צה"ל חשף היום (ראשון) תוואי מנהרה אסטרטגית של חמאס ברצועת עזה. גובהה 3 מטרים, עומקה 50 מטר מתחת לאדמה ואורכה יותר מ-4 ק״מ. המנהרה מובילה מאזור ג׳באליה - ועד מאות מטרים ספורים ממעבר ארז בגבול ישראל-רצועת עזה, וכלי רכב ואופנועים יכולים לנסוע בה על מנת לבצע התקפה גדולה לעבר שטח ישראל. בחפירת המנהרה, הושקעו מיליוני דולרים ונעשה שימוש במכונות חפירה מיוחדות שהוברחו לרצועת עזה.

מוביל פרויקט הטרור: אחיו של יחיא סינוואר תועד נוסע במנהרת החמאס בעזה | צפו

על פי חוקרי ״מכון עלמא״ למחקר אתגרי הביטחון של ישראל, ובראשם החוקר טל בארי, שעוקבים כבר שנים רבות אחר חיזבאללה, לארגון הטרור יש רשת של מנהרות אסטרטגיות: ״להערכתנו, לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, חיזבאללה הקים בלבנון - בסיוע צפון הקוריאנים והאיראנים, פרויקט של רשת מנהרות אסטרטגיות "בין אזוריות" גדולות בהרבה מהמנהרה שנחשפה לעיל״, קבעו.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לטענתם, ״לא מדובר רק ברשת מנהרות מקומיות של מנהרות התקפיות ותשתית בכפרים או בסמוך להם, אלא ברשת מנהרות בין אזוריות של עשרות קילומטרים אשר מתפרסות ומקשרות בין אזור ביירות, שבה המפקדות המרכזיות של ארגון הטרור והבקאע, העורף האופרטיבי והלוגיסטי - לבין אזור דרום לבנון. בנוסף, הן מקשרות בין אזורי ההיערכות בתוך אזור דרום לבנון״.

עוד נכתב על ידי חוקרי המכון כי ״דיווחים שונים מצביעים על כך כי עוד בסוף שנות ה-80, ובייחוד לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, יועצים צפון קוריאנים סייעו באופן משמעותי לפרויקט המנהרות של חיזבאללה. ארגון הטרור, בהשראת ובתמיכת האיראנים, ראו בצפון קוריאה כסמכות מקצועית בנושא המנהור, וזאת על סמך הניסיון הצפון קוריאני הרב שנצבר בבניית מנהרות לשימוש צבאי עוד משנות החמישים של המאה הקודמת״. 

הצצה: "ארץ המנהרות" של חיזבאללה (צילום :מכון מחקר עלמא)

״נוסף על כך, בעיתון הלונדוני היוצא לאור בשפה הערבית, א-שרק אל-אוסט, צוטט בעבר קצין בכיר במשמרות המהפכה, לפיו יועץ צפון קוריאני סייע לבנייה של מנהרה מתוחכמת בלבנון, בת 25 ק"מ ובעלת נקודות חיבור ואיסוף רבות בהן עשה חזבאללה שימוש לשינוע וריכוז כוחות״. להערכת חוקרי מכון המחקר, בסבירות גבוהה, לא מדובר במנהרה מתוחכמת ארוכה אחת בלבד.


לטענת החוקרים ישנן מספר עדויות ואף מפה תשתיתית שיכולות ללמד אותנו על גודל פרויקט המנהרות האסטרטגיות של חיזבאללה: ״עדות אחת מתארת מקרה שבו פעילי חיזבאללה עצרו במחסום באזור ג'זין מספר תושבים נוצרים מקומיים, תוך ירי באש חיה על התושבים. לאחר שהם נעצרו, הם עברו תחקור מקיף על מעשיהם באזור. אותם תושבים, סיפרו כי לא הבחינו בשום דבר חריג בסביבה, ומבחינתם לא הייתה הצדקה ממשית לעיכובם ולתחקורם במחסום״.


״מבחינת חיזבאללה, הייתה הצדקה ברורה מאוד לעיכוב התושבים ולמניעת המשך תנועתם בשטח. באזור בהם נעו התושבים, התבצע חלק מפרויקט המנהרות והביצורים של חזבאללה באזור ג'זין והכפרים במרחב. האזור נמצא ב"קו ההגנה השני שמצפון לנהר הליטאני", ומהווה "קו הגנה למניעת פלישה ישראלית". לפי הערכתנו, במרחב זה נבנתה מנהרה באורך של כ-45 ק"מ״. 


״על פי העדויות, ארגון הטרור ביצע עבודות ביצור באותם מרחבים גיאוגרפים, תוך שימוש בכמויות גדולות של חומרי בניה. אותן עבודות, בוצעו על ידי חברה קוריאנית בפיקוח קצין איראני ממשמרות המהפכה״, מתארים. מהעדויות שחשפו החוקרים, עוד ידוע כי תושבי האזור חששו מאוד מהעבודות שביצע חיזבאללה, ומי מהם אשר רצה לבנות מבנה על האדמה השייכת להם - היה צריך לבקש אישור מאחראי הביטחון של חזבאללה כדי לבצע זאת.

מפת ''ארץ המנהרות'', דרום לבנון (צילום: מכון מחקר עלמא)
מפת ''ארץ המנהרות'', דרום לבנון (צילום: מכון מחקר עלמא)


ברשות חוקרי המכון, יש מפה של דרום לבנון הכוללת בתוכה את המרחב הגיאוגרפי שבין צידון במערב, אגם קרעון במזרח - ומרג' עיון ונבטיה בדרום. בסבירות גבוהה, המפה מציגה להערכתם את "ארץ המנהרות" במרחב הגיאוגרפי המדובר. על המפה, סומנו על ידי גורם לא ידוע, עיגולים סביב כ-36 אזורים גיאוגרפיים ויישובים, והם מסמנים את מוקדי ההיערכות של חיזבאללה במסגרת תוכנית "ההגנה" כנגד פלישה ישראלית ללבנון. ״האורך המצטבר של כלל המנהרות ב"ארץ המנהרות" יכול להגיע להערכתנו למאות קילומטרים״, טענו.


״המנהרות האסטרטגיות של חיזבאללה, מכילות בתוכן חדרי פיקוד ושליטה תת קרקעיים, מחסני אמל"ח ואספקה, מרפאות שדה ופירים ייעודיים המשמשים לירי טילים על סוגיהם - רקטות, טילי קרקע-קרקע, טילים נגד טנקים וטילים נגד מטוסים. פירים אלה מוסתרים ולא ניתן להבחין בהם מעל הקרקע. בנוסף, המנהרות מאפשרות ניוד רגלי או רכוב של כוחות ממקום למקום לצורך תגבור הגנה או ביצוע התקפה וזאת בצורה בטוחה, מוגנת ונסתרת מהעין. להערכתנו, המנהרות האסטרטגיות של חזבאללה מאפשרות תנועת אופנועים, טרקטורונים כלי רכב קטנים ובינוניים״.