מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר אלוף (מיל') גרשון הכהן שוחח הבוקר (שלישי) עם אראל סגל ב-103FM והתייחס להתנהלות המלחמה מול חמאס: "הצורך שלנו במלחמה קצרה הוא הדבר שאותו הולכים לאתגר".

המלחמה שיצרו חיזבאללה וחמאס היא כל כך מוכוונת לשלול את תחומי העליונות של צה"ל, שבמידה רבה היכולת שלנו בכל זאת להתגבר על שלילת היכולות שלנו היא מבחן גדול ולכן היה נכון להמתין להכנת הכוחות. זה לא עניין שלא הייתה תוכנית. תמיד תוכנית צריכה להיות מותאמת להקשר. ההקשר שהשתנה חייב תכנון. התכנון הוא גם ביחס לכוחות הקיימים בידינו". 

"מלחמת יום כיפור היא יותר פשוטה בכל ההיבטים, היא גם הסתיימה אחרי 3 שבועות, מכיוון ששני הצבאות, סוריה ומצרים, הוכו מאוד קשה. הפטרון של סוריה ומצרים, רוסיה, היה להם עניין לסיים, לאמריקנים היה עניין לסיים, לנו היה הישג ממשי מובהק שאפשר לנו לסיים ולכן זה מסתיים. מלחמת אוקראינה למשל לא מסתיימת כי כל התנאים האלה לא קיימים. היה ברור לי מתוך הסתכלות על מלחמת אוקראינה שהצורך שלנו במלחמה קצרה הוא הדבר שאותו הולכים לאתגר. בן גוריון ששאף למלחמה קצרה ומכריעה כיוון את צה"ל לזה, אבל מה שעשו לנו חיזבאללה וחמאס בין היתר בשלילת היכולת להעביר במהירות את המלחמה לשטח האויב".

"עכשיו אנחנו נלחמים עם מה שיש, ואנחנו צריכים לברך על שני דברים שהם ממש לא מובנים מאליהם. 1. שהחברה הישראלית התלכדה בצורה חסרת תקדים, אפילו ב-73' לא הייתה התלכדות כזאת של החברה הישראלית מקיר לקיר לצאת למלחמה, ממש בהתמסרות. דבר שני שהוא באמת חסר תקדים זה איזושהי מוכנות, לא רק של הלוחמים, ההורים, שומעים אותם מדברים. זה פשוט מעורר השתאות של כבוד גדול והערכה, הערצה. מהבחינה הזאת אנחנו במלחמה קיומית. אם אני הייתי מנהיג של עם ישראל בשעה הזאת, הייתי אומר 'רצינו מלחמה קצרה, אנחנו צריכים לחזור לשגשוג ולפעילות המשק, אנחנו מצאנו את עצמנו בשנים האחרונות במקום טוב מאוד במדינות ה-OECD, התגאנו בזה, בין היתר בגלל זה עשו לנו מלחמה כמו שעשו לנו. עכשיו התפקיד שלנו זה לוותר בזמן הזה על מקום של כבוד ב-OECD, אנחנו יודעים שאנחנו יורדים בכל, ברמת החיים, בשגשוג, בהתפתחות. אנחנו מוכתבים לנצח'". 

"פגשתי נגיד חטיבת מילואים, שאלתי מג"ד, 'מה אתה עושה?' הוא אמר, 'לפני המלחמה הייתי עורך דין', מג"ד אחר אמר, 'לפני המלחמה הייתי מנהל בית ספר'. זאת אומרת הם מדברים כמו באוקראינה. חיילי המילואים משלימים שאנחנו כאן בשביל לנצח". 

"אני הייתי רוצה שתהיה ועדת חקירה שתוכל לעסוק בשאלות העומק של מה קרה לחברה הישראלית כשהיא התחילה להאמין, כמו באירופה, שלא תהיינה יותר מלחמות גדולות. מכלול שלם של שאלות יש כאן. אנחנו לא גומרים את המלחמה הזאת ואחרי זה שלום על ישראל. גם אם זה איכשהו יסתיים בצורה כזאת או אחרת, מתכוננים למלחמה הבאה, תהיה מלחמה הבאה. האיראנים כפו עלינו משטר ביטחון חדש שעדיין לא הבינו את מלוא האיום שלו".  

"יש כל כך הרבה דברים והמבחן הוא כל כך יותר מסובך מבחינת המבוכות האסטרטגיות שלו ממלחמת יום כיפור שבאמת עם ישראל צריך לחיות עכשיו בתודעה שאנחנו תחת איום קיומי. אנחנו באיום קיומי מכל ההיבטים מכיוון שאני נותן קרדיט עמוק לרעיון המלחמה של האסלאם בנו. גם אם לחמאס אין יכולת להגיע לתל אביב, הם מכרסמים בקיומנו אחרת". 

"יש פה מגמה שמנסה להגיד 'כל המלחמה הזאת זה בגלל המתנחלים' ולהגיד שכאילו מה שקרס בגבול רצועת עזה, זה כי סמוטריץ' ועוד אחרים לקחו כוחות מעזה והעבירו לשם. קודם כל סמוטריץ' לא משפיע על הערכת המצב של צה"ל, והערכת הכוננות של צה"ל היא בלתי תלויה באינטרסים פוליטיים. ברצועת עזה היו כ־5 גדודים הכי טובים, זה לא תלוי באיזה שתי פלגות-פלגה וחצי שהעבירו מצד לצד. הם גם לא היו כוח של אוגדת עזה. צריך להוריד מסדר היום את המניפולציה שהיא עלילת דם שאומרת שכביכול כל מה שקרה בבארי ונחל עוז וכפר עזה, זה בגלל ההזיות של חווארה. לאוגדת עזה יש את הכוחות שלה, ובין היתר, אם היו מתפתחות בגבול הצפון התקפות שהיו יכולות להיות אז גם היו שואלים. היו שם גדודים גם פחות איכותיים ממה שיש באוגדת עזה".  

"מדינת ישראל, צה"ל, מערכת הביטחון שלנו לא מבינה מגננה. מגננה היא לא אירוע שתלוי רק בהתרעה על מה הולך לעשות האויב ובדרך פעולה של האויב שמוגדרת, אלא מצב היסוד מגננה הוא בלתי תלוי בהתרעה ואנחנו חטאנו כבר שנים בזלזול בהיערכות למגננה שיסודה גם במוכנות לחייזרים שיגיעו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm