על פי נתוני מערכת הביטחון, כמעט 95% מהאוכלסיה בעזה עברו מהצפון לדרום הרצועה. נותרו מעט אזורים מיושבים ויש פינוי אוכלסיה שעדיין מתרחש בג'באליה, זייתון וסג'עיה. היום עברו 15 אלף תושבים דרומה.

במקרה של הפסקת אש: כך ימי ההפוגה בלחימה צפויים להשפיע על הכוחות בשטח
ואז החייל צעק: "אם אתם ישראלים תרוצו אליי!" | תיעוד מיוחד: כתבנו מדווח מנתיב הבריחה מצפון הרצועה

על פי הנתונים, קיימת עבודה משותפת בנושא ההומניטרי עם האמריקאים והמצרים. כמו כן, הכניסו היום בית חולים שדה למרחב חאן יונס. מעבר רפיח הינו הפתח היחיד שקיים היום לרצועת עזה להוצאת זרים ופצועים, ומעל 7000 יצאו מהפתח מתחילת המלחמה. כמו כן, מפרוץ הלחימה, 1600 משאיות נכנסו מהפתח.

בצה"ל מעריכים כי ההקפדה על ההיבט ההומניטרי מעניקה יותר גמישות להמשך התמרון ברצועה. במערכת הביטחון אומרים כי המצב ברצועה עדיין אינו קרוב למשבר הומניטרי וכי המצב ההומניטרי סביר בהתאם למצב המלחמה. בתוך כך, מתאם פעולות הממשלה בשטחים פועל באופן הדוק עם האמריקאים ועם ארגוני סיוע בינלאומיים.

תושבי עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
תושבי עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

לבקשת המצרים הועברו פגים ותינוקת מבית החולים שיפא. כמו כן, ספינת בית חולים שדה של הצרפתים צפויה לעגון בנמל אל עריש בתקופה הקרובה. במערכת הביטחון מבהירים כי לא תהיה תנועה של אוכלסיה צפונה גם במידה ותהיה הפוגה.

מאז תחילת המלחמה, מפקדי וחיילי מתפ"ש פועלים בשני מאמצים עיקריים שמשלימים אחד את השני. המפקדים והחיילים במת"ק עזה מתמרנים יחד עם הכוחות הלוחמים בעזה ומסייעים להם במאמץ המבצעי ההתקפי. לצד זאת, המפקדים והקצינים ביחידה פועלים למול הקהילה הבינלאומית – ארצות הברית, מדינות ערב וגורמים נוספים – כדי לאפשר את המשך הלחימה תחת מעטפת לגיטימציה בינלאומית. זהו מאמץ אסטרטגי חשוב ולאומי.

למלחמה יש השלכות, אבל בצה"ל אומרים כי פועלים בהתאם לדין הבינלאומי. בצה"ל אומרים כי מצויים בעיצומה של מלחמה ארוכה ומורכבת – שדורשת מאיתנו לפעול בצורה עצימה עם כל היכולות והאמצעים המתקדמים ביותר. זה מתאפשר גם בזכות מעטפת בינלאומית אסטרטגית נרחבת מאוד.

דגלי ישראל הונפו ברחבי רצועת עזה (צילום :רשתות חברתיות,שימוש לפי סעיף 27א',רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ישראל זוכה לתמיכה בינלאומית של מדינות רבות, בראשן ארה"ב, שעומדות מאחורי זכותה של ישראל להגן על עצמה. אותה המעטפת האסטרטגית של בנות בריתה של ישראל מושפעת באופן ישיר מצעדים הומניטאריים אותם מאפשרת מדינת ישראל ברצועת עזה, בשיתוף עם מצרים, ירדן ומדינות נוספות באזור. עם זאת, המצב בעזה מורכב ומאתגר.

הפעולות ההומניטאריות שמאפשרת ישראל דרך מעבר רפיח מונעות לפי שעה משבר הומניטארי. בצה"ל קוראים כי המאמץ ההומניטרי הוא חלק בלתי נפרד ממאמץ הפעילות המבצעית ותומך בכוחות המתמרנים בשטח. "זה לא עניין של מה צודק ומה לא, אלא מה תורם המשך הלחימה ומה לא", נאמר.

בצה"ל מעריכים כי כדי למוטט את שלטון חמאס, צה"ל נדרש לתמרון משמעותי ברצועת עזה. לא ניתן לתמרן ברצועת עזה בהינתן משבר הומניטארי ברצועה. לכן, בצה"ל נענו לבקשת הממשל האמריקאי להכניס לסוכנויות האו"ם הפועלות בדרום הרצועה למעלה ממאה משאיות המכילות מזון, מים, ציוד רפואי ומחסות דרך מעבר רפיח כל יום. כל משאית נבדקת ביטחונית במעבר ניצנה ע"י גורמי ביטחון ישראליים ועד כה נכנסו לארגוני סיוע בינלאומיים יותר מ-1,500 משאיות המכילות ציוד הומניטארי.

