בעוד שעיני הציבור נשואות לעזה, ובוודאי למעברי הגבול בימים האחרונים, עם שובם של החטופים, בחזית הצפונית מתנהלת מדי יום לחימה, שזוכה לכותרות עמומות בלבד. ניתן לחשוב כי העמימות סביבה משרתת את מטרתה של ישראל להימנע מהסלמה נוספת וממלחמה כוללת בשלב זה, אבל מגבעות הגליל כוחות צה"ל נלחמים יומיום בכוח רדואן של חיזבאללה אשר נמצא מעבר לגבול. הם מאתרים חוליות מחבלים ומשמידים אותן. הצטרפנו לכוחות השריון בגבול הצפון, אשר מנהלים קרב הגנה עיקש למען ביטחון ישראל.

"טסים לחו"ל": צפו בטיסה המרגשת של משפחת גולדשטיין-אלמוג

זהו יום שישי בבוקר, שעות ספורות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, והתנועה בכבישי המרכז ערה. נראה כי אזרחי ישראל נהנים ממספר שעות ללא אזעקות וממתינים בהתרגשות לשובם של החטופים. אך ככל שמתקרבים צפונה, התנועה מתמעטת ומתחלפת ברכבים צבאיים.

שיריון (צילום: דובר צה''ל)
שיריון (צילום: דובר צה''ל)

מהרגע הראשון, למרות הנופים עוצרי הנשימה, נישאת באוויר תחושה אחרת - מלחמה. כבר שבוע שהמתיחות בזירה הצפונית עולה, אך הציבור יודע מעט מאוד על המתרחש. בקו החזית, על גבול לבנון, אנחנו פוגשים בעמדות את לוחמי גדוד 71 מחטיבה 188 (עוצבת ברק). זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו מצטרפים לגדוד 71. לפני שמונה חודשים פגשנו אותם ברכס רמים, ומולנו, במרחק מטרים ספורים, עמד כוח רדואן. פעיליו נעמדו מולנו על חביות "הקו הכחול" (קו הגבול בין ישראל ללבנון), כשהם אוחזים במצלמות ומתעדים כל צעד. מפקד הגדוד, סא"ל ארז גבאי, אמר לי אז כי אחד המאפיינים המובהקים של הגבול הוא שהוא רואה את האויב שלו והאויב רואה אותו. היום המציאות כבר שונה לחלוטין. "אנחנו בסיטואציה שבהרבה מאוד מובנים היא הפוכה", מסביר גבאי, "אנחנו לא חשופים. ונחשפים רק כשאנחנו רוצים להיחשף. הסיטואציה שראינו אז, של פעילים מכוח רדואן על הגדר, לא תקרה היום". 

למה? 
"כי אנחנו מסירים איום, ולכן אם נראה אותם, הם יחוסלו. סביר שהם לא רוצים שנראה אותם".

"מי שנחשף, נפגע"

האדמה הבוצית סביב מעידה על מערכת חורפית במיוחד שעברה כאן בשבוע שעבר, ואולי לרגע מעלה חשש לקראת הבוץ הסימבולי של המשך המלחמה. בין סבך העצים, בקו הקרוב ביותר לחיזבאללה, כשהטנקים נסתרים מעין האזרחים המעטים שעוד ישנם ומעין האויב, אנו שבים לדבר על האיומים שהגדוד חווה כשתפס קו בט"ש בגזרה. אותם איומים, נזכיר, הובילו בהמשך לסדרה של פרובוקציות, ומזה חודשים עולה האפשרות של פריצת מלחמה בחזית הצפונית, אולם איש לא תיאר כי זאת תגיע לאחר מתקפה אכזרית ורצחנית של חמאס. "אז, במישור הגלוי, עיקר העשייה היה הגנה על היישובים והגזרה, ומימוש הריבונות עד הקצה. פה אנחנו בסיטואציה אחרת, אנחנו אומנם בהגנה הרבה יותר חזקה, גם מבחינת הפרישה, הכמות והרכב הכוחות, אבל הפעם מי שנחשף, נפגע", אומר גבאי. 

חיכית למלחמה שעלולה לפרוץ? 
"אני מחכה שיפרוץ השלום. אבל צבא שלוקח את עצמו ברצינות צריך להאמין באיום. ולכן, כאיש צבא, כל מה שאני עושה ב־17 השנים האחרונות הוא להתכונן למלחמה. באמת, לא כסיסמה". 

