מחקר שנערך על ידי ג'רוזלם פוסט ומספר מקורות חשף מה שנראה כרשת של כמה ארגונים דרום אפריקאיים וחברות קש המעורבות עמוקות במימון פעילויות חמאס באמצעות קרן אלקודס, קבוצה בינלאומית שאושרה על ידי ארה"ב והוצאה מחוץ לחוק בישראל, באמצעות חשבונות הרשומים בבנקים מקומיים ומרכזיים בדרום אפריקה: Standard Bank, Nedbank ו- Absa.

עוקף את הסנקציות והמצור על עזה: כך חמאס מעביר כספים מאיראן
"כ-100 מיליון דולר": בכיר לשעבר במוסד מגלה - הנשק שיכול למוטט את חמאס

הקרן הבינלאומית אל-קודס (המכונה אל-קודס הבינלאומית או QII) הוקמה בביירות בשנת 2001 על ידי אנשי חמאס כדי לגייס כספים לארגון הטרור במסווה של צדקה. לפי משרד האוצר האמריקאי, הנהגת חמאס מנהלת את כל ענייני הקרן באמצעות פעילי חמאס המכהנים בדירקטוריון ובוועדות מנהליות אחרות, בעוד שכל המסמכים, התוכניות, התקציבים והפרויקטים מנוסחים על ידי פקידי חמאס. בנוסף, כמה בכירי חמאס, כולל  מוסא אבו מרזוק ואוסאמה חמדאן, כיהנו במועצת הנאמנים של אל-קודס.

מוסא אבו מרזוק (משמאל) (צילום: רויטרס)
מוסא אבו מרזוק (משמאל) (צילום: רויטרס)

הקרן היא חלק מהרשת הענפה של ארגונים המזוהים עם האחים המוסלמים ובראשה עמד עד לאחרונה השייח' יוסף אלקרדאווי, החוקר האסלאמי הבולט בעולם הסוני בעשורים האחרונים, שנודע לשמצה במערב בשל הפתווה הידועה לשמצה שלו (פסיקה משפטית איסלמית) שתומכת ומשבחת את פיגועי ההתאבדות.

כיום עומד בראש הקרן השייח חמיד בן עבדאללה אל-אחמר, איש עסקים תימני היושב בטורקיה, הנחשב לדמות מובילה במפלגת אל-אסלאח בתימן שהיא יובל פוליטי של תנועת האחים המוסלמים במדינה. הקרן קיבלה סנקציות על ידי משרד האוצר האמריקאי עוד ב-2012 על כך שהם "נשלטים ופועלים מטעם חמאס", עם סנקציות הכוללות הקפאת כל נכס המוחזק על ידי הקרן בסמכות השיפוט של ארה"ב, ואיסור על כל ארה"ב אזרחים מלעסוק בעסקאות איתה. ישראל גם הוציאה את הקרן מחוץ לחוק כבר ב-2009 מסיבות דומות.

חרף הסנקציות של ארה"ב וישראל, הקרן ממשיכה בפעילותה ברחבי העולם וכוללת כשלושה עשר סניפים במדינות שונות, לעיתים בשמות שונים. בדרום אפריקה, קיים גם ארגון רשום בשם "Al-Quds Foundation SA" אשר מודה בגלוי באתר החדש שלהם שהם "סניף של קרן אל-קודס עם מטה בלבנון".

הארגון עצמו מתגאה בפעילות גיוס הכספים שלו, בטענה שהכספים יועברו לנזקקים בעזה. באתר הקרן מופיע שייח אברהים גבריאלס כמנהלה, המוביל את הסניף הדרום אפריקאי מאז 2019. לפני כן, גבריאלס היה הנשיא לשעבר של המועצה המשפטית המוסלמית של דרום אפריקה (MJC), ושל מועצת אולמה המאוחדת של דרום אפריקה (UUCSA). לפי מרכז המידע למודיעין וטרור מאיר עמית, MJC מהווה חלק מ-Union of Good, ארגון גג המורכב מיותר מ-50 ארגוני צדקה כביכול ברחבי העולם העוסקים בגיוס כספים ומימון לפעילות חמאס, המוגדרת גם כקבוצת טרור לפי החוק האמריקאי מאז 2008.

בשנת 2017 נפגש גבריאלס עם משלחת חמאס בראשות חברי הלשכה המדינית של חמאס מוחמד נזאל ומאהר עובייד. הוא גם נפגש עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בעזה ב-2011 לאחר שהצטרף למשט לעזה. בנוסף, בשנת 2008, הוא ביקר בישראל ונפגש עם מנהיג הסניף הצפוני של התנועה האסלאמית, ראאד סלאח.

בנק Absa (צילום: REUTERS/Mike Hutchings)
בנק Absa (צילום: REUTERS/Mike Hutchings)

 יתרה מכך, בשנת 2022 פרסם גבריאלס תמונה שלו עם השייח' יוסף אל-קרדאווי ונלסון מנדלה, לצד הספד קצר לקרדאווי, בקריאה: "אחד מגדולי החוקרים של תקופתנו יוסף אל-קרדאווי הלך לעולמו". השניים נפגשו במהלך ביקורו של קרדאווי בדרום אפריקה ב-2010, שם גבריאלס היה בין אלה שקיבלו את פניו עם הנחיתה.

עם זאת, נראה כי הסניף הדרום אפריקאי של קרן אלקודס עמד בפני מעין מחסום בכל הנוגע להעברת כספים לחמאס. בהגיעו לאיש קשר בקרן, העיר הדובר כי יש "כמה בעיות" בחשבון הבנק של קרן אלקודס הרשום בבנק אבסה, ולכן כדי לקבל כספים מחו"ל הם השתמשו בחשבון השייך לקבוצה אחרת, בשם " קרן ביתול מקדיס" במקום.

