ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח הערב (שישי) אודות חילוקי דעות פנימיים בין המנהיגים בחמאס, אשר מונעים מהארגון מלהגיע להסכמה סביב ההצעה של ארה"ב וקטאר שגובשה בפסגה בפריז. 

ח"כ מעוצמה יהודית טען: "לסינוואר יש תמיכה של חלק נרחב מהשמאל", ועורר סערה ברשת
חשד לחיסול סמוך לבאקה אלגרביה: עבריין מוכר נורה למוות

לפי הדיווח, יחיא סינוואר "התעייף" לאחר ארבעה חודשים של מלחמה, ואמר שמוכן לקבל את ההצעה להפסקת אש ראשונית של שישה שבועות בשלב זה. מנגד, מנהיגי הארגון בחו"ל דורשים יותר ויתורים ורוצים לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה שתביא לסיום המלחמה.

זוהי מחלוקת נוספת בצמרת חמאס, לאחר שלפני שבועיים דווח כי נרשמה מתיחות בצמרת ארגון הטרור, כאשר יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה לא דיברו ביניהם יותר מחודש, מה שהקשה באותה העת על ההגעה לעסקת חטופים חדשה.

יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

בתוך כך, הטרוריסט איסמעיל הנייה, אחד מראשי ארגון הטרור חמאס, התייחס יחד עם זיאד אל-נחלה, מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי,  לאפשרות של עסקת חטופים נוספת. השניים ציינו כי "כל הפסקת אש תהיה מבוססת על סיום של המלחמה". השניים חזרו על הדרישה להוצאה מלאה של כוחות צה"ל משטח הרצועה, זאת במסגרת כל שחרור חטופים נוסף.

פעילות לוחמ י צה"ל באל בורייג' בעזה. צילום: דובר צה"ל

"המשא ומתן חייב להוביל להסרת המצור, שיקום, והשלמת עסקת החליפין", הוסיפו. בנוסף לכך, השניים הציגו דרישה להקמת מדינה פלסטינית, במסגרת כל הסכם שיביא לסיום המלחמה. 

כמו כן, אוסאמה חמדאן, אחד ממנהיגי ארגון הטרור שנמצא בלבנון, חזר על דרישת הנייה ל"סיום המצור", והפסקת אש ארוכה. "אנו מחויבים לקשר הפוליטי בין עזה לגדה המערבית, ולא נקבל שום התערבות ישראלית בניהול ענייני פלסטינים", הבהיר.

בנוסף, הדגיש כי בכל עסקת חטופים נוספת, ידרשו את שחרורם של כמה מהמחבלים המסוכנים ביותר שנמצאים בכלא הישראלי, ביניהם מרואן ברגותי ואחמד סעדאת. 

ידון לחמישה מאסרי עולם והתחמק מניסיון חיסול | מרואן ברגותי 
מרוואן חסיב אבראהים ברגותי, לשעבר מטעם פת"ח וטרוריסט אשר נידון על ידי בית משפט לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו־40 שנות מאסר על מעשי טרור בהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים. 

מאחורי הקלעים של העסקה: אלו "האסירים הכבדים" שחמאס דורש לשחרר

ברגותי נולד בכפר כובאר, השוכן צפונית-מערבית לרמאללה, והפך לפעיל בתנועת הפת"ח בגיל 15. בשנת 1976, כשהיה בן 18, נעצר ברגותי לראשונה על ידי ישראל בשל פעילות עוינת ובכלא למד את השפה העברית. ברגותי היה אחד ממנהיגי האינתיפאדה הראשונה ב־1987, והוביל עצרות ענק כנגד השלטון ביהודה ושומרון. במהלך ההתקוממות נעצר על ידי ישראל וגורש לירדן, שם שהה שבע שנים עד שהותרה חזרתו במסגרת הסכמי אוסלו בשנת 1994. 

עם תחילת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 הפך ברגותי למנהיג פופולרי כאשר הנהיג את ארגון התנזים, אשר היווה למעשה את הזרוע הצבאית של הפת"ח, שהייתה אחראית לפיגועים רבים נגד ישראלים. תחת הנהגתו פעל הארגון בצורה הדומה לארגוני טרור כגון חמאס או הג'יהאד האסלאמי, והתמחה בירי על מכוניות ישראליות ממארבים. כמו כן ביצע הארגון פיגועי התאבדות תחת השם גדודי חללי אל-אקצא.

מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)
מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)

הגיע לישראל מכווית ומרצה 67 מאסרי עולם | עבדאללה ברגותי 
עבדאללה ברגותי  הגיע לישראל מכווית בשנת 1999, וניצל את השכלתו כמהנדס על מנת לייצר עשרות קילוגרמים של חומרי נפץ ומטעני חבלה עבור גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס. 

ברגותי אחראי לביצוען של עשרות התקפות טרור ופיגועים כנגד ישראלים, ובהן הפיגוע במסעדת סבארו בירושלים באוגוסט 2001; פיגוע ההתאבדות הכפול במדרחוב בן יהודה בדצמבר 2001; הפיגוע בקפה מומנט במרץ 2002; הפיגוע במועדון השפילד קלאב בראשון לציון במאי 2002; הפיגוע באוניברסיטה העברית בהר-הצופים ביוני 2002; הפיגוע ברחוב אלנבי בתל אביב בספטמבר 2002; הפיגוע בחוות הדלק והגז פי גלילות; הנחת מטענים על פסי הרכבת ברמלה ובלוד. בפיגועים אלו נהרגו 66 בני אדם ונפצעו כ-500.

הפיגוע בסבארו, 2001 (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
הפיגוע בסבארו, 2001 (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

 מזכ"ל ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין ומתכנן רצח השר רחבעם זאבי | אחמד סעדאת
אחמד סעדאת נולד באל בירה וב-1969 נעצר לראשונה בידי ישראל על רקע פעילותו בחזית העממית. ב-1981 נבחר לוועד המרכזי של החזית. בשנים 1993-1989 היה במעצר מנהלי במשך שנתיים במצטבר. ב-1994 נבחר לראש החזית ביהודה ושומרון. סעדאת מונה למזכ"ל החזית העממית באוקטובר 2001 לאחר שצה"ל חיסל את קודמו בתפקיד אבו עלי מוסטפא. כנקמה על חיסולו של אבו עלי מוסטפא הוא תכנן את רציחתו של רחבעם זאבי ז"ל.

רחבעם זאבי (צילום: פלאש 90)
רחבעם זאבי (צילום: פלאש 90)