על רקע היממה הקשה אתמול בדרום ותגובת צה"ל לתקיפה השנייה בבסיס במירון, התראיין היום (רביעי) אל"מ (מיל') קובי מרום, מומחה לביטחון לאומי ולזירה הצפונית, לתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM. הוא פרש את דעתו באשר להתנהלות קבינט המלחמה. על יצירת מעין רצועת ביטחון בעזה הסביר מרום כי: "לא תמיד הפגיעה של חיל האוויר הורסת מבנה", ועל הצפון אמר: "ישראל צריכה ליצור איום אמיתי להעביר לאיראנים ולחיזבאללה - שבלי נסיגה שלהם צפונה לא נסיים".

המציאות כיום ברצועת עזה מזכירה את זו של וייטנאם | דעה
גם כשתקום מדינה פלסטינית מטרתה העליונה תהיה הרג ישראלים | מאיר עוזיאל
100 ימים בשבי החמאס בעזה: הפנים והשמות של החטופים

מרום פתח ואמר: "אנחנו אחרי יממה מאוד כואבת ואירוע מאוד קשה שסביבו הרבה שאלות, ורואים שעל הלחימה והביטחון שאנחנו מנסים ליצור לתושבי העוטף אנחנו משלמים מחירים מאוד כבדים. זו בהחלט התמודדות קשה, לכולנו יש בנים בחזית, אבל אסור דווקא ברגעים הקשים האלה שזה יעצור את הנחישות שלנו".

לדבריו, "זו לחימה שמראה, שגם שטח שלכאורה נכבש - הוא בעצם שורץ מחבלים, ובעתיד הקרוב הוא עתיד בחלקים האלה של צפון הרצועה, שדומה יותר ללבנון, להוביל ללוחמת גרילה שתהיה מאוד מעניינת". הוא הוסיף, כי המעבר של צה"ל לשלב חדש והיעדר הנוכחות הסטטית בשטח טובה, כי היא "לא משחקת לידי ארגון הטרור - עדיין כל כוח כזה, שגם אם הוא בסמוך לגבול - מאוים לחלוטין, כפי שראינו. צה"ל יצטרך לבדוק לעומק את מעגל ההחלטות והפריסה המבצעית תחקיר קשה ונוקב, והאם אפשר היה למזער את הנזקים שאירוע כזה של היתקלות והכנה לפיצוץ משולב גורם לפגיעה כל כך קשה בפלוגה".

זירת האירוע לפני הפיצוץ באל-בורייג' (צילום: טל לב רם)
זירת האירוע לפני הפיצוץ באל-בורייג' (צילום: טל לב רם)

עם זאת, הוא הוסיף כי צה"ל עושה פעילות שהיא קצת רחוקה מהעין, כי "אנחנו מתמקדים באופן טבעי בחאן יונס, אבל הצבא בשבועות האחרונים יוצר מציאות אחרת לחלוטין. הוא הורס תשתיות ובתים - כדי שיהיה אזור חיץ ואזור מוות שאף אחד לא יוכל להתקרב אליו. יש חסרונות ויש יתרונות לתקיפה מהאוויר, תזכרו שאנחנו בכלכלת חימושים, ולא תמיד הפגיעה של חיל האוויר הורסת מבנה".

עוד אמר מרום, כי "עשו את זה בעשרות מקרים קודם, אבל יש פה הרבה מעגלים שנצטרך לבדוק כי זה קריטי לאופק של תושבי נחל עוז ובארי שיחזרו הביתה בעוד כמה חודשים".

נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

כשנשאל האם המהלך הצבאי של יצירת רצועת ביטחון בשטח עזה מכתיבה יעד גדול יותר של היערכות לגבול כזה, ענה כי "אין ספק שבשלב הבא - כשמישהו יקבל אחריות. הבעיה היא, שאנחנו נמצאים בצומת שבה הבעיה המרכזית בעיניי בניהול המלחמה היא היעדר קבלת ההחלטות של קבינט המלחמה". נזכיר כי ישראל זיו, לשעבר מפקד אוגדת עזה, אמר מוקדם יותר הבוקר דברים דומים ("אם ראש הממשלה לא רוצה לקבל החלטה - זה רע מאוד. הוא ממסמס בידיו את הישגי הלחימה שקבע").

הוא המשיך ואמר, "לצערי בכל הזירות, בהקשר לשאלתך, ישראל עוד לא מקבלת את ההחלטה שהתבקשה - מי יקבל את האחריות? אסור שהכוח הקיצוני יוביל את הכול, הוא כנראה בולט בשיח אבל ברור לקבינט המלחמה שישראל לא תישאר בעזה, וככל שתקדים להעביר מקל בחודשים הקרובים לא נתבוסס בבוץ העזתי - תרתי משמע".

מפגש קבינט המלחמה עם ראשי רשויות של עוטף עזה (צילום :איתי בית-און / לע״מ)

עוד הוסיף כי גם אם ממשלת ישראל הייתה מקבלת אתמול החלטה לגבי היום שאחרי, ומי יקבל את האחריות - זו החלטה עתידית לחודשים קדימה, שיהיו לה השלכות מידיות. לכן, "ברגע שישראל לא מחליטה - התהליך הזה בכלל לא מתחיל. מה עושים עם הסוגיה האסטרטגית של רפיח ופילדלפי? יש פה קבינט, ואני תמכתי בזה שבני גנץ וגדי איזנקוט יצטרפו אליו, אבל אנחנו בצומת שאם בקבינט הזה לא יקבלו את ההחלטות לטובת האינטרס הישראלי ולא בגלל שיקולים פוליטיים - בעיניי הם יצטרכו לפרוש".

באשר לשאלה האם תם זמנם, ענה כי הוא חושב, ש"אם בשבועיים הקרובים, לא הרבה יותר מזה, ישראל לא תקבל החלטות אסטרטגיות מתבקשות גם לזירה הדרומית, גם לזירת יהודה ושומרון שעומדת לפני פיצוץ, ובעיקר לגבי הצפון - יש פה קבינט שמגמגם ולא מקבל את ההחלטות המתבקשות. אם ההחלטות האלה לא יתקבלו בשבועיים הקרובים, לדעתי גנץ ואזנקוט צריכים לפרוש מהממשלה שלו - כי הם לא משפיעים".

באשר לצפון, אמר כי "הסוגיה המרכזית שגורמת לפלונטר האסטרטגי, והקבינט לא פתר ולא פותר אותה - זה שישראל צריכה ליצור איום אמיתי כדי להעביר לאיראנים ולחיזבאללה שאנחנו בלי נסיגה צפונה לא נסיים את המלחמה. זה מסר חשוב, הוא לא קורה, וגם בזה לצערי הקבינט מגמגם". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm