אלפים הגיעו הבוקר (שני) לבית העלמין הצבאי קרית שאול בתל אביב, כדי ללוות בדרכו האחרונה את אלוף-משנה אסף חממי ז"ל, מפקד הגזרה הדרומית באוגדת עזה שנפל ב-7 באוקטובר, וגופתו נחטפה בידי חמאס. בין המלווים הרבים - חבר קבינט המלחמה גדי אייזנקוט, הרמטכ"לים לשעבר אביב כוכבי וגבי אשכנזי, אלוף במיל' טל רוסו ובכירים נוספים. גם שר הביטחון יואב גלנט ורעייתו קלודין הגיעו להלוויה.

אמו של אסף ספדה: "בני האהוב שלי, יפה שלי, גיבור על. במקום שאכתוב לך ברכה ליום ההולדת, אני מספידה אותך. באותה שבת האור שלנו כבה, מצאת את עצמך עם שני לוחמים בקיבוץ נירים מול עשרות מחבלים, ידענו תמיד שאפשר לסמוך עליך. תמיד רצית להתגייס ולתרום למדינה, כמה הייתי גאה בכומתה הסגולה, הקמת משפחה עם ספיר, משפחה לתפארת והבאתם שלושה ילדים נפלאים".

מפקד אוגדת עזה תא"ל אבי רונזברג: "התגייסת לפני למעלה מ-20 שנים לגבעתי, נועדת לגדולות, מופת של מקצוענות, מופת של אנושיות. נפגשנו לראשונה כשהיית מפקד גדוד צבר ומאז התחברנו, ביקשת לפקד על החטיבה הדרומית באוגדת עזה, לא לחמתי שזה יהיה תפקידך האחרון כשנפלת בקרב האכזרי מול המחבלים בניר עם".

הלווייתו של אלוף משנה אסף חממי ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)
הלווייתו של אלוף משנה אסף חממי ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)

הלווייתו של אלוף משנה אסף חממי ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)
הלווייתו של אלוף משנה אסף חממי ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)

הלוייתו של אלוף משנה אסף חממי ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)
הלוייתו של אלוף משנה אסף חממי ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)

"היית נטו לוחם, מפקד, נטו בן אדם, לא פגשתי מפקד לוחם שכל כך מחוייב למשימה, ידעתי שאפשר לסמוך עליך. בתחילת האירוע בשבת השחורה הגעת עם שני לוחמים מקיבוץ נירים, ונלחמת בגבורה. המשפחה הייתה כל כך חשובה לך, גם כשלא ראית אותם שבועות ארוכים. תמיד היה לך זיק בעיניים כשדיברת על משפחתך, תמיד נעמור לצד המשפחה שלך".

שר הביטחון יואב גלנט: "משפחת חממי היקרה, אנו נפרדים מאסף, איש משפחה למופת, מפקד נערץ, מיד עם היוודע על מתקפת הטרור אסף לא היסס לרגע, הוא היה שם כדי להסתער ולהגן על קיבוץ נירים. שדרות הנגב היו עמוסים במחבלים, הוא היה שם להגן על תושבי העוטף שאותם כל כך אהב, אסף נפל בעודו ממלא את ייעודו, את שליחות חייו. אסף תמיד היה מוכן להסתער".

בנו של אל''מ אסף חממי ז''ל (צילום: איתן אלחדז/TPS)
בנו של אל''מ אסף חממי ז''ל (צילום: איתן אלחדז/TPS)

מוקדם יותר, הרב יהונתן ידווב, פקודו וחברתו של אל"מ חממי ז"ל, שוחח עם אראל סגל ב-103FM וספד: "מדובר על אדם שלא משנה כמה נספר, אי אפשר להסביר את גודלו, צניעותו וגבורתו", תיאר בכאב. "סיפורים לא יוכלו להמחיש כמה גיבור ואנושי אסף היה. זה משהו מעל למילים. הכרתי אותו כשהגעתי למסייעת, הוא בחר בי לצאת לפיקוד ולחץ עליי, חלמתי על זה. אחרי זה חממי ליווה אותי יום יום ושעה ושעה, כמעט הודחתי ובזכותו סיימתי שם בציון גבוה. כל החיים הוא ליווה אותי. אסף עזר לאלפי אנשים. זה אדם שהיה מעל המציאות עם לב ענק". 

בהמשך, שיתף: "אפילו שאחי היה בתרגיל בגולן והוא ידע שהוא שם, הוא חיפש אותו רק כדי לומר לו שלום, להצטלם איתו ולשלוח לי. מקומו במקום הגבוה ביותר, זה חודש וחצי של בכי, אי אפשר להבין מי היה האדם הזה. לספר את הסיפורים שלו, זה הדבר שהוא הכי לא אהב. אסף אף פעם לא חשב על עצמו, הוא תמיד חשב על האחר".