ועכשיו כשהיא הגיעה, מה עובר לך בראש? 
"שאני שמח שהרבה מאוד דברים שעשינו לפני כן, התבררו כנכונים". 

מה למשל? 
"אני תמיד אומר שמה שעובד טוב בשגרה, עובד טוב בחירום. אני רואה את זה בקרב אנשי הגדוד, בלכידות ובאימונים. אחרי כל מה שחווינו בשבועיים האחרונים, אני יכול לומר שאני מרגיש שנערכנו לזה, שאנחנו מבינים את הקרקע ומבינים את האתגרים". 

מבינים את האויב גם? 
"אני יודע מה היכולות של חיזבאללה, ואלה יכולות משמעותיות. זה ארגון שנערך כבר המון שנים לפגיעה בתושבי מדינת ישראל ובגבול הצפוני, ומול זה אנחנו נערכים". 

אז למה הוא מחכה? 
"שאלה טובה. אני בטוח שקבלת ההחלטות שלו קשורה בהיערכות צה"ל, הוא מבין שיש פה היערכות חזקה וחריגה. ככוח מגן, אנחנו מכירים את השטח. זה יתרון דרמטי בצפון". 

השטח דומה אבל המציאות השתנתה לגמרי מאז פגישתנו האחרונה.
"נכון. אנחנו נדרשים לשינוי תודעתי. אנחנו ערוכים אחרת, טווח הזמן שונה הפעם, האיום על הגבול הוא מיידי. יש מולנו חוליות נ"ט, איום פצמ"רים ואיום ירי תלול מסלול".

ואכן בשלב מסוים, אנחנו נמצאים ליד מוצב צה"ל אשר נפגע כבר על ידי טיל בורקאן ונגרם לו נזק רב. המג"ד מדגיש שוב כי כאן אין הפוגה והאש עלולה להיפתח בכל רגע. 

"האתגר המבצעי מאוד מורכב כאן", מוסיף רס"ן יועד, סמג"ד 71. "מבלי להאדיר את האויב, אנחנו ניצבים מול אויב רציני. שאנחנו, כוחות הקצה, נלחמים בו כל יום. אלה הפלוגות שלנו, הלוחמים שלנו, שנמצאים בחזית. אומנם לא בתמרון, אבל לכל אחד יש את המשימה ואת מרחב העבודה שלו, וזה אתגר גדול". 

מה מייחד את האתגר הזה? 
רס"ן יועד: "סוג המשימה. משימת ההגנה חשובה מאין כמותה, אבל היא שונה מאוד מעולם התמרון בדרום. זאת לא סיטואציה ברורה, שבה אנחנו נמצאים בשטח צבאי סגור. לא, פה זה לנוכח אזרחים. ברור שהאזרחים שיש פה הם בתפוסה נמוכה, אבל יש פה אזרחים, וצריך להגן עליהם ולשמור עליהם, וצריך להסביר לחייל בקצה את המשמעות בהגנה על מדינת ישראל בגבול הצפוני". 

"אומנם באמת אנחנו לא מדברים על תמרון, אלא על קרב הגנה, אבל כל יום יש פה קרב. גבול הצפון כרגע מטריד מאוד ופוטנציאל הנזק פה הוא ענק", מבאר גבאי. במסגרת מאמציו של צה"ל להתמודד עם יכולות חיזבאללה, כוחות הגדוד סיימו עתה פעילות מבצעית שנמשכה שלושה ימים. מבחינת גבאי, הפעילות שנערכה היא דוגמה לפעילות ממוקדת לפגיעה והשמדה של חוליות נ"ט ולריכוז מאמץ מודיעיני ואיסופי של הכוחות בשטח. 

גבאי: "המבצע הזה הוא גם דוגמה לשיתוף פעולה מוצלח שהיה לנו עם יחידות מובחרות, דוגמת מגלן. אני תמיד אומר שכשאני מוציא פעילות מבצעית, זה לא רק גדוד 71, זה צה"ל. אני יודע בזמן אמת להיות בקשר עם חיל האוויר, עם הארטילריה, עם היחידות המיוחדות, לסגור מעגל ולפגוע בהם בזמן אמת".

