מלחמת חרבות ברזל: הפעימה השנייה של שחרור החטופים מרצועת עזה הייתה אמורה להתרחש היום (שבת) אחר הצהריים, אך בשעות האחרונות הודיע חמאס כי ישראל הפרה את תנאי הסכם הפסקת האש והשהה את השחרור.

חמאס בלחץ: המנוף החזק של ישראל להחזרת החטופים
על אף הצהרת נתניהו וגלנט: האם ניתנה הבטחה לקטאר בסוגית ראשי החמאס?

ד"ר הראל חורב, חוקר וחבר סגל אקדמי בכיר במרכז דיין לחקר המזרח התיכון, התייחס להתפתחויות בשיחה עם "מעריב" ואמר: "ידענו שחייבים להתכונן לתסריט כזה, ואני מניח שזו לא הפעם האחרונה".

על התנהלות חמאס במסגרת הסכם הפסקת האש אמר: "יהיו תעלולים שונים ומשונים שהמטרה שלהם זה לדחוק עוד קצת את ההישג. בחמאס חושבים שישראל לא תפוצץ את העסקה אם ידרשו שייכנסו עוד משאיות עם סיוע לאזור הצפוני של הרצועה, למשל", אמר והוסיף: "הכוונה היא לדחוק כל הזמן את גבולות ההסכם כך שהוא לא יתפוצץ, לא בכדי העיכוב בוצע בשנייה האחרונה. גם תדמיתית העיכוב משדר מבחינת חמאס שליטה במצב".

יחיא סינוואר בעזה (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר בעזה (צילום: רויטרס)

"ישראל צריכה לשבור את הפרדיגמה שלחמאס יש כלפינו. אם צריך, אז גם להוריד פצצה על הבית של יחיא סינוואר. להראות לו שבמצב הנוכחי אי אפשר לשחק איתנו".

בהמשך התייחס חורב לדעת הקהל ברחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון. "היתרון התדמיתי של חמאס ברחוב הפלסטיני נשמר עד שייחשפו במלואם מימדי ההרס ברצועה, וכך יתברר שחמאס למעשה הפסיד את המלחמה", אמר. "זה תהליך שקורה כמעט בכל סבב: בהתחלה יש גל תמיכה בחמאס, כי הוא נלחם בישראל וברחוב הפלסטיני אוהבים את מי שנלחם בישראל, אבל אחרי שהכל נרגע ורואים את מימדי ההרס מתחילים להפנים את המחיר הכבד". 

"בשלב הזה אומרים לעצמם הפלסטינים ביו"ש שטוב שהם גרים שם כי מי שאומלל הוא מי שגר בעזה, ואז התמיכה בחמאס חוזרת למימדים יחסית צנועים יחסית של כ-25%. בנוגע לעזה יש ביקורת מסוימת, אבל כרגע היא בעיקר בתוך עזה. ביהודה ושומרון לא חיים את ההפצצות והכלכלה גדולה פי ארבעה מזאת של הרצועה, אז כרגע הפלסטינים בגדה בעיקר מסתכלים על מה שקורה ומחכים. רבים מהם מאמינים לתעמולה של חמאס וחושבים שהוא הגיע להישג, אבל בסוף זה לא המצב".