כריכה ארגונית זו מקבלת חיזוק נוסף על ידי כרזה מאוקטובר 2023 המציגה פרטי בנק לתרומה ל-Al-Quds Foundation SA, המשתמשת בחשבון בנק סטנדרטי בשם בייטול מקדיס, ולפי מקורות מעבדת העברות גם בדולר ארה"ב. כמו ראנדים דרום אפריקאים: קרן ביתול מקדיס טוענת שהיא עמותה רשומה. עם זאת, אף ארגון בשם או במספר זה לא נמצא ברשומות הרשמיות, ושמה לא מופיע כמעט בשום מקום בחיפוש מקוון, מלבד דף פייסבוק כמעט ריק. בנוסף, לא ניתן למצוא מידע לגבי המייסדים, העובדים או חברי ההנהלה.

בנוסף לחשבון Standard Bank המופיע לעיל, ביתול מקדיס מחזיק גם בחשבון בנק בנדבנק שבו הם משתמשים גם כמקור מאומת לצורך העברת כספים מחו"ל לקרן אלקודס בדרום אפריקה. בנוכחותם הקצרה בפייסבוק, בייטול מקדיס הפיצו תיאוריות קונספירציה אנטישמיות וא-היסטוריות, כמו האשמת קיצונים יהודים בניסיון של צליין נוצרי להצית את מסגד אל-אקצא ב-1969 וייחס ציטוטים כוזבים למנהיגים ישראלים בנוגע למזימות לכאורה בירושלים. 

ראוי להזכיר שהשם בייטול מקדיס (או בית אלמקדס) הוא עוד שם אסלאמי מסורתי לירושלים, לצד אלקודס הידוע יותר. המשמעות היא ששני הארגונים מתייחסים לעצמם כאל קרן ירושלים. במילים אחרות, קרן ביתול מקדיס המפוקפקת מספקת כיסוי לקרן אל-קודס במאמציה להעביר כספים לחמאס דרך חשבונותיהם בסטנדרד בנק ובנדבנק - במקום דרך חשבון Absa שלהם, שהם מודים שהתמודדו עם כמה "בעיות". 

ראוי להזכיר שכל שלושת הבנקים מדורגים בתוך ארבעת הבנקים המובילים בדרום אפריקה במונחי נכסים, כאשר Standard Bank עומד בראש הרשימה עם שווי של כ-170,000 מיליון דולר במשרדים, שיתופי פעולה ומניות בבנקים בבריטניה, ארגנטינה, טורקיה, ובכל רחבי יבשת אפריקה. 

סטנדרט בנק (צילום: Feature FRONTIERS/AFRICA REUTERS/Siphiwe Sibeko)
סטנדרט בנק (צילום: Feature FRONTIERS/AFRICA REUTERS/Siphiwe Sibeko)

מקור אמר "לג'רוזלם פוסט" כי השייח' חמיד אל-אחמר אחראי לכל הפעלת העסקאות מדרום אפריקה ועד למרכז הלבנוני של הקבוצה המזוהה עם חמאס. באתרו האישי הוא הזכיר כי שימש כבעלים של הבנק האסלאמי סבא וקבוצת התקשורת התימנית סבאפון, היה סגן נשיא חברת התיירות הערבית באזור המפרץ ותימן, חבר בוועדת הנפט והפיתוח בפרלמנט התימני ואפילו קונסול הכבוד הכללי של פינלנד בתימן.

אל-אחמר הוא תומך נלהב של ארגוני טרור. ב-8 באוקטובר הוא קרא לחות'ים בתימן להעניק סיוע לפלסטינים ו"להפוך הצהרות למעשה של תמיכה במאבק וההקרבה של העם הפלסטיני". בנוסף, בשנת 2006, דווח כי הוא בירך את חמאס על ניצחונו בעזה בבחירות הפלסטיניות ותרם 1,000,000 דולר לחברה פלסטינית-תימנית משותפת באותה הזדמנות. 

הוא גם נהנה מקשרים חזקים עם הנהגת חמאס: ב-2013 הוא אירח משלחת חמאס בראשות אוסאמה חמדאן, דמות מובילה בלשכה המדינית של חמאס, לרגל חתונות ילדיו. בנוסף, בספטמבר 2021, נשא מנהיג חמאס הנייה הספד לאחיו של אל-אחמר לאחר פטירתו של האחרון, והניה ואל-אחמר הוצגו בכמה תמונות יחד במהלך השנים.

נדבנק לא הצליח לאשר, בשל חיסיון בנקאי-לקוח, אם בייטול מקדיס הוא לקוח. בתגובה נאמר כי ל-Nedbank יש "תוכנית מקיפה לניהול סיכונים וציות" ש"מתואמת לסטנדרטים הבינלאומיים למאבק בהלבנת הון, מימון טרור ומימון הפצה". היא הוסיפה כי נדבנק "מצייתת בקפדנות לסנקציות ולחקיקה הקשורה ובטוחה כי בקרות ניהול הסיכונים וחובות הדיווח הן חזקות". במידה ויודע לבנק "כל פעילות בלתי חוקית או חשודה בחשבונות לקוחות", יתרה מכך, הבנק "לא יהסס לנקוט בפעולות הנדרשות מבחינת התהליכים [שלהם] ובהתאם לחקיקה הרלוונטית". 

בשל חיסיון בנקאי-לקוח, נדבנק אינה רשאית לאשר אם הנ"ל הוא לקוח של נדבנק או לא ואינה יכולה להגיב על פרטי לקוח או חשבונות כלשהם".