מלחמת חרבות ברזל: ביישובי גבול לבנון מתריעים מאז פרוץ המלחמה על נוכחות מוגברת של מחבלי חיזבאללה בסמוך לגבול. בפגישה עם הרמטכ"ל אף הוצג תיעוד של כוחות רדואן במרחב הגדר. ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, הוא מהקולות הבולטים בסוגיה, ואמר היום (ראשון) בשיחה עם "מעריב": "שנים הזהרנו שחיזבאללה חוזר לאזור, ונאמר שאין לנו מה לדאוג".

שיגור מלבנון פגע בלול במושב בצפון | צפו בתיעוד
תושבי הצפון זועמים על גלנט: "לא נאפשר לתת לנו להיות בארי 2"

"לפני שהחלה המלחמה והתנהלה כביכול שגרה באזור, כוחות רדואן של חיזבאללה היו מסתובבים חמושים בצמוד לגדר הגבול שמפרידה בין ישראל ללבנון. כל הזמן הרדימו אותנו ואמרו שיהיה בסדר, שלא יקרה משהו בלי שצה״ל לא ידע עליו מראש״, תקף. ״לאחר מה שקרה בדרום, אנו לא מוכנים לקחת את הסיכון שדבר כזה יחזור על עצמו״.

כדי להבין את גודל הסכנה האורבת לתושבים בגבול ובייחוד במטולה, צריך להכיר את תוואי השטח: ״רוב התושבים במועצה גרים מאות מטרים בודדים מהגדר, באופן שבו הבתים חשופים לירי מכל כיוון. גם הבית שלי ממש צמוד לגדר, ולא הייתי בו כבר כמעט חודשיים״, סיפר. ״ההנחות על כך שצה״ל הרתיע והרחיק את חיזבאללה במהלך המלחמה - לא ממש באות לידי ביטוי בשטח, כשרק לפני כשבוע, בזמן הפסקת האש, כוחות רדואן חמושים הסתובבו שוב צמוד לגדר המערכת. היו כ-10 מחבלים שנשאו עימם נשק״.

הרמטכ''ל בפיקוד צפון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל בפיקוד צפון (צילום: דובר צה''ל)

אזולאי מביע חששות לעתיד, ביום של אחרי המלחמה: "אמנם מאז שהסתיימה הפסקת האש, לא ראינו אותם על גדר המערכת יותר, אך מה זה אומר על המציאות שתהיה לנו כאן ביום שאחרי המלחמה, כשלא תהיה נוכחות מסיבית של כוחות הצבא?", אומר. ״ברגע שהחלה הפסקת האש, המחבלים חזרו לגדר כאילו לא התנהלה כאן מלחמה. כל התושבים שלנו, שכמובן מפונים, מצהירים שהם לא יחזרו למצב טרום ה-7 באוקטובר, ואומרים שאם הממשלה לא תפעל, הם לא יגורו כאן".

הוא המשיך: "לפי ההשערות, לאחר שיסיימו בצה״ל את הלחימה בדרום, יעברו להילחם בצפון, אך אנו לא באמת יודעים אם זה יתממש. אנו מצפים ומחכים לאמירה חד משמעית ממקבלי ההחלטות שזה מה שבאמת יקרה. בינתיים, כוח רדואן עדיין על הגדרות, ואם אותם מחבלים יתקפו אותנו, לא יהיו 1,400 נרצחים - אלא 40 אלף. זה ארגון רצחני, פי כמה יותר מארגון חמאס, שכבר צבר ניסיון מבצעי בסוריה".

בהמשך התייחס להחלטה 1701, שהתקבלה בהפסקת האש במלחמת לבנון השנייה, ב-2006. לטענתו של אזולאי, לא האו״ם צריך לאכוף הפעם את ההחלטה: "אני מקווה שיהיה ניתן להרחיק את חיזבאללה צפונית לליטני גם בלי הצורך להיכנס ללחימה. דעתי האישית היא שלאחר שהאו״ם לא ביצע את עבודתו ולא דאג שחיזבאללה יהיה רחוק מאיתנו - אי אפשר לסמוך עליהם שהפעם אכן ידאגו לעשות זאת. אני חושב שהפעם האמריקאים או הצרפתיים צריכים לפקח על ההחלטה ולדאוג שתיושם בשטח״, מציע. 

לסיכום אמר: "אני מרגיש שה-7 באוקטובר הוא כמו השואה, ושעכשיו אנו נלחמים במלחמת עצמאות השנייה על כל גבולות המדינה. צריכה לחלחל ההבנה אצל אויבנו שכל מי שיבוא לרעתנו - דמו בראשו, ואין צורך לייחס חשיבות לאיך שהעולם רוצה שנתנהל כנגד ארגוני הטרור. בסופו של דבר, צריך לחשוב מה יהיה הכי טוב עבור תושבי המדינה. אנחנו רוצים לחיות בשקט ובביטחון, והדרישה הכי מינימלית היא שלא יהיו פעילי טרור שיסתובבו ליד ביתנו".