הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את העסקה עם חמאס לשחרור לפחות 50 חטופים מהשבי בעזה במשך ארבעה ימים, שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה. לפי המתווה שאושר, ישוחררו 30 ילדים, שמונה אימהות ו-12 נשים מבוגרות. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף, וההסכם צפוי לצאת לדרך ביום חמישי.

בתוך רצף האירועים, העיתון נדאא' אל-וטן, פרסם היום כי לפי "מידע רשמי" שהגיע אל ידיו, הפסקת האש בעזה תחול גם על דרום לבנון, וחיזבאללה יישם אותה כל עוד ישראל תמשיך בהפוגה בעזה ובלבנון. אם אכן, על פי הדיווחים הערביים תהיה הפוגה בלחימה עם חיזבאללה, המהלך עשוי להשפיע על מאזן הכוחות בין ישראל לחיזבאללה. 

״אני חושב שצריכה להיות הפרדה בין מה שקורה בעזה - להתרחשויות בדרום לבנון״, אומר בני בן מובחר, ראש מועצת מבואות חרמון בצפון. ״בעיניי, לא צריכה להיות שום הפוגה עם חיזבאללה - לבנון היא לבנון ועזה זו עזה, אני מפריד לגמרי בין הזירות״, מוסיף. ״אני מכיר את האיום בצפון כבר שנים רבות, והוא שונה בתכלית מעזה. ברור לכולנו שחיזבאללה ורדואן נשלטים על ידי איראן והאינטרסים שלה״, טוען בן מובחר.

דגל חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
דגל חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

״רצינו בעבר שלום עם לבנון, אך חיזבאללה הספיקו להשתלט עליה. כיום, אנחנו כבר רוצים מלחמה, כדי לנקות את גבול לבנון ממחבלים, וכדי שתושבינו יוכלו לחזור הביתה בבטחה. אנחנו מוכנים לתת לצבא את הזמן לעשות כל מה שצריך כדי לחסל את חיזבאללה - להישאר במקלטים, להיות מפונים, רחוקים מהבית. אך הפסקת אש, גם אם זמנית, תיקח אותנו צעד אחד אחורה במאבק נגד ארגון הטרור״.

גם שמעון גואטה, ראש מועצת מעלה יוסף בצפון, מוסיף ומחזק את דבריו: ״בתור תושב הצפון וראש רשות בצפון, אני יודע שאם המצב יישאר כך בצפון ולא ישתנה במהרה, התושבים לא ירצו לחזור לכאן. אנחנו לא מוכנים שכוח רדואן יישאר גם בזמן ההפוגה על הגדר, ולא מגיעה להם הפוגה מהלחימה או הפסקת אש שרק תחזק אותם יותר. עוד לא סיימו את העבודה בדרום, אך אני חושב שלא צריך להפקיר את ביטחון תושבי הצפון״.  

 ״כרבש״ץ וכתושב הצפון, זה בסדר שתהיה הפסקת אש של כמה ימים, זה לא פוגע בנו ואף עוזר לכוחות״, אומר עודד תפארת, רבש״ץ המושב כפר יובל, שנמצא כמאות מטרים בלבד מהגבול עם לבנון. ״זה נותן זמן לשפר את העמדות שלנו, לצבור אנרגיה להמשך. כולם צריכים הפוגה, אנחנו יותר מחודש רק בלחימה. מצד שני, הפסקה ממושכת לא תמיד טובה ללוחמים שלנו, כי כשהיא נמשכת בלי התרחשות חריגה לאורך זמן, הכוחות מורדמים ופחות דרוכים. גם התושבים צריכים לחזור מתישהו הביתה, והפסקת אש רק עלולה לעכב את חזרתם״. 

הוא מתייחס עוד לאיום מעבר לגבול: ״שקט תמיד טוב עבורנו, אך התושבים לא יחזרו לפה אם האיום עדיין נשאר ומרחף כאן, ולא נפתר סופית. לאחר הפסקת האש, חייבים לעשות משהו - בין אם זה משא ומתן, לחימה, דיפלומטיה. שנים שאנחנו מתכוננים לאיום של חיזבאללה, מכירים היטב את התכנונים שלהם, ואנחנו גם דורשים שהם יתרחקו מאיתנו״.