בישראל ממתינים הבוקר (שישי) בכיליון עיניים לחזרתם של 13 מבין 50 החטופים שצפויים לשוב ארצה במהלך ארבעת הימים הקרובים. על פי הודעת שר החוץ הקטארי, הפסקת האש תיכנס לתוקפה ב-7:00 בבוקר, והחטופים ישוחררו ב-16:00. 

לקראת שחרור החטופים מעזה: הוויתור שישראל נאלצה לעשות

בתוך כך, במערכת הבריאות הושלמה ההיערכות לקראת קליטתם הצפויה של החטופים היום אחר הצהריים בבתי החולים ברחבי הארץ, בתקווה שהכל יילך כמתוכנן. לאחר שיועברו לנציגי ישראל, כל אחת ואחד מהם יעברו בדיקה ראשונית ומיון על מנת לברר את מצבם הרפואי והבריאותי. מי שיזדקק לטיפול רפואי דחוף יוטס לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע, הקרוב ביותר מבין בתי החולים. ילדים יועברו לבית החולים "שניידר" בפתח תקווה. חטופים וחטופות נוספים יוצאו לבתי החולים "שיבא" ו-"וולפסון". החלוקה נקבעה מראש וההיערכות במקומות הרלוונטיים נעשתה בהתאם.

הפגנה משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, עם הגעתם לבתי החולים, הם יעברו בדיקה ראשונית, לשלילת מצב רפואי המחייב התערבות מיידית. במשרד הדגישו כי הבדיקה תתבצע ככל הניתן בליווי לפחות אחד מבני המשפחה, או מי מטעם הנבדק (לשיקולו) ובהסכמתו. הבדיקות הללו יבוצעו על ידי אחות ורופא מומחה ברפואה דחופה, ובמקרה של ילדים - רופא מומחה ברפואה דחופה ילדים. במקרה של נשים, ישנה עדיפות לרופאה ואחות. בהמשך, יוחלט האם יש צורך בבדיקות נוספות טרם פגישה עם המשפחה.

ההיערכות בבתי החולים דומה למבצע צבאי, הכולל הקמת מתחמים נפרדים ומיוחדים לקליטת החטופים והחטופות. כך למשל ב"שיבא" כבר ערוכים צוותים הכוללים רופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. אם יהיו אשפוזים, במידת הצורך לבני משפחה וקרובים ייתנו סידורי לינה באחד מהמלונות במתחם. דבר אחד נראה שלא יחזור על עצמו: מסיבת עיתונאים מתוקשרת דוגמת זו שנערכה בבית החולים "איכילוב" בתל אביב ועוררה סערה כאשר שוחררה החטופה יוכבד ליפשיץ. הפעם, בנושא התקשורת הכל צפוי להתנהל על פי הנחיות שנקבעו מראש.

המסכים בביה''ח וולפסון הוקדשו לזכר הנרצחים (צילום: דוברות וולפסון)
המסכים בביה''ח וולפסון הוקדשו לזכר הנרצחים (צילום: דוברות וולפסון)

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הסביר שלשום במהלך שיחה עם עיתונאים כי "בתי החולים ערוכים לכל התרחישים, ואנחנו מעריכים שעשויים להתרחש דברים בלתי צפויים. כולנו ניגשים לאירועים הללו בחרדת קודש ויודעים שמדובר באירוע לאומי ושמחים שנפלה בחלקנו הזכות להיות חלק ממנו, תוך תקווה לשחרורם של כמה שיותר חטופים. אחד הדגשים החשובים ביותר הוא שמירה על סטריליות מוחלטת של המתחמים אליהם צפויים להגיע, כך שהיחידים שיוכלו להיכנס למתחם יהיו בני המשפחה, גורמי הביטחון וגורמי הרפואה המטפלים בהם". למעשה, במסמך ההנחיות שנשלח לבתי החולים נכתב עוד כי "יש לצמצם ככל הניתן את מספר השוהים במתחם ובמידת האפשר לשבץ נשים בעדיפות ראשונה".

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, פירטה על האופן בו יחולקו החטופים בין בתי החולים. "העיקרון הראשון יהיה לפי צורך רפואי – במידה ומי מהחטופים יזדקק לטיפול מיידי הוא יילקח לבית החולים סורוקה, שנערך לכך. יתר המטופלים, שיוכלו לעמוד בדרך הזו, יילקחו לבתי חולים אחרים, כאשר אנחנו מסתכלים על הקשרים ביניהם ולא נפריד למשל בין בני משפחה, או בין מי שיצרו קשרים כלשהם במהלך השבי. בנוסף, ננסה ככל הניתן לשמור על הקהילתיות, שכן בחלק מהמקרים מדובר באנשים שהגיעו מקהילות מחוברות, ולכן נעשה הכל לשמור על זה", ציינה, "אנחנו חוששים ממשמעות השבי הממושך עליהם, ומתרחיש של 'סינדרום הזנה מחודשת' – שכן אנחנו לא יודעים האם הם הוזנו כמו שצריך, לכן ביקשנו מבתי החולים להיערך גם לזה. שוחחנו עם משפחות השבויים שחזרו ולמדנו מהם".

"קיימת התרגשות רבה, אנחנו כבר נערכים לזה בשבועות האחרונים ומצפים לבואם כמה שיותר מהר", אומר בכיר באחד מבתי החולים.