שעות לפני כניסת ההפוגה לתוקף: ממדי ההרס האדיר ברצועת עזה ממשיכים להיחשף, וההערכה היא שהעזתים בפרט, והעולם בכלל – יהיו יכולים לחזות בהם במלואם רק לאחר שההפוגה בין צה"ל וחמאס תיכנס לתוקף. 

בתוך כך, אתר "פוליטיקו" דיווח הבוקר (רביעי) כי בממשל האמריקני יש מי שחושש שההפוגה תאפשר לעיתונאים הזרים גישה רחבה יותר להרס בעזה, וכתוצאה מכך יתגברו הלחצים על ישראל שלא לחדש את הפעילות ההתקפית ברצועת עזה, ולא להרחיב את תמרון הקרקעי לדרום הרצועה.

תושבי עזה לאחר תקיפת צה''ל (צילום:  Ahmad Hasaballah/Getty Images)
תושבי עזה לאחר תקיפת צה''ל (צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)

הרס בעזה (צילום:  Ahmad Hasaballah/Getty Images)
הרס בעזה (צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)

הרס בעזה (צילום: AFP via Getty Images)
הרס בעזה (צילום: AFP via Getty Images)

במקביל, על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", בממשל האמריקני מודעים לכך שממדי ההרס שנגרמו ברצועת עזה, בעקבות פעילות צה"ל, הם עצומים ועדיין לא נחשפו במלואם. על פי הנתונים של משרד משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה, הנשלט על ידי חמאס, 45% מכלל המבנים ברצועה נהרסו או ניזוקו קשות. על פי הדיווח, בתוך שבועות ספורים - ישראל הרסה יותר מבנים ברצועה ממה שנהרסו במלחמת האזרחים בסוריה בארבע שנים.

העיתון האמריקני מציין לדוגמא את העיר בית חאנון שמצפון לעיר עזה, שם בערב המלחמה התגוררו כ-50 אלף פלסטינים, וכיום לא נותר בה כמעט מבנים הראויים למגורים. תמונות לוויין וצילומי רחפן הראו לאחרונה כיצד נראים רחובותיה הצפופים, שהפכו במהרה להרוסים. חוקרי לווין מעריכים כי יותר ממחצית מהמבנים בצפון הרצועה ניזוקו.

סוכנויות סיוע בין-לאומיות הודיעו שיתקשו לחשב את עלויות השיקום ברצועה. לאחר מבצע "שומר החומות" ב-2021, שהיה קטן בהיקפו לעומת המלחמה הנוכחית, גרם להרס של 2,000 מבנים ו-22 אלף יחידות דיור ברצועה, מה שחייב יותר ממיליארד דולר בימון זר למאמצי השיקום.