הדיונים בבירת מצרים, קהיר, בנוגע להפסקת אש ברצועת עזה ולעסקת חילופי שבויים נמשכים גם בעת הזו. לפי מקורות מצריים, הדיונים המתקיימים כעת בקהיר כוללים "גורמים מהמודיעין המצרי, וראש הביטחון הלאומי של קטאר. זאת, בנוסף למשלחת ביטחונית ישראלית שהגיעה לקהיר".

דרמה של הרגע האחרון במשלחת המו"מ לקהיר: נתניהו מעוניין להפיל את העסקה?
בזמן שהמשלחת הישראלית בקהיר, אורח מיוחד הגיע לבקר את הנייה

הנקודות שנידונות הן מספר האסירים אותם דורש חמאס לשחרר עבור כל חטוף, השגת קונצנזוס לקראת כינון הפסקת אש קבועה והתוכניות לפלישה לרפיח. גורם מצרי אמר כי "המשא ומתן מתקיים בערפל, במיוחד מכיוון שהפלישה של ישראל לרפיח תסיים את המשא ומתן ותחסום את הדרך למאמצים להביא לרגיעה".

בלבנון דיווחו כי ההצעה כוללת עסקה שבה יהיה שלב אחד שכולל את שחרור כל האזרחים והחיילים, לפי נוסחת חטוף אחד בתמורה לשלושה אסירים ביטחוניים עם אפשרות לשחרור מספר נוסף של אסירים. עוד דווח כי המשלחת הישראלית הדגישה ש"אין הפסקת אש אלא רק רגיעה זמנית שבמהלכה תיעצר תנועת המטוסים למשך 6 שעות בלבד מדי יום, כפי שהיה ברגיעה הקודמת".

על פי הדיווח המשלחת "התנגדה לתוספת בסיוע ההומניטרי אל הרצועה, לנסיגת הצבא אלא מאזורים צפופים, עם הישארות במחסומים קבועים ומניעת מעבר של אזרחים בין דרום הרצועה, מרכזה וצפונה". על פי הדיווח בלבנון "האמריקאים ביקשו עוד זמן להשלמת המשא ומתן".

יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

המשלחת הישראלית מתעקשת על הגלייתו של סינוואר מעזה

מקור מצרי חשף כי ראשי המוסד והשב"כ דבקים בכך ש"מנהיג חמאס יחיא סינוואר יוגלה מעזה, ויהיה קשה להתמודד עם כל הסכם שחורג מהדרישה הזו".

מקור מצרי אחר חשף מצידו פגישה בלתי מוקדמת שהתקיימה בין נשיא מצרים א-סיסי לראש המוסד דוד ברנע, לקראת תחילת ישיבת הרביעייה, במהלכה נמסרה הודעה מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לנשיא מצרים. זאת, בזמן שמשלחת של תנועת חמאס אמורה הייתה להגיע לקהיר על מנת להתייעץ עם גורמים מצריים וקטארים העוסקים בתיווך.

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של ארגון הטרור החמאס, עומד בראש משלחת הארגון לקהיר, שם הוא צפוי להיפגש מאוחר יותר עם ראשי המודיעין המצרי והקטארי, כך אמר מקור בסוכנות הידיעות הצרפתית. בכיר חמאס אחר אמר מצידו שהמחלוקת נסובה סביב מספר האסירים שהוצעו בעבור חטופים ישראלים, וכי בחמאס מסרבים לשחרר חיילים "שנלכדו בתוך טנק או מתוך יחידה צבאית" באותם תנאים שהשיגו הפסקות אש קודמות.

בהקשר זה אמר עמר פאיד, חוקר מדע המדינה ויחסים בינלאומיים, בראיון לאל-ערבי אל-ג'דיד, "ההנחה היא שקטאר ומצרים יודעים את הגבולות של חמאס, ומה הם רוצים לקבל. ובהחלט קיים לחץ על שני הצדדים לאפשר גמישות רבה יותר. ישראל מכניסה לא פעם את נושא מבצע רפיח בין הלחצים, כי היא תאיים בתקיפה אם חמאס לא יקל בתנאיו". 

טלאל אוקל, סופר ומנתח פוליטי בעזה אמר לאל-ערבי אל-ג'דיד כי "הפער גדול בין מה שהחמאס מציע למה שישראל מסכימה לקבל", והוסיף כי "נתניהו ישתמש בשחרור שני החטופים הישראלים כטיעון לכך שאפשר לשחרר חטופים בעזרת כוח צבאי, ולכן אין צורך לשנות את מדיניותה של ישראל ולהתפשר בכל המגעים לעסקה".