כוחות צה"ל מעמיקים את הפעולה בדרום הרצועה – ובצד ההתקדמות וההישגים נתקלים גם בשורה של אתגרים וסכנות לכוחות. אופי השטח של חאן יונס, העיר המרכזית בדרום הרצועה, מחייבים שני מאפייני פעולה שונים: מחד, הכוחות פועלים בלב העיר בתוך שטח אורבני צפוף מתוך מטרה לפגוע במרכזי הכובד של חמאס, שכוללים מרכזי שליטה, ניסיון לאתר ולפגוע בבכירים וכמובן מאמץ לאתר ולחלץ חטופים. 

קרבות פנים אל פנים בלב סג'עייה: פיר מנהרה נמצא בבי"ס | תיעוד דרמטי

הפעולה בפאתים המזרחיים והצפוניים של חאן יונס היא בעלת אופי אחר, וטומנת בחובה סכנות לא מעטות לכוחות. המרחב הוא כפרי והלחימה נעשית בשטח יותר פתוח, בין בתים קטנים ושדות של גידולי בעל, בתוך שטחים שבמשך שנים מאיימים על יישובי העוטף הסמוכים לגדר מול מרכז ודרום הרצועה ונחשבים לאחד מאתגרי שיגור הרקטות המרכזיים של חמאס ברצועה.

איתור פיר מנהרת טרור בבי"ס בשג'עייה (צילום :דובר צה"ל)

הפעולה בשטחים הללו מסוכנת בין היתר כי מבנה הפעולה של צה"ל מחלק את הלחימה לשני מאפיינים מרכזיים: מאמץ מרכזי שמתקדם לעבר אזורים חדשים שעדיין לא נמצאים תחת שליטה מבצעית של צה"ל ומאמץ אחורי שבו פועלים כוחות לטיהור בשטח שכבר נמצא לכאורה בשליטתנו. עם זאת, באזורים הללו – דוגמת שטחים נרחבים בצפון הרצועה כמו בית חאנון, רימאל, שאטי ועוד – עדיין הכוחות יכולים להיתקל בסכנות של מטענים, יחידות נסתרות של אויב שנותרו בשטח או צירים ממולכדים.

אתמול כוח של חטיבה חמש פעל בשטח חקלאי בפאתי חאן יונס ונפגע מחוליית צלפים ונ"ט שנותרה בשטח. באחד משלבי ההיתקלות – שהתרחשה בשטח בית ספר – צץ מחבל מתוך פיר מנהרה ובמקביל הופעלה זירת מטענים שהוטמנה במקום נגד הכוחות. הלוחמים חיסלו את המחבל, אך נפגעו מפיצוץ המטענים.

מטעני הנפץ הם אחד ממאפייני הלחימה הבסיסיים ביותר של חמאס. בישראל מזהים בהקשר זה שלושה איומים מרכזיים. הראשון הם מטעני גחון, שנועדו לנסות ולפגוע בכלים משוריינים והשימוש בהם נפוץ מאוד בקרב חמאס. אחת הדרכים של צה"ל להיאבק בכך היא גירוד והריסת הכבישים, שבוצע באופן נרחב בעזה וסייע עד כה למנוע את רוב הסכנה של מטעני הגחון. השני הם מטענים בפירי המנהרות, שמוסווים בשטח גם לאחר שצה"ל השתלט על האזור ולעיתים מוטמנים תוך כדי הלחימה. השלישי הוא הטמנה של זירת מטענים בשטחים פתוחים יחסית, ובצה"ל מזהים שימוש גובר בשיטה זו דווקא בזירת דרום הרצועה. 

זירות המטענים בשטח מופעלות בדרך כלל מרחוק, כאשר המחבלים בדרך כלל מצליחים עדיין להפעיל תצפיתנים על הכוחות או לפעמים אפילו רחפנים. ביממות האחרונות היו מקרים שבהם על פי ההערכות מי שהפעיל את זירות המטענים שהוכנו מראש היו מחבלים שיצאו מפירי מנהרות. מתווה נוסף שמזהים בצה"ל הוא הפעלה של זירות מטענים באמצעות פעולת הקרבה: מחבל שמזנק לעבר הכוחות בידיעה שהוא מתאבד בהפעלת המטען.