטחון לאומי סיפק רובים לשוטרים ברחבי הארץ, ביישובים הנמצאים בגבול ונמצאים תחת האחריות הביטחונית של צה"ל והרבש"צים, לא ניתן כל מענה. 

הזוועות שנחשפו בבארי (צילום :צור שיזף)

איתי הופמן, יו"ר איגוד הרבש"צים בהסתדרות הלאומית, אמר אתמול בדיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא כיתות הכוננות: "משרד הביטחון מחזיק אותנו כמו בני ערובה. שנים התרענו ודברנו עם פקידי משרד הביטחון ודחו אותנו. אם תוך שבוע לא יהיה גורם ביטחוני שייקח עלינו אחריות, אנחנו נעביר את האחריות לפקידי משרד הביטחון. מה שקרה זה מחדל אחד גדול עם כיתות הכוננות של כל מדינת ישראל. אין אחד מגורמי הממשלה והכנסת שלא שמעו את ההתרעות שלנו וגם חודש מאז האסון הנורא לא נעשה כלום ואנחנו צריכים להתחנן כדי לקבל ציוד. משרד הביטחון מחזיק אותנו כמו בני ערובה".

איתמר שרוני, מנכ"ל ההנהגה הפעילה בהסתדרות הלאומית אשר מלווה את הרבש"צים אמר: "מיליוני תושבי מדינת ישראל נמצאים בחוסר ביטחון משווע בשל הפקרות משרד הביטחון. אנו קוראים למשרד הביטחון ולכל הגופים המעורבים להפסיק את הביזיון הזה בו רבש"צים נלחמים בידיים חשופות ללא כלי נשק או ציוד הגנה אישי. על כלל המערכת הפוליטית לעזוב הכל ולהעביר את חוק הרבש״צים לאלתר וזאת כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל".

משרד הביטחון אמר בתגובה כי "משרד הביטחון מוקיר את הרבש"צים ואת גבורתם. החזרת הביטחון, תחושת הביטחון ואמון התושבים היא משימה מרכזית של צה״ל ומשרד הביטחון. בימים אלה אנו פועלים לגיבוש מערך הגנה חזק, שיכלול בן היתר עיבוי משמעותי של כיתות הכוננות בישובים והאמצעים שיועמדו לרשותן. העבודה בשלבים מתקדמים ויישום המרכיבים הראשונים בה יחל בטווח הזמן הקרוב. סוגיית הרבש"צים נבחנת גם היא כחלק מהעבודה. המלצות ראשונות יוצגו בתוך כחודש לשר הביטחון".