"נדרשים לסבלנות"

בין העמדות בשטח אנחנו פוגשים גם את סרן אריאל, מ"פ בגדוד, שכשנשאל על פועלו עונה בפשטות: "מגן על הבית", וגבאי מוסיף: "הפלוגה של אריאל פוגעת באויב על בסיס יומי. היא פוגעת בתשתיות, שאת חלקן אנחנו מזהים תוך כדי לחימה ועל חלקן ידענו לפני כן, והיא פוגעת בחוליות". 

רס"ן יועד: "אנחנו מתעסקים בעיקר באיתור והשמדת חוליות נ"ט שהן אחד המרכיבים המשמעותיים בחיזבאללה היום, נ"ט ורקטות תלול מסלול". סגן רום, סמ"פ בגדוד, מוסיף: "אנחנו עושים את זה בשיתוף פעולה עם עוד יחידות שנמצאות כאן. כל חוליה שניסתה לפגוע בנו, לא הצליחה, ובעצמה נפגעה או הושמדה. יצרנו פה משוואה שברגע שהאויב נחשף הוא מסכן את עצמו הרבה יותר ממה שהוא מסכן אותנו". 

 הסמג"ד, רס"ן יועד
הסמג"ד, רס"ן יועד

אתם גם מכירים את השטח, זה בטח גם מעניק יתרון.
סגן רום: "זה נותן יתרון משמעותי לגדוד שמכיר את הזירה ומכיר את האיומים. אני לא הייתי פה כשהגדוד תפס קו בט"ש, אבל אני מרגיש את זה על התותחן שלי, על שאר הלוחמים שמכירים את הגזרה ומרגישים בטוחים. יש בינינו שפה משותפת שנבנתה במשך חודשים וזה מצוין". 

גבאי: "אנחנו רואים שינוי באויב, אני לא יכול לפרט יותר מזה. אבל אנחנו פוגעים בו חזק". 

רס"ן יועד: "אנחנו רואים בעין השמדה של אמצעים וחוליות. גם בעזרת טנקים, גם בעזרת פלוגת החי"ר שלנו, שמבצעת איתור, תצפית, זיהוי, ירי של טילי 'גיל', ירי של מרגמות, ומשאבים נוספים שהאוגדה נותנת לנו". 

סרן אריאל: "לא מודעים למה שהולך בצפון. יש פה ימי קרב. אנחנו לא רק במוכנות ליום קרב עם האויב, אנחנו גם יוזמים הרבה, תוקפים אותו, מפתיעים אותו ומרתיעים אותו. וזה לא מתחיל ומסתיים רק בטנקים, זה רב־זרועי". 

סגן רום: "חשוב שהציבור ידע שהצבא ערוך בצורה מאוד־מאוד חזקה על כל הגבול הצפוני. והוא יודע לתת מענה לכל תרחיש שיהיה פה, ואומנם אין תמרון כאן, אבל יש אויב, ויש לו כוונה. ולנו יש יכולת לעמוד בינו ובין האזרחים שלנו, וזה מה שאנחנו עושים בצורה הכי אגרסיבית שיש". 

מבחינת הלוחמים נדמה שהשוואה בין שתי החזיתות מתבקשת, אך הם חשים זכות גדולה להיות דווקא בצפון. "כל האחים שלנו נמצאים בדרום וזה גם בזכותנו כי אנחנו מרתיעים את האויב פה", אומר סרן אריאל. 

המג"ד ארז גבאי (צילום: דובר צה''ל)
המג"ד ארז גבאי (צילום: דובר צה''ל)

האחים הלוחמים, או האחים שלך? 
"גם וגם. אנחנו ארבעה אחים, שלושה בעזה ואני פה".

במהלך השיחה משתף סרן אריאל כי משפחתו המורחבת חיה בצרפת, ובעוד שגילויי האנטישמיות בעולם, ובייחוד בצרפת, מתגברים, הוא מבקש להתמקד במשימה שלפניו: "המשימה הכי חשובה שלנו בעיניי היא לדאוג שתושבי הצפון יחזרו הביתה בשלום, שלא יהיו פה ילדים שיחששו מאזעקות, טילים או חדירת מחבלים, שכל עם ישראל ברחבי העולם ידע שהוא יכול לחיות ולטייל בגבול הצפון בשקט. מה שקרה ב־7 באוקטובר לא יקרה כאן". 

