חזרה ללימודים בעוטף עזה? בתום הערכת מצב, הוחלט לשנות את ההנחיות הביטחוניות והחל מהיום (חמישי) ייפתחו בתי הספר והגנים במקומות שמהם אפשר להגיע למרחב מוגן. השינויים יתאפשרו בכ-50 מיישובי האזור, מלבד עשרה: נירים, כרם שלום, ניר עוז, כיסופים, עין השלושה, סופה, חולית, נתיב העשרה, כפר עזה, ונחל עוז. עם זאת, בחינה יותר מעמיקה של התייחסות התושבים להנחיות מגלה תמונה שונה.

לקראת חזרה לעוטף: המתווה המגובש שהוגש לאישור נתניהו
"ההתקפה הגדולה ביותר מאז הקמת צה"ל": קרבות ח'אן יונס - לאן?

מזכירת קיבוץ בעוטף עזה, ס', סיפרה ל"מעריב": "אנשים לא מבינים את מורכבות האירוע" הסבירה, "יש בעיות שכלל לא חשבו על פתרונן הנוגעות לתלמידים, להורים ולקהילות עצמן כמו המעבר חזרה מסביבה בטוחה לאיזור שעדיין אינו בטוח לחלוטין. זה מדאיג מאד".

הילדים המפונים מיד מרדכי (צילום: שלומי יוסף)
הילדים המפונים מיד מרדכי (צילום: שלומי יוסף)

ביד מרדכי, אחד מהיישובים שההנחיות בו שונו, נמצאת רק כיתת הכוננות. "אין סיכוי שאנשים יחזרו" אמר אחד מחברי הכיתה, ומוסיף: "יש פה עלטה, כל הזמן רעמי תותחים, עדיין לא בטוח כאן. מספיק שאיזה חוליה תצליח לברוח מהרצועה לכאן תעשה בנו טבח. זה פשוט בלתי אפשרי. אני שומע מחברים בקיבוצים שגרים איתנו במלון שאין להם כוונה לחזור. בטח לא להתחיל ללמוד שם".

מפגש קבינט המלחמה עם ראשי רשויות של עוטף עזה (צילום :איתי בית-און / לע״מ)

נזכיר כי ההנחיות שונו בעקבות הערכת המצב שנערכה היום. ברוב יישובי עוטף עזה, שונתה המדיניות וכעת מתאפשרת התקהלות של 100 אנשים בשטח פתוח ו-300 אנשים בשטח סגור, כך הודיע דובר צה"ל. ביישובים שהוחרגו וצוינו לעיל, תתאפשר התקהלות של 50 אנשים בשטח פתוח ו-100 אנשים בשטח סגור.

בתחילת השבוע האחרון, גובש מתווה להחזרת המפונים ליישובי עוטף עזה במנהלת "תקומה", בו דנו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. על פי המתווה, משפחות מפונות שנמצאות בבתי מלון יוכלו להישאר עד לסוף חודש יולי הקרוב. מי שיחזור לביתו החל מחודש מרץ, יקבל מענק הסתגלות של בין מאה למאתיים שקלים, כשכל חודש הסכום יפחת. בנוסף, יתקיים דיון נוסף בגיבוש המענים לכלל הילדים מהמועצות האזוריות והעיר שדרות.