מלחמת חרבות ברזל: מעל 60 רקטות מדויקות נורו על ידי חיזבאללה לעבר ישראל במהלך סוף השבוע. ענת דוידוב ואודי סגל שוחחו היום (ראשון) בתכניתם ב-103fm עם שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת, אשר התייחס להגברת הכוננות באזור והביע את עמדתו בנוגע ללחימה אפשרית בצפון הארץ. 

חשד לפח"ע בבנימין: גבר כבן 30 נורה למוות
לאחר הפגישה עם משפחות החטופים: אילו לחצים מופעלים על הקטרים? | דיווח

"לא הופתעתי, אנחנו ציפינו לזה", הודה אוחנה בפתח השיחה. "אנחנו דרוכים כבר מספר שבועות, עשינו את ההכנות בהתאם. הופתענו מהכמות, מהעוצמה ליישובי הצפון. מעל 60 טילים, 90 ומשהו יישובים שנכנסו למקלטים. צריך להגיד פה - צריך למצוא לזה פתרון, זה לא יכול להישאר בצורה הזו. בשאיפה מדיני, אם לא צבאי, ספק רק אם אפשרי במדיני. צריך ליצור רצועת ביטחון, לא רצועת ביטחון שהקו הראשון בתוך מדינת ישראל. כאיש צבא לשעבר אני יודע שקשה מאוד לעשות במקביל, אבל זה ברור לכולנו שאי אפשר להישאר בסיטואציה הזו".

כמו כן, כאשר נשאל עוד כמה זמן תושבי הצפון יכולים להיות כפליטים בארץ, הדגיש אוחנה כי "הם עברו כבר את הסף. אני כעיר שאינה מפונה, ומקווה שלא נגיע לזה, ואני בטוח שלהגיע למצב של פינוי זה כאוס לא קטן. אני רואה את מה שקורה פה במועצמות האזוריות, ליבי איתם.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

זה לא פשוט, צריך למצוא לזה פתרון. אני לא רואה שהם נשארים עוד כי זה קשה מאוד, הם כבר כמעט שלושה חודשים בפינוי. כמה משפחה יכולה להתנייד והילדים לא במוסדות החינוך? ואני לא מדבר על העסקים, על הפגיעה".

עוד שיתף כי "גם לי כרשות יש פה פגיעה מאוד קשה. אין תיירות בעיר, זה פוגע, צריך גם כאן להכניס אותנו עד כמה שאפשר בפיצוי ואני מנסה עד כמה שאפשר ליצור פה את השגרה ולהניע את גלגלי הכלכלה. אנחנו כאן בהיערכות כל הזמן וצריך למצוא פתרונות, זה לא יכול להימשך בצורה הזו".

"מה הממשלה לא עושה מספיק בעינייך?", התעניין סגל, ואוחנה תקף: "מה היא עושה? אנחנו לא מקבלים כקו שני. אני עיר עם כמעט 50 אחוז פערי מיגון, עיר גדולה, וותיקה שהבנייה שלה היו עוד לא לפני הממ"דים, ואני צועק את זה בכל מקום. כך צעקתי שאנחנו על השבר הסורי אפריקאי. זה מתקשר לזה, אי אפשר לשים אותנו כאן על הקו ואנחנו לא נקבל את הפתרונות. אנחנו לא מקבלים כמעט, הדבר היחידי שקיבלנו זו דחיפה לשיפוץ ולהעלות רף בתחום המקלטים המשותפים והציבוריים".

הוסיף אוחנה וזעק: "תחשבו ששכונה של כמעט 5 אלף תושבים, 6 מקלטים - זה נראה הגיוני? זה בכלל לא הגיוני. בתחום המיגון אין להם פתרונות. עשינו את הכול, תפיסת נכסים לחירום, כל מה שיכול להגן, בשיתוף פיקוד העורף עברנו בבתים. בתחום המיגון כמו שבתחום רעידות האדמה אנחנו בהפקר מוחלט".

תקיפת צה"ל בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

לסיום תהה סגל האם לתושבי הצפון יש את החוסן לעמוד בסיטואציה בה ישראל תפתח במערכה רחבה בעומק לבנון. אוחנה הבהיר: "להערכתי כן. לא רק התושבים שלי אלא תושבי הגליל, כי אם מישהו חי באיזו אשליה שהתושבים המפונים בסיטואציה הקיימת כמו שהיה בתום השישי באוקטובר הם חוזרים לבתים, הם לא חוזרים.

אף אחד לא יחזור לאזור הזה. אם אין ברירה נהיה כיפת הברזל של המדינה, אבל בוא נסיים וניתן פה פתרון אחת ולתמיד כי את הטראומה של השבעה באוקטובר בדרום אנחנו לא רוצים אותה בצפון. לכן חייב לתת פה מענה מיידי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו