הפיגוע ברעננה בו נרצחה עדנה בלושטיין ונפצעו 19 אזרחים נוספים, על ידי שני מחבלים שוהים בלתי חוקיים שחדרו לשטחי ישראל כשאחד מהם עושה שימוש בתעודת זהות כחולה שבאמצעותה התחזה לתושב רהט כדי למצוא מקום עבודה וגם מקום לינה, מציפים פעם נוספת את תופעת השב"חים והכניסה לתחומי מדינת ישראל דרך שטחי הפקר בכלל ופרצות בגדר בפרט. זאת, לרבות באזור עוטף ירושלים, שם כך מסתבר מספר הכניסות הגבוה ביותר בחודשים האחרונים של שב"חים.

תושבי השומרון, מרגישים שוב את הסכנה מרחפת מעל לראשיהם והם לא מוכנים ליפול שוב לאירוע מלפני כעשרה ימים ביישוב אדורה. "ביקשנו שיתייחסו אלינו על פי נהלי קו התפר אבל מתעלמים מהבקשות שלנו. אנחנו נמצאים בממשק אל הכפרים המסוכנים וכניסה אלינו יכולה להסתיים באסון".

בעקבות הפיגוע ברעננה ומעצרי השב"חים מקודמת כעת חקיקה על החמרת הענישה כנגד בעלי עסקים שיעסיקו שבחים, כך שיוטל עליהם קנס כספי בסך 226 אלף שח וכן סגירה מנהלית של העסק לחצי שנה ועד שמונה שנות מאסר. גורמים בממשלה סבורים כי החוק יאושר בקריאה שלישית בתוך שלושה חודשים.

זירת הפיגוע ברעננה (צילום: Gili Yaari/Flash90     )
זירת הפיגוע ברעננה (צילום: Gili Yaari/Flash90     )

הפיגוע המשולב ברעננה (צילום: אבשלום ששוני)
הפיגוע המשולב ברעננה (צילום: אבשלום ששוני)

אלא, שלא רק ביישובים שבשומרון מתחילים להרגיש במצוקה. גם בערים הגדולות יותר והסמוכות למרכז לרבות כפר סבא, פתח תקווה, ראש העין, אלעד, שוהם והמושבים שמסביב, חוששים שהמחבל הבא יגיע אל השטח הטריטוריאלי שלהם, בין אם באופן ישיר לבצע פיגוע ובין אם כשב"ח שמתערה בתוך מקומות התעסוקה, אזורי התעשייה הנרחבים ומשם עלולים לצמוח אותם אלו שלא באמת מגיעים לעבוד אלא מחבלים שמבקשים לממש את זממם.

"אנחנו נמצאים באזור צומת מרכזי של דרכי גישה ומילוט כמו כביש 4, כביש 40, כביש 5, חוצה שומרון, כביש 6 וכביש 471 וכל כניסה של שב"חים יכולה להסתיים באירוע פיגוע חבלני עוין (פח"ע)" אומרים תושבים מודאגים באזור השרון.

גורמים במשטרה שמאז הפיגוע עצרה מספר לא מבוטל של שב"חים חלקם כאלה שהתחזו לתושבי ישראל מציינים. "אנחנו עסוקים באכיפה וזו המשימה שלנו אלא שלא תמיד אפשר להתחקות אחר שב"חים ומה שצריך לעשות זה למנוע את הכניסה שלהם לתחומי מדינת ישראל וזה כבר באחריות צה"ל. ברגע שנכנסים לתחומי מדינת ישראל גובר הסיכון לאירועים ביטחוניים".

