במקביל ללחימה ברצועת עזה ובגבול הצפון, החות'ים בתימן ממשיכים לפגוע בנתיב השיט בים סוף ובספינות שעושות את דרכן לישראל. הבוקר (שלישי) הודיע ארגון הסחר הימי הבריטי על תקרית נוספת שהתרחשה כ-50 מיילים מערבית לעיר חודיידה שבתימן. 

בתוך כך, הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי גורמים רשמיים בממשל ביידן ממשיכים במאמצים להגן על הסחר הימי באזור, אך תוך הימנעות מעימות ישיר עם טהרן. זאת למרות מספר אירועים שהתרחשו בסוף השבוע האחרון, כאשר החות'ים פגעו בשני כלי שיט נוספים, מה שהביא את מספר ספינות הסחר שנפגעו מארגון הטרור ל-16. במקביל, אנדרו טבלר, לשעבר ראש מנהל המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר כי "כולם, כולל איראן, מנסים להימנע מהסלמה".

טילים ורחפנים בתצוגה של המורדים החות'ים בתימן, ארכיון (צילום: רויטרס)
טילים ורחפנים בתצוגה של המורדים החות'ים בתימן, ארכיון (צילום: רויטרס)

אמש, בן וואלס, שר ההגנה הבריטי, שיגר בריאיון שקיים למגזין "טיימס" איום לעבר המיליציה האיראנית בתימן, שפועלת לאחרונה להגביל את הסחר הימי בים סוף. "לא נאפשר לשום נתיב ימי להפוך לאזור מוגבל, במיוחד לא לים סוף", הדגיש. עוד הוסיף כי "עלינו להישאר מחויבים להדוף את ההתקפות הללו כדי להגן על הזרימה החופשית של הסחר העולמי. אנו נחושים שבריטניה תישאר גורם מרכזי בהתמודדות מול התקפות שמאיימות על הביטחון הימי. 

בנוסף, בעקבות התרחבות האיום החות'י – גם מצרים מצטרפת ל"גשר היבשתי" עוקף הים האדום, שתפעיל טראקנט דרך ישראל הסכם העקרונות שנחתם עם חברת WWCS ממצרים - באמצעות נשיאה ומיסדה, הישאם הלמי, קונסול כבוד של אירלנד באלכסנדריה ויו"ר לשעבר של ענקית הלוגיסטיקה Maersk Egypt - יאפשר שימוש במעברי הגבול של ישראל לשם העברת סחורות בנתיב היבשתי, מנמל דובאי, דרך ערב הסעודית וירדן לישראל, וממנה, דרך הים התיכון או היבשה, למצרים

חות'ים בתימן (צילום: AFP.GettyImages)
חות'ים בתימן (צילום: AFP.GettyImages)

המעבר היבשתי דרך מעברי הגבול המאושרים על ידי ממשלת ישראל ומשרד הביטחון, יהווה מסלול אקספרס, המקצר את נתיבי השילוח הימיים בעשרה ימים, וישמש כמענה חירום לאיום החות'י על נתיבי השיט בים האדום.

מוקדם יותר השבוע, דיווח הניו יורק טיימס, מפי מקורות אמריקנים, כי ארצות הברית נזהרת שלא לערער את הפסקת האש בין סעודיה לקבוצת המורדים החות'ים, ולכן נמנעת מלתקוף בתימן. על פי הדיווח, פקידים בכירים בממשל ביידן אמרו שלמרות הקמת הקואליציה להגנה על השיט בים האדום וההכרזה על "מבצע שומר השגשוג", בוושינגטון עדיין מתלבטים האם נכון לתקוף באופן ישיר מטרות של החות'ים בשטח תימן. זאת, מכיוון שכל התקפה עלולה למוטט את הפסקת האש השברירית שמתקיימת בין סעודיה לחות'ים, שמחזיקה מעמד מ-2022 ללא הסכם רשמי, לאחר שמונה שנות מלחמה בהן נהרגו ונפצעו מאות אלפי בני אדם.