בנוסף, באישור הדרג המדיני, בצה"ל פתחו בתחילת המלחמה שני קווי מים לרצועה ובסוף השבוע האחרון מצרים החלה להכניס שתי מכליות סולר דרך מעבר רפיח בכל יום.

הרס ברצועת עזה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
הרס ברצועת עזה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

על פי נתוני מערכת הביטחון, בסיכום עם ארה״ב ומצרים, מאפשרת ישראל להכניס דרך מעבר רפיח לארגוני האו"ם 60 אלף ליטרים של סולר ביום. לצורך השוואה ופרופורציה - בשגרה נכנסים לרצועה 6.8 מיליון ליטרים של סולר בשבוע. ביום חמישי האחרון אזלו כל מלאי הדלקים של האו"ם והארגונים הבינלאומיים הפועלים בעזה. בצה"ל חוששים ממשבר הומניטארי, שכן אם אין דלקים – לא ניתן להפעיל את משאבות המים ברצועה (למעלה מ-90% ממי השתייה ברצועה – הם משאיבה עצמית, ורק 10% מהצריכה היא מישראל). בנוסף, ללא דלקים לא ניתן להפעיל את מתקני טיהור השפכים, משאבות הביוב ולהפעיל את בתי החולים בדרום הרצועה. המשמעות של התפרצות מגיפות, אי יכולת לספק מענה רפואי לאוכלוסייה ומחסור במים = משבר הומניטארי.
 
צה"ל פועל לפי הדין הבינלאומי. לצה"ל אין אחריות משפטית על רצועת עזה, אבל בצבא מעריכים כי מדינת ישראל לא יכולה לאפשר למשבר הומניטארי להתחולל ברצועה תוך כדי תמרון. לצה"ל מנגנון מבצעי ומודיעיני סדור אשר מבטיח שהדלקים שנכנסים משמשים את התשתיות ההומניטאריות ברף המינימלי בלבד. 

לפי דברי דובר צה"ל, הצבא פועל כדי לחשוף את תשתיות הטרור שביסס ארגון הטרור חמאס בבתי החולים ברצועה. בצה"ל מצאו תשתיות משמעותיות, אמל"ח ופירי מנהרות בבתי חולים שונים בצפון הרצועה – "ואנו נמשיך לעשות זאת", קרא.

צה"ל מנהל קשר עם מנהלי בתי החולים בעזה, ופועל מול התושבים ישירות. במערכת הביטחון מזהים ניסיון סדרתי ואקטיבי של חמאס להקשות על פינוי אוכלוסייה ועל המאמץ ההומניטרי. לצד זאת, בצה"ל פועלים בשני מאמצים עיקריים: הראשון, להשלים את הפינוי של החולים, הצוותים הרפואיים והחוסים שעדיין לא התפנו מצפון הרצועה. יחד עם מצרים, איחוד האמירויות ומדינות נוספות – אנו מאפשרים פינוי חולים, בהם ילדים ופגים, לקבלת טיפול רפואי מחוץ לרצועה. כמו גם המשך מעבר הומניטארי והפוגות טקטיות להנעת האוכלוסייה מהצפון לדרום. השני, הכנסת סיוע הומניטארי בסיסי לבתי החולים שטרם התפנו.

מתחילת המלחמה, ביצעו קציני המתפ"ש מאות שיחות טלפוניות עם בני שיח וגורמי רפואה ברצועת עזה, כדי לאפשר את פינוי האוכלוסייה מצפון הרצועה לדרומה. במקביל, יחד עם שותפים נוספים ברחבי העולם, בצה"ל מתאמים הכנסת בתי חולים שדה לדרום הרצועה. אתמול נכנסו התשתיות להקמת בית חולים ירדני ובימים הקרובים יוקם גם בית חולים שדה אמירתי. שניהם יוקמו בדרום הרצועה ויתנו מענה רפואי לתושבים שנעו דרומה.

עם תחילת המלחמה הוקם במתפ"ש צוות מיוחד שמתכלל את המאמץ ההומניטארי במלחמה. לצד הפעילות, הצבא מקיים בכל יום עשרות שיחות ומפגשים עם גורמים שונים בקהילה הבינלאומית, כדי לתמוך במאמץ הלגיטימציה הלאומי של מדינת ישראל בימים אלו.