התמשכות המלחמה והמעבר הצפוי לשלב הבא ברצועת עזה מובילים את ישראל להכרעה קשה כבר בקרוב בנוגע לטיפול בחזית הצפונית, ובהסלמה מצד חיזבאללה. 

ככל שצה"ל מתקדם להשתלטות על הרצועה - גוברת לחימת הגרילה של חמאס
תמונת ניצחון: התיעודים המרהיבים שצילמו חיילי צה"ל בזמן המלחמה

צה"ל הגביר את פעולותיו בדרום לבנון והמחירים שמשלם חיזבאללה עלו בימים האחרונים, גם במספר ההרוגים שלו וגם בפגיעה בתשתיות הצבאיות של כוח רדואן ובמערכות הגנה אוויריות. עם זאת, בהיבט התודעתי ישראל נמצאת כבר כשלושה חודשים בתוך בעיה אסטרטגית מורכבת, במסגרתה חיזבאללה הוא הגורם שיזם את פתיחת החזית וכתוצאה מכך שותקו אזורים נרחבים בצפון הארץ. בשבועות האחרונים חיזבאללה אף הצליח לגרום לעוד יותר נזק בתשתיות של יישובי הצפון. 

במורכבות האסטרטגית הזו, שבה ישראל אינה מעוניינת במלחמה בהיקף מלא בלבנון בשעה שהיא נלחמת במקביל בעזה ועושה מאמצים בצד העצמת התקיפות לוודא ש"המים לא גולשים", הנקודה שבה צה"ל יבקש לעבור לשלב הבא בעזה תחריף מאוד את הדילמה בקבלת ההחלטות של ישראל מול לבנון.

אם תימשך האש של חיזבאללה במציאות של מעבר לפשיטות בעזה, ישראל דה-פקטו תקבל את התקבעותה של משוואה חדשה בצפון, במסגרתה חלקים נרחבים משטח ישראל נתונים לאש יומיומית. מכאן שהפוטנציאל להתפתחות שלב נוסף של מלחמה בזירה הצפונית דווקא במעבר לשלב עצים פחות עשוי לגבור מאוד. כל זאת, אלא אם יימצא מנגנון מדיני שיימנע זאת במסגרת המאמצים שמנהלים האמריקנים.

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)


שני תסריטים יכולים לקרב מאוד את האפשרות של מלחמה בהיקף מלא בלבנון. אחד הוא המשך הירי של חיזבאללה לעבר יישובי הצפון, אך גם אם חיזבאללה יבחר לנצור את האש ולא יסיג את כוחותיו קילומטרים מהגבול צפונה. גם בסוגיה הזו, כמו ביום שאחרי בעזה, הדרג הביטחוני מבקש מהדרג המדיני להגדיר תכלית אסטרטגית בחזית הצפון. אם יש העדפה להגעה להסכם בצפון, גם ישראל תצטרך לשלם מחירים מסוימים עבור הסכם שבו יסוגו כוחות חיזבאללה צפונה מהגבול. אם לא, כיצד ייראה גם היום שאחרי מלחמה נגד חיזבאללה.

האפשרות השנייה היא שגם הגעה אפשרית להסכם שחרור חטופים חדש בעזה עשוי לקדם הבנות מדיניות שיורידו את מפלס המתח מול חיזבאללה. בתסריט כזה, גם חזרה מהסכם הפוגה ללחימה טומנת בחובה סיכונים לפרוץ מלחמה בלבנון. כך או כך, אחרי שלושה חודשים של לחימה בצפון, ברור שהמציאות הנוכחית שבה תושבי הצפון לא יכולים להגיע לביתם ואפילו מאמצי השיקום של הנזקים לא יכולים לצאת לדרך, לא יוכל להימשך לאורך זמן. מכאן שלכל הפחות ישראל תידרש, אם לא תושג הסדרה שכרגע אינה נראית באופק, להגביר את הלחץ הצבאי על חיזבאללה כבר בקרוב.

בפן המדיני, התייחס ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה לנושא ואמר כי "אנחנו פועלים להשיב את הביטחון בצפון ולהחזיר את התושבים לבתיהם. זה מחייב כרגע את המשך הלחימה שם. אם לא נשיג זאת בדרך מדינית, נשיג זאת בדרך צבאית".

מנגד, סגן מנהיג חזבאללה, נעים קאסם, אמר כי "ישראל לא תוכל להחזיר את התושבים לצפון ישראל באמצע המערכה ולא תצליח להביא לשום הישג. על ישראל בראש ובראשונה להפסיק את המלחמה בעזה כדי שהמלחמה בלבנון תסתיים".