אבל זה עלול לקחת זמן רב.
סרן אריאל: "בכל תדריך אני מזכיר ללוחמים שאנחנו כאן עד הניצחון. החיילים פה עם מורל מאוד גבוה. בלב שלם אני אומר שהזמן הוא לא פקטור. אנחנו פה כדי לעמוד במשימה". 

סגן רום: "זו לא שאלה של זמן מבחינתי, אלא של תוצאה. אנחנו נידרש לסבלנות והאזרחים יידרשו לסבלנות, אבל אם זה המחיר שצריך לשלם כדי לחזור לחיים שקטים כאן, זה מה שנעשה". 

ובכל זאת, כשאני משוחחת עם מפונים מקריית שמונה, הם אומרים לי שהם חודש וחצי מחוץ לבית, והמלחמה בזירה הצפונית בכלל עוד לא פרצה. מה תגיד לאותה אמא צעירה שלא רוצה לחזור כל עוד כוח רדואן על הגדר? 

גבאי: "קודם כל שאני מבין אותה. אנחנו פה כדי שהאזרחים יוכלו לחזור ולגור בבית בשקט. לכן כולם מבינים שעד שלא נייצר מציאות ביטחונית שבה תושבי הצפון יוכלו לחזור לחניתה, שתולה, קריית שמונה, מטולה ונטועה - אז אף אחד לא הולך הביתה. זה נכון שהמלחמה הזאת יכולה לקחת גם שנה, אבל אני נורא אתאכזב אם תושבים ישובו הביתה מבלי שהסרנו את האיום. וכמוני עוד". 

רס"ן יועד: "אנחנו צריכים לאפשר להם לחזור, לתת להם את ההגנה ואת התחושה שהם יכולים לשוב הביתה. אני רוצה שגן הילדים בחניתה ישוב לפעול. כאבא זה מעסיק אותי לא מעט, שילדי מדינת ישראל יחזרו לחיות חיים נורמליים, אני מאחל לבת שלי לחזור לחיות חיים נורמליים. היישוב שלנו היום בקו החזית ויורים על המושב באופן קבוע ירי נק"ל והמושב לא פונה". 

"דברים שקרו בכיפור"

ב־7 באוקטובר, כשפרצה המלחמה, הגדוד היה באיו"ש ומהר מאוד עלה על מסוקים צפונה לנוכח החשש הכבד שכוח רדואן מתכנן תקיפה נוספת. "עוד לפני שהוגדרה מלחמה, הופעל בצה"ל מעבר משגרה לחירום", אומר גבאי. בשעות הראשונות נשלחו דרומה גם צוותים מהגדוד שלפתע מצאו את עצמם על טנקים מגדודים אחרים, "אלה דברים ששמעתי שקרו רק במלחמת יום כיפור", מספר גבאי, "כשלוחמי כיפור סיפרו לי על המלחמה ההיא, זה היה נשמע לי דמיוני שאנשים לקחו טנקים אחרים. אבל כל מי שיכולנו לשלוח, נסע". בשעות הראשונות גבאי קיבל גם עדכונים מאחותו, תושבת אופקים. "הסתמסתי איתה קצת. היא הייתה בלחץ וגם לא הבינה מה קורה. בהתחלה חשבתי שחוליה הצליחה להיכנס", הוא משחזר. "אחרי זה הבנו מה קורה ביישובים. לכן גם נורא חששנו שזה עוד רגע מתפוצץ ביהודה ושומרון. לתוך הדבר הזה הגיעו אנשי מילואים להחליף אותנו, כדי שנוכל לעלות צפונה, ואתה מבין שזאת מלחמה".

ביומיים הבאים ישמע המג"ד גם על אבידות כואבות במיוחד. "ביומיים הראשונים הרבה מאוד חברים ומכרים נפלו. על חלקם גם גיליתי כדרך אגב, ברשתות החברתיות, זה לא משהו שאתה מוכן אליו", מספר גבאי. כשהוא מתאר את הכאב על אובדן חברו הטוב, סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, הדמעות כבר זולגות מעצמן. "על סלמאן התקשרו להודיע לי תוך כדי האירוע. זה היה לא פשוט", הוא משתף. 

