מלחמת חרבות ברזל: הפעילות האינטנסיבית בדרום רצועת עזה נמשכת, ובימים האחרונים פעלו לוחמי חטיבה 5 בכפר חרבת א-חזעה והשמידו עשרות פירי מנהרות ומאות מטרות טרור – בין היתר כאלו ששימשו בשבעה באוקטובר למתקפה על ניר עוז, נירים ועין השלושה.

בארה"ב מודאגים: "הסכנה שישראל תפתח במתקפה על חיזבאללה לא נעלמה"
זורקים רימון ומשתטחים: צפו בחיסול הדרמטי של המחבלים בח'אן יונס

במסגרת הפעילות פשטו הלוחמים על בתי ספר, מתנ"סים ומבנים מוניציפליים שבהם נמצאו תשתיות טרור. בין היתר, איתרו הלוחמים חוברות לימוד של חמאס המלמדות ומתרגלות שיטת הפעלת משגרי רקטות וטילים, וספר המסביר לילדים על סוגים שונים של אמצעי לחימה.

שכונת ח׳רבת אחזעה בדרום הרצועה נמצאת רק כק״מ בלבד מהגדר מול ישראל, קרוב מאוד לקיבוץ ניר עוז, מהיישובים בעוטף שספגו את המכה הקשה ביותר מבחינת ההרוגים והחטופים בפשיטת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.

צוות הקרב של חטיבה 5 - חטיבת מילואים שגויסה לפני שלושה חודשים, נלחמה גם בבית חאנון בצפון הרצועה לפני שקיבלה את המשימה להוביל את הלחימה בחרבת א-חזעה.

כמו באזורים אחרים בהם כפרים, עיירות ושכונות עזתיות סמוכות מאוד לגדר הגבול וליישובי העוטף, מטרות המבצע הן לפגוע ולהשמיד תשתיות טרור שמאיימות על הישובים בדגש במקרה הזה על ניר עוז, וכן לאפשר לצה״ל הכנת מרחב חיץ ופרמטר ביטחוני של כק״מ מהגדר שאליו לא תותר כניסה של פלסטינים, כחלק מתפיסת ההגנה על היישובים גם כאשר תסתיים המלחמה.

הלחימה בחרבת א-חזעה ממנה יצאו מחבלים לפשיטת הטרור ולטבח בניר עוז נמשכה שבועיים, ובצה״ל אומרים כי צוות הקרב החטיבתי חיסל עשרות מחבלים, וחשף והשמיד כ-40 פירי מנהרות ותשתיות טרור נוספות. במהלך הלחימה בסריקות בתוך הבתים מצאו הלוחמים, כמעט בכל בית שני לדבריהם, ציוד ופריטים אישיים שנבזזו מתושבי ניר עוז. המבצע הסתיים בתחילת השבוע וכעת לוחמי המילואים יצאו להתרעננות ומנוחה והחטיבה נערכת לקראת קבלת משימות נוספות.

הלוחמים נדהמו מכמות הציוד שנבזז מהקיבוץ, טרקטורים, אופניים לילדים, רכוש מבתי החברים בקיבוץ, משחקי ילדים, ארנקים ואפילו כיסויי חלות לשבת. 

כמו במקומות אחרים גם באזור הזה שנמצא בפאתי מזרח ח'אן יונס, במרחק של שלושה ק״מ בלבד מניר עוז נמצאו מנהרות לחימה רבות. על פי הערכות בצבא, בפשיטת הטרור שבוצעה ב-7 באוקטובר יצאו מחבלים מהשכונה הזו שמנתה כ-12,000 אנשים גם לפשיטות טרור על נירים ועין השלושה. 

פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

מפקדי החטיבה מעריכים כי חיסלו כמה עשרות מחבלים במהלך הלחימה, והמבצע הזה הסתיים ללא הרוגים לחטיבה ולכוחות שנלוו אליה במהלך הלחימה. 

במקביל לפגיעה בתשתית הטרור, בצה״ל פעלו גם לארגן את מרחב האבטחה העתידי מהשכונה במרחק של כק״מ מהגדר, אבל את המשימה הזו תשלים אוגדת עזה בהמשך הפעילות במרחב זה הסמוך לגבול. 

בנושא ממצאים הקשורים לחטופים, בצה״ל סבורים כי כמו כל כפר שנמצא סמוך לגדר בעזה, חטופים הגיעו גם לכאן. נמצאו ממצאים שונים שמעידים על כך שהחטופים ישראלים היו באזור הזה, אבל נמצאו רק פריטים שונים ולא ממצאים אחרים.

בתוך כך, צה"ל מדלל כוחות בצפון הרצועה, אבל בכל הנוגע לדרום רצועת עזה המצב בשטח שונה, והפעולה בגזרת ח'אן יונס הולכת ומעמיקה. למרות ההחלטה על מעבר לשלב ג' של המלחמה, הפעילות בח'אן יונס, וגם במחנות הפליטים במרכז הרצועה, נמשכת באותו האופן ובאותו ההיקף. בשטחים אלו פועל כרגע סדר כוח של כמעט שתי אוגדות, והפעולה בח'אן יונס נעשית בהתאם לתכנון המבצעי ללא שינוי, וכרגע ללא השפעה של אילוצים מדיניים. 

פעילות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

חלק משמעותי מהפעילות בח'אן יונס מתבצע מתחת לאדמה, והנחת המוצא היא שנותרו עדיין בכירים מאוד בחמאס במערכת המנהרות והפירים המסועפת מאוד של גזרת ח'אן יונס. על כן ההשערה היא שככל שהכוחות יעמיקו את חקר וגילוי התווך התת-קרקעי, כך ייגבר הלחץ על בכירי חמאס ואולי ניתן יהיה לקדם את נושא איתור ושחרור החטופים. אולם במערכת הביטחון מתקשים להעמיד לוח זמנים להגעה להישגים בתחום הזה.

הבוקר הודיע צה"ל כי מעל 150 מטרות הותקפו אתמול רק בפעילות במחנות המרכז, ובמהלך הפשיטות חיסלו הכוחות מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה. במקביל, גם בפעילות של אוגדה 98 בח'אן יונס אתמול חוסלו עשרה מחבלים בתקרית אש אחת, ומחבל נוסף חוסל בתקרית נוספת. זאת, כאמור במקביל להמשך הפעילות הנרחבת בתת-הקרקע.