העיתוי למינוי הבכירים החדשים במטכ"ל תלוי בהמשך הלחימה, ובשאלה האם תפתח מלחמה רחבה בצפון. שינוי מהותי בהרכב שימונה תלוי בין היתר במי יהיה רה"מ, ואם יוחלט לדלג על שורה של ותיקים בצבא, שלקחו חלק בקונספציית "חמאס מורתע". אלה הם המועמדים לתפקידי המפתח בביטחון.

רגע לפני החלטת חמאס: התנאי של נתניהו להמשך עסקת החטופים

ההחלטה של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי על ועדת בדיקה חיצונית בראשות רמטכ"ל לשעבר, סדקה את ההסכם הג'נטלמני עם בכירי פורום המטה הכללי של צה"ל לפיו לא יעסקו במה שקדם ל-7 באוקטובר אלא בהשגת מטרות המלחמה. יש גם מי שטוען, כי הוועדה לא סוכלה רק על ידי פוליטיקאים אלא על ידי בכירים בצמרת צה"ל שחששו מאוד מעיצוב ה"נרטיב" על ידי הוועדה, באופן שפוגע בסיכוי שלהם לעמוד על הזווית הראייה שלהם באירוע. ככלל, בהנחה שהמלחמה מתארכת והיא רב-זירתית' ראוי היה שהרמטכ"ל ינחה כבר עתה את מפקדי הזרועות, האגפים והפיקודים להתניע תחקירים בגזרתם.

הקלטות משפחות החטופים עם קבינט המלחמה (צילום :ללא קרדיט)

ברוח ההיערכות לקראת היום שאחרי, טוענים בצמרת מערכת הביטחון כי ההחלטה על סבב מינויים בכירים בפורום המטה הכללי של צה"ל תלויה בהמשך ועוצמת המלחמה ברצועת עזה, כשברקע מתנהל מו"מ לשחרור חטופים; האם תפרוץ מלחמה רחבה מול חיזבאללה; וההחלטה של הרמטכ"ל ו/או פרישת צמרת אמ"ן הכוללת את ראש אמ"ן אלוף אהרון חליווה, רח"ט מחקר תא"ל עמית סער ומפקד 8200 תא"ל י'. מקורות ביטחוניים טוענים כי פרישה מוקדמת של ראש שב"כ רונן בר, שכרגע לא על הפרק, גם יכולה להאיץ תהליכים ולהשפיע על צמרת הצבא.

לפי מקורות ביטחוניים אין כוונה של בכירים בממשלה לגרום לטלטלה נוספת על זו של 7 באוקטובר, והמתיחות הברורה שקיימת מאז במטה הכללי של צה"ל נוכח המלחמה בכמה זירות. לפי אותם מקורות יש כוונה לקיים תהליכים בצורה מכבדת וסדורה, שיתבצעו בהסכמת הצדדים תוך תהליכי חפיפה מקצועיים. בשלב זה הדגישו מקורות ביטחוניים התהליך לא על הפרק ולא נדון, אך הזהירו באותה מידה כי יכולים להתקיים התפתחויות לפי החלטות פרסונליות של הבכירים בצבא.

אייל זמיר והרצי הלוי (צילום: ארכיון פלאש 90)
אייל זמיר והרצי הלוי (צילום: ארכיון פלאש 90)

ואלה השמות

לפי שעה, המועמד הראשון להחלפת הרמטכ"ל הרצי הלוי הוא מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' איל זמיר, שבעבר כיהן כמזכיר צבאי לראש הממשלה בנימין נתניהו, מפקד פיקוד דרום וסגן הרמטכ"ל. אלוף במיל' זמיר, זוכה להערכה רבה מצדו של נתניהו ושר הביטחון הנוכחי יואב גלנט. יש מי שמתאר בקומה ה-14 את מערכת היחסים בין זמיר לגלנט כ"הרמוניה".

אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם (צילום: דובר צה''ל)
אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם (צילום: דובר צה''ל)

המועמד השני הוא סגן הרמטכ"ל הנוכחי אלוף אמיר ברעם שכיהן בעבר כמפקד פיקוד הצפון, מפקד הגיס הצפוני ומפקד המכללות הצבאיות. המועמד השלישי הוא אלוף אורי גורדין, שכיום מפקד על פיקוד הצפון, ובעבר היה מפקד פיקוד העורף וראש מטה זרוע היבשה.

הרצי הלוי, אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)
הרצי הלוי, אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)

יש מי שטוען כי שמו של אלוף במיל' ניצן אלון עולה כמועמד לחזרה לשורות צה"ל בתפקידי מפתח לאחר שבעבר שירת כראש אגף המבצעים ומפקד פיקוד מרכז.

