מאז ה-7 באוקטובר נלחמת ישראל בחמאס בעומק רצועת עזה, מעל הקרקע ובמנהרות מתחת לקרקע. בתוך כך, ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית במכון ללוחמה מודרנית של ווסט פוינט, פרסם היום (שני) מאמר באתר 'ניוזוויק' ובו שלח מסר לכל ה"מומחים" שמגמדים את ההצלחות הישראליות בעזה - "המלחמה של ישראל נגד חמאס הביאה להשוואות למלחמות אחרות, הן מודרניות והן מלחמות שהיו בעבר, אבל ההשוואות האלו בעיקר מוכיחות שהפעולה הישראלית ברצועה היא ההרסנית והקטלנית ביותר בהיסטוריה, אין להשוות שום מלחמה למה שמתמודדת איתו ישראל בעזה".

"השימוש בהיסטוריה המלחמתית עשוי להיות מפתה עבור מומחים צבאיים, במקרה של המלחמה הנוכחית בעזה, אז ההשוואות לרוב מצוטטות בצורה גרועה למדי, הנתונים לא מדויקים והקשר המכריע נותר בחוץ. בהתחשב בקנה המדינה וההקשר שבו חמאס מתחבא בכוונה באזורים עירוניים וצפופים באוכלוסייה, כמו גם נוכחות של פעילים במנהרות ביחד עם בני ערובה ומחסני רקטות, אי אפשר להשוות זאת לשום מלחמה בהיסטוריה". 

מנהרת בכירים שהוסבה למנהרה להחזקת חטופים בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
מנהרת בכירים שהוסבה למנהרה להחזקת חטופים בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

חישוף הפירים ותוואי המנהרה (צילום: דובר צה''ל)
חישוף הפירים ותוואי המנהרה (צילום: דובר צה''ל)

ספנסר כותב: "נתחיל בהקשר, לאחר שחמאס פלש לישראל ב-7 באוקטובר ורצח למעלה מ-1,200 ישראלים בדרכים אכזריות שכללו גם השחתה ותקיפות מיניות וחטיפה של בני ערובה, ישראל הכריזה רשמית על מלחמה כנגד הארגון. מאז, צה"ל חיסל 10 אלף פעילי חמאס, בעוד חמאס טוען שמספר ההרוגים הכולל ברצועה הגיע ל-24 אלף בני אדם, כשהוא אינו מבדיל בין מוות של אזרחים למוות של פעיליו".

"ישראל פעלה בקפדנות לאורך המלחמה ויישמה צעדים רבים למנוע מוות של אזרחים, למרות האתגרים העצומים. הצבא הישראלי התמודד עם יותר מ-30 אלף פעילים בלמעלה מיותר 400 ק"מ של מנהרות הגנתיות והתקפיות הפרוסות לאורך אזורים רבים ברצועה, מתחת לבתי חולים, מסגדים, בתי ספר ומתקנים של האו"ם. האסטרטגיה של חמאס היא להשתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי, משום שמטרתם היא לא להביס צבאית את ישראל או להחזיק את השטח, האינטרס הרבה יותר מרושע, והוא לגייס את התמיכה הבינלאומית למטרתם ולדרוש מישראל להפסיק את המלחמה".

פעילות לוחמי קומנדו בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
פעילות לוחמי קומנדו בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

הקרבות במוסול. \'\'לא דומה למלחמה בעזה\'\' (צילום: ZAID AL-OBEIDI/AFP via Getty Images)
הקרבות במוסול. \'\'לא דומה למלחמה בעזה\'\' (צילום: ZAID AL-OBEIDI/AFP via Getty Images)

"אם נחבר כל זאת ביחד, נגלה שהמלחמה פשוט חסרת תקדים. אין ספק שלא ניתן להשוות זאת לכל המלחמות בעבר, וזאת כדי לצייר את ישראל באור לא מחמיא. יש מי שהשווה את ישראל לרוסיה, אבל פשוט אין מה להשוות. בקרב במריופול ב-2022, על פי הערכות, נהרגו 25 אלף אזרחים, כולל 600 שמתו בהפצצה של התיאטרון בעיר. זוהי אותה רוסיה שהרגה למעלה מ-50 אלף אזרחים בצ'צ'ניה, או המלחמה בסוריה שנהרגו בה יותר מ-300 אלף בני אדם. אחרים, השוו את הקרבות בעזה לקרבות שנערכו במלחמת העולם השנייה כמו ההפצצה הבריטית על העיר דרזדן ב-1045 שבה נהרגו 25 אלף בני אדם".

"רוב המומחים גם משווים את המלחמה בעזה לקרבות העירוניים שנערכו נגד דאעש, בהן הייתה מעורבת ארה"ב, כולל הקרב במוסול ב-2016 וב-2017. בקרב זה, השתתפו גם יותר ממאה אלף חיילים עיראקים בתמיכת הקואליציה. לקח להם תשעה חודשים כדי לנקות את העיר מ-5,000 פעילי דאעש. הקרב הביא ליותר מ-10 אלף אזרחים הרוגים ועשרות אלפי בתי הרוסים. כמו כן, רשת המנהרות של דאעש הייתה קטנה ומוגבלת ולא כללה בני ערובה או מחסני רקטות".

לסיכום כתב ספנסר: "בואו נעזוב את ספרי ההיסטוריה הצבאית, אין השוואה למה שהתמודדה איתו ישראל בעזה".