הטענות כלפי צה"ל מקבלות מענה מגורמים צה"ליים שמציינים. "קו התפר או גדר התפר מעסיק אותנו בשנתיים האחרונות באופן רציף. היה סוג של מדיניות שתיקה שזה המצב ולא עושים שום דבר. מראשית 2022 צה"ל הרמטכ"ל ופיקוד מרכז בשיתוף ותיאום שב"כ החל תהליך ששינה את כל המצב בקו התפר. לפי הנתונים בהשוואה לפני שלוש שנים אז היו חוצים את הגדר עשרות אלפי אנשים בשבוע הגענו למצב שחוצים את הגדר מאות בודדות בשבוע וזה נע בין 200 ל–500 שב"חים. יש מאות קילומטרים של גדר ויש כח מוגבל. מה שהיה לפני שנתיים זה לא מה שקורה היום. מאזור באקעה אל גרביה רואים חומה של שבעה מטרים ומעליה גדר ואמצעי מיגון חדשים לרבות מצלמות. החומה והגדר יתמשכו לאורך 100 ק"מ לאורך צפון השומרון עד מעבר אליהו קלקיליה וכל הכפרים שמסביב יהיו עטופים בגדר שעון חול". 

פרצה בגדר ההפרדה סמוך למבוא חורון  (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
פרצה בגדר ההפרדה סמוך למבוא חורון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

ובכל זאת מה אתם עושים היום כדי למנוע מקרים שכאלה ?
"אנחנו עוקבים בכל מיני שיטות שחלקן לא ניתנות לפרסום אחרי שוהים בלתי חוקיים שמגיעים לאזור הגדר. האם ישנם כאלה שמצליחים לזלוג בהחלט כן. אנחנו עובדים לפי היסטוריה גזרתית כלומר באזור שראינו יותר בריחות אנחנו פורסים יותר כוחות".

ולמרות הכל יש לא מעט שב"חים בשטחי המדינה?
"זו ממש תעשיה, ישנם מבריחים, ישנם מסיעים, ישנם קבלנים ואנשי עסקים שממתינים בשטח המדינה ושקולטים אותם, ישנם מלינים כך שזה לא פשוט" אומר לנו אותה גורם וחושף את המניע שלא אותם מבריחי שב"חים. "היום כדי להעביר שוהה בלתי חוקי משלמים באזור ה – 600 ₪ כאשר אותן משפחות שנמצאות בשטח הפלשתינאי הן שמהוות מקור הדיווח לאותם שב"חים בעבר היו משלמים 50 עד 100 ₪, כך שהפיתוי היום עצום".

בכל זאת יש תלונות של תושבי השומרון וגם בערים הגדולות. מה אתה יכול לספר לתושבים?
"הקמנו גדוד חדש גדוד פנתר הוא גדוד מקצועי ייעודי, באזור אפריים קלקיליה הוא נותן מענה באזור כולו תוך שימוש בכלי ניוד מהירים וכמובן אמצעים לרבות רחפנים. הגדוד הזה רשם הרבה מאד הישגים בקו התפר לרבות תפיסת מחבלים לאחרונה ממש".

אותם גורמים צה"ליים חושפים את השינוי בתפיסה של צה"ל שני פרמטרים משמעותיים. 
"באזור התפר עברנו מהגנה להתקפה אנחנו ממש עוקבים מודיעינית אחרי אותם אנשים שעוסקים בהברחות מגיעים אליהם הביתה ולעיתים רק לצורך שיחת אזהרה ולא אחת גם לצורך החרמת רכביהם הפרטיים המשמעים אותם להברחות. 

מעט אחרי המלחמה אלוף הפיקוד החליט שהתקרבות לגדר מהווה חשד לאירוע פח"עי מה שמעצים את הוראות הפתיחה באש וזה שינוי שמרתיע מאד את השוהה בלתי חוקי וזה הוריד באופן משמעותי את מימדי התופעה. כדור ברגל זה כבר גורם מגביל את אותם שב"חים. האם אנחנו במאה אחוז בתפר אז ממש לא , ממש ממש לא . זה תהליך ארוך , וזה אחד הפרמטרים שהקצינים נבחנים עליהם. 

בסופו של דבר כשחייל עוצר שוהה בלתי חוקי ואחרי שבוע הוא משתחרר זה מעצים את התופעה . בעוטף ירושלים שזה לא באחריות צה"ל נרשם מספר השב"חים הגדול ביותר שחודר לשטחי ישראל". 

במג"ב מתייחסים לאמירה ומציינים כי "הגדר באזור עוטף ירושלים לרבות תיקון הפרצות ותחזוקת הגדר בכל הקשור לתחום הביטחוני היא עדיין באחריות צה"ל ואנחנו כמג"ב רק מאיישים את המעברים".