החברה הישראלית מכירה את סא"ל חבקה כמג"ד 53 שנפל בצפון רצועת עזה, והיה גיבור הקרב בבארי, מה הוא היה עבורך? 
גבאי: "קודם כל זה מה שהוא היה, גיבור. אבל עבורי הוא היה חבר מאוד טוב. הוא גם היה בחור מאוד־מאוד מצחיק והיה אדם של עקרונות. הוא ידע בדיוק מה חשוב לו, וראו את זה בגדוד שעליו הוא פיקד. זכיתי לדבר איתו ממש כמה ימים לפני שהוא נפל". 

גם גדוד 71 ספג אבידות בצפון, כאשר רס"ר (במיל') הרב נערן אשחר, מפקד טנק בגדוד, ורס"ל (במיל') ינון פליישמן ז"ל, נפלו בהתהפכות טנק. "זה אירוע מאוד־מאוד מצער. הם היו לוחמים, אנשי מילואים בגדוד סדיר שחיו את הגדוד", אומר המג"ד. "היה לי מאוד חשוב להגיע להלוויות, ומאז אנחנו מלווים את המשפחות מרחוק, עד שתיגמר המלחמה. אחריה נלווה אותן לעד". 

במהלך המלחמה הגדוד ספג פגיעות נוספות, כאשר רב"ט שליו, נפצע בשבעה באוקטובר, עת שנלחם עם פלוגת החשיפה של הגדוד בעוטף.  בזירה הצפונית, נפגע צוות טנק במילואים של הגדוד מטיל נ״ט, שניים מהלוחמים סמ"ר (במיל') אורי ורס"ל (במיל') דביר עדיין מאושפזים. "לשמחתי מצבם השתפר משמעותית", אומר המג"ד.

רס"ן יועד, שהגיע לגדוד השריון מסיירת נח"ל, איבד במלחמה שני פקודים קרובים ואת חברו הטוב ביותר, רס"ן עידו ישראל שני ז"ל, שנהרג בהתקפה על מרחב סופה. "דיברתי איתו בשישי בערב ובשבת היה לי ברור שזה קרה. למשפחה הודיעו ביום רביעי", הוא אומר. "היינו החברים הכי טובים מהצבא, גרנו ביחד באותה דירה בתל אביב, היינו מ"פ ביחד". בכיס שקרוב אל הלב מונח עדיין ההספד שכתב יועד לחברו. כשאני שואלת אותו מדוע זה שם, לצד הפק"ל הנדרש, הוא עונה כי הרגיש שהוא רוצה את זה איתו. אני מבקשת ממנו לקרוא מההספד, והוא מוציא את הדף ביראה ומתחיל לקרוא: "'תחנות אנחנו במלחמה, כל אחד הגנה בגזרתו, להרוג מחבלים בהצלחה'. ככה הכרזת בקשר באותו בוקר, אין ספק שככה אני מכיר אותך, לוחם חד, שקורא כל סיטואציה בצורה מופתית. שני, אחי, ספר לי מה עבר לך באותו הבוקר בראש, איך הרגשת? מה חווית? אני מחכה לשיחת הטלפון הזאת, 'שמע יועד איזה יום, איזו לחימה', שני אני פשוט מתגעגע". 

איך מתמודדים עם האובדן תוך כדי לחימה?
רס"ן יועד: "המזל שלי היה שהייתי בתפקיד, שהיה לי עיסוק, שעבדתי. היום תחושת המחויבות שלי גדולה יותר, מחויבות לחברים שלי שאיבדתי באותו היום".

גבאי: "אני מתחזק מההירתמות יוצאת הדופן. אני חווה אותה דרך אנשי המילואים שלי, ואני פוגש עורף אזרחי מדהים. החברה הישראלית בעיניי מגלה עוצמות שחשבתי שאולי איבדנו במובנים מסוימים, אבל אתה רואה עד כמה אכפת לאנשים סביב". 

אנחנו נפרדים מהכוחות לשלום, ושבים אל המרכז. בדרך, כשהשמש כבר שוקעת, והדיווחים על אודות החטופים השבים נשמעים מבעד לרדיו, המילים של אריק איינשטיין, שציינו השבוע עשור למותו, כמו מתנגנות מעצמן בחלל הרכב: "הגשם שוב נהיה כבד // ולא רואים ממטר// סע לאט // צבי אומר שגשמים כאלה מזיקים לחקלאות// ואני חושב כמה חם בבית // ואיזה מסכנים החיילים // ששוכבים עכשיו בבוץ // סע לאט, סע לאט".