האלוף ניצן אלון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
האלוף ניצן אלון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

לתפקיד סגן הרמטכ"ל יש שורה של מועמדים, בהם שמות שאוזכרו כמועמדים להחלפת הרמטכ"ל, ובנוסף להם מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי, ושם חדש-ישן שעולה שוב הוא אלוף במיל עמיקם נורקין, שפיקד בעבר על אגף התכנון וחיל האוויר.

תמיר ידעי (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
תמיר ידעי (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

שינויים מהותיים בהרכב המטכ"לי המורחב כרוכים בשאלה מי יהיה ראש הממשלה, האם הממשלה תתפרק בהמשך הדרך, ומי יהיה שר הביטחון בעת הסבב. שאלה נוספת שנשאלת כבר עתה היא האם המטה הכללי ייפרד משורה ארוכה של אלופים, וידלג על דור שלקח חלק בקונספציה של ההסדרה בחזית הדרומית ויצר את הטרמינולוגיה "חמאס מורתע".

האלופים אמיר אשל ועמירם נורקין (צילום: דובר צה''ל)
האלופים אמיר אשל ועמירם נורקין (צילום: דובר צה''ל)

כל זאת, כדי לקדם תא"לים ותיקים לדרגות אלוף במטרה ליצור ד.נ.א חדש בצה"ל, שיבוא לידי ביטוי ביוזמה, חתירה למגע ולוחמנות בכלל הזירות. זאת עוד לפני העיסוק בהשלכות התחקירים או בוועדת חקירה ממלכתית, שתבחן את מעורבות כולם בעשור האחרון ובאופן שהוביל ל-7 באוקטובר. כמו כן, עומדת בעינה שאלת ההטרוגניות סביב שולחן המטכ"ל, המתבטאת בצבע הכומתות המאפיין אותו, כדי לייצר תהליכי חשיבה ביקורתית ועידוד מגוון דעות. כל הסוגיות הללו עומדות לפתחו של הרמטכ"ל ה-24.

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס בחמ''ל צבאי (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס בחמ''ל צבאי (צילום: דובר צה''ל)

מי יחליף את חליווה?

לתפקיד ראש אמ"ן יכולים להתמודד מספר קצינים ביניהם גם האלוף יהודה פוקס, מפקד פיקוד מרכז כיום ובעבר נספח צה"ל בוושינגטון.

ראש אכ''א תת אלוף יניב עשור (צילום: דובר צה''ל)
ראש אכ''א תת אלוף יניב עשור (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, כבר עכשיו עולה שיח במערכת הביטחון, כולל בירושלים, על האפשרות למנות את ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, שידוע כלוחמני וחותר למגע, והיה בעבר רח"ט מבצעים, למפקד פיקוד מרחבי בסבירות גבוהה - או למזכירו הצבאי של ראש הממשלה, כתחנת ביניים בסבירות נמוכה. מועמדותם של אלוף אבי גיל, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה הנוכחי, והנספח הצבאי בוושינגטון אלוף הדי זילברמן, לא ברור בשלב זה.

מזכירו הצבאי של רה''מ האלוף אבי גיל ברגע אישור יציאת המבצע לדרך (צילום: ללא קרדיט)
מזכירו הצבאי של רה''מ האלוף אבי גיל ברגע אישור יציאת המבצע לדרך (צילום: ללא קרדיט)

 
ברקע התהליכים הצפויים כשישקע האבק על מהלכי המלחמה ברצועת עזה ובדרום לבנון, יתבהרו שאלות סביב מינויים נוספים כמו גם רעיונות שהועלו כבר עתה בירושלים על צמצום תפקידים. ביניהם, מפקדת העומק, זרוע היבשה, שכוללת כיום חמישה אלופים וראש אגף אסטרטגיה ואיראן, שהתפצל מאגף התכנון והתברר כתפקיד שיכול להתכנס לדרגת תא"ל. כמו כן צפויים שינויים גם ביחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

דובר צה''ל היוצא תא''ל הדי זילברמן (צילום: דובר צה''ל)
דובר צה''ל היוצא תא''ל הדי זילברמן (צילום: דובר צה''ל)

גם בקהילת המודיעין צפויה טלטלה גדולה כשיחליטו אחד מהבכירים על העיתוי להביא את ראש אמ"ן "להניח את המפתחות". מהלך זה יגרור אחריו תגובות שרשרת בשאר התפקידים נוכח ממצאי התחקירים.