האם חמאס משתמש בהחרפת הסבל של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית ככלי האחרון שנותר לו בניסיון לעצור את התקדמות צה"ל בעזה? עדויות שיוצאות מהרצועה רומזות שאכן כך הדבר. 

ישראל תעצור את הסיוע ההומניטרי? בכיר חמאס שוב חשף את נקודת החולשה
מכים באלות ויורים באוויר: כך משתלט חמאס על הסיוע ההומניטרי

השטחים המרכזיים שבהם צה"ל עדיין לא שולט מבצעית ברצועה הם גזרת רפיח, האחרונה בה פועלים ארבעה גדודים מסודרים של חמאס, וחלק ממחנות מרכז הרצועה. באחרונה פירסמו ברשת X (לשעבר טוויטר) גורמים שעוקבים אחרי התפתחות המלחמה באמצעות מודיעין גלוי כי חמאס מכביד את ידו בעיקר במחנות המרכז על האוכלוסייה ומשתלט על משלוחים הומניטרים. אתמול אפילו הופץ סרטון ובו נראים פעילי חמאס פותחים באש על מנת להרחיק המוני אזרחים עזתיים שניסו להגיע למשלוח מזון שנכנס לרצועה.

"חמאס ניהל ופרסם ספירה מדוקדקת של הנפגעים ברצועה כדי שהקהילה הבינלאומית תזדעזע ולחץ על ישראל לסיים את המלחמה, בתקווה שכך הוא יצליח לשמור על כוחו, אבל הוא נכשל", כתב אחד הצייצנים שעוקב אחרי התפתחות המלחמה ברשת X, "עכשיו התוכנית שלו היא להרעיב את האזרחים ולגנוב את הסיוע, בתקווה שההמונים הרעב יפילו את הגבול עם מצרים, ואז זו תלחץ לסיים את המלחמה".

בשיחה עם מעריב אמר היום אדי כהן, מזרחן וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, כי חמאס נוקט בצעדי ייאוש נוכח מצבו. "זה אמצעי להפעלת הלחץ על הקהילה הבינלאומית", אמר, "הכל ברצועה נמצא במחסור, ויש לחמאס אינטרס להרעיב את האוכלוסיה ולהפעיל לחץ. חמאס שולח תמונות כדי להפעיל לחץ. ככל שיש יותר תמונות זוועה, זה משרת את האינטרס של חמאס".

ד"ר הראל חורב, היסטוריון וחוקר בכיר לענייני פלשתינים במרכז משה דיין, הוסיף בשיחה עם מעריב שייתכן שלא מדובר בטקטיקה מסודרת מצד חמאס, אלא עדות אמיתית למצבו הנואש. "אני בכלל לא בטוח בכלל שיש טקטיקה או אסטרטגיה כלשהי של חמאס עזה כרגע בגלל מצבו הקשה", טען, "לא ברור לנו מצב הפיקוד והשליטה (פו"ש) שלהם, וממילא יש לזה השלכות על היכולת שלהם לקדם טקטיקות כלשהן".

מנגד, אור פיאלקוב, חוקר מלחמות ישראל וטרור שעוקב מקרוב ברשת אחר התקדמות המלחמה באמצעות מודיעין גלוי, טען בשיחה עם מעריב כי לא סביר שחמאס מפעיל לחץ נוסף על האוכלוסייה העזתית. "אני לא ראיתי שחמאס עושה דברים שעשויים לגרום לאוכלוסייה עוד סבל", אמר, "האוכלוסייה סובלת כי יש מעל מיליון פליטים ברפיח וחמאס במצב קשה. הפלשתינים גם כך נוהגים להראות עד כמה הם מסכנים, אבל להערכתי במקרה הזה שום דבר לא יעזור להם והלחץ הבינלאומי לא יגרום לישראל לעצור את המלחמה".

לאחרונה פירסם ג'ון ספנסר, קולונל בצבא ארצות הברית ומומחה בעל שם עולמי ללחימה במרחב העירוני, טור בשבועון האמריקאי "ניוזוויק" ובו טען כי מתחילת המלחמה חמאס משתמש בסבל של האוכלוסייה הפלשתינית ככלי בניסיון להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל. "האסטרטגיה של חמאס היא להשתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי", טען, "משום שמטרתם היא לא להביס את צבא ישראל או להחזיק שטח. זה הרבה יותר מרושע ושייך לתקופת ימי הביניים – להשתמש במותם ובסבלם של אזרחים פלסטינים כדי לגייס תמיכה בינלאומית ולדרוש מישראל להפסיק את המלחמה. מנגד, מטרות המלחמה של ישראל הן מסורתיות יותר: החזרת בני ערובה ישראלים, פירוק היכולת הצבאית של חמאס ואבטחת הגבול כדי למנוע מתקפה נוספת".

בסוף השבוע האחרון פירסם בטורו במעריב אלון בן דוד כי חמאס נמצא בקריסה. "צה"ל פוגש מחזות כאלה בכל רחבי הרצועה", כתב, "מחבלים מותשים שיוצאים ממנהרות ונכנעים. הם מספרים שנגמר להם האוויר ונגמרו גם המים ושכבר שבועות לא שמעו מהמפקדים שלהם. ככה נראית קריסה של ארגון צבאי".

"מ־24 הגדודים של חמאס נותרו רק 6 גדודים שמתפקדים, וגם חמאס יודע שצה"ל נמצא במרחק החלטה מלפרק גם אותם. בצר להם, מנסים המפקדים שנותרו ליצור מראית עין של שליטה בשטח, במיצגים מצולמים כמו הצעדתם של 'חשודים בביזה' או הצבת 'שוטרים' שיאכפו סדר. אבל המאבק על המזון ועל הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה חושפים את המצב האמיתי: אם בחודשיים הראשונים למלחמה חמאס שלט וניהל את חלוקת הסיוע, בחודש השלישי הוא נאלץ כבר להילחם ולהפעיל כוח מול ההמון הרעב שביקש להגיע אל המזון, ובשבועות האחרונים נראים אנשי חמאס מסתערים יחד עם ההמון על המשאיות בתקווה לחטוף פיסה מהסיוע.