בצל המשך הלחימה ברצועת עזה, אלפים השתתפו היום (ראשון) בהפגנה פרו-פלסטינית ברבאט, בירת מרוקו, בה נופפו בדגלים וקראו לממשלה לנתק את הקשרים עם ישראל. לטענתם, על רקע "המתקפות הישראליות ברצועה שהביאו למותם של אלפי אזרחים פלסטינים".

פורסמו שמותיהם של ארבעה חללי צה"ל; אזעקות בצפון הארץ

ההפגנה נערכה בהובלת מפלגת ה-PJD, המפלגה האיסלאמית הגדולה במדינה, שהובילה את הממשלה בעשור שבין 2011 עד 2021, וסימנה דעה הולכת וגוברת באופוזיציה במדינה. עוד טענו המפגינים כי "פלסטין היא לא למכירה, ההתנגדות תוביל לניצחון ולחופש, אנחנו מתנגדים לנורמליזציה ולמדיניות המרוקאית ושל מדינות ערביות אחרות שמקיימות קשרים עם ישראל". אחד המפגינים אמר כי "יש לסיים את היחסים עם ישראל, שרוצחת ילדים ונשים בבתי חולים במלוא האכזריות"

מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: gettyimages)
מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: gettyimages)

מחאה דומה אירעה במרוקו מוקדם יותר השנה, כשמאות פעילי זכויות אדם, אקדמאים ומובילי דעת קהל במרוקו, קראו אמש לממשלה ברבאט לעצור את הנורמליזציה עם "הכיבוש", ולנתק את יחסיה עם ישראל. לטענתם, הדרישה באה "לאור תדירות ההסכמים הצבאיים והכלכליים בין מרוקו לישראל, בתקופה שבה הפעילות הישראלית נגד העם הפלסטיני הולכת ומסלימה".

עוד הצהירו יוזמי המהלך, כי "כבר כמה חודשים שהצבא הישראלי ממשיך בפעילות בגדרה המערבית, בערים כמו שכם וג'נין, בתירוץ של מרדף אחר לוחמי ההתנגדות", שהביאה לפציעתם ומעצרם של עשרות פלסטינים". לדבריהם, ההחלטה לנתק את היחסים עם ישראל, "תהפוך את מרוקו למדינה שעומדת לצד הצדק והלגיטימיות הבינלאומית, וגם לצד הזיקה ההיסטורית לשחרור פלסטין. אנו דורשים לעצור את הנורמליזציה לאור ההידרדרות של העניין הפלסטיני, הריסת מסגד אל-אקצא וההקצנה של ממשלת ישראל".

מחאה אנטי-ישראלית מול בניין הממשלה ברבאט (צילום: gettyimages)
מחאה אנטי-ישראלית מול בניין הממשלה ברבאט (צילום: gettyimages)

כזכור, בחודש דצמבר 2020, נחתם הסכם נורמליזציה בין ישראל למרוקו, בתיווך אמריקאי. ההסכמה מצד מרוקו הגיעה לאחר שנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הסכים להכיר בריבונותה של מרוקו על מערב הסהרה. בשנים האחרונות, מרוקו ראתה באיראן איום, וניתקה את קשריה עם טהרן בשנת 2018 בעקבות התמיכה הכספית והצבאית שמעניקה איראן, ביחד עם חיזבאללה, ללוחמי ארגון ‘חזית פוליסריו’ הפועל נגד מרוקו בסהרה המערבית. לאחר החתימה על ההסכם, חיזבאללה ואיראן הגיבו בזעם והדגישו שההחלטה המרוקאית נעשתה תחת לחץ סעודי, ישראלי ואמריקאי כבד. מדינות המפרץ הודיעו אז כי הן מכבדות את ההחלטה המרוקאית.

מעט לאחר ההודעה על חתימת ההסכם, מלך מרוקו שוחח עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר לו כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטינית. "משא ומתן בין ישראל לפלסטינים הוא הדרך היחידה לפתרון כולל שיביא לסיום הסכסוך", הוסיף. זאת, לאחר שבכירים ברשות הפלסטינית מיהרו לגנות את ההסכם וטענו כי הוא פוגע במאבק הפלסטיני.