ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אונ' ת"א שוחח הבוקר (רביעי) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM בנושא הלחימה בעזה ובצפון, על התקיפה בדמשק ועל חיזבאללה, על עסקה אפשרית מול חמאס ועל האינטרסים של חמאס בעסקה שכזו.

ראשית התייחס לתקיפה בדמשק: "אם מדובר ביעד איראני בכיר אז ברור שזה מעלה קצת את הטמפרטורות בצפון אבל נצטרך לחכות להבין מה הותקף ואם התקיפה הצליחה כדי להבין לאן העסק הזה הולך".

"מזכיר את חיסול אל-עארורי": דיווח על סיכול ממוקד בלב דמשק | צפו בתיעוד

על הדיווח כי נסראללה אמר שחיזבאללה מיצו את התקיפות נגד ישראל: "לא מדויק, לא יהיו אמירות שנסראללה יוצא בצורה כ"כ מובהקת, היה גם דיווח ממקורות ישראלים שנמצא מסמך של יחיא סינוואר שחיזבאללה אכזב אותו באי ההצטרפות שלו. אנחנו רק צריכים לזכור שאנחנו בבליל מטורף של דיווחים, שיחיא סינוואר מנותק קשר, וקרבות בין החוץ לפנים, ויורש ליחיא סינוואר - יש כל מיני דברים, והדברים האלה צריכים להגיע בהצטלבות מכמה מקורות."

הוא המשיך, בהסתייגות המתבקשת: "אני חייב להגיד קונקרטית לגבי הדיווח הזה שחמאס מאוכזב מהיקף ההשתתפות של חיזבאללה, אני לא יודע להגיד עד כמה מראש המתקפה הייתה מתואמת וכמה חיזבאללה יהיה בעניינים, מה שכן אני יודע להגיד זה שחיזבאללה כבר ביום הראשון או השני למלחמה נתקל במצבים שהיו מאוד בעייתיים עבורו. האמריקאים הגיעו בצורה מסיבית והציבו לו הרתעה, מדינת ישראל כבר הייתה מוכנה למשהו שיקרה בצפון וזו לא הייתה יכולה להיות הפתעה מאוד גדולה. אני יכול לנחש שסינוואר קצת מאוכזב אבל אני לא יודע אם זה היה ממש אי עמידה בתנאים הבסיסיים של המתקפה, זה עדיין בסימן שאלה".

בנוסף הביע תקווה זהירה לקראת עסקת חטופים: "אני אומר בזהירות שנראה שמשהו קצת זז. עושה רושם שיש נכונות יותר של חמאס להתקדם למשהו שלא יהיה בצורה מובהקת סיום מוחלט של המלחמה. חמאס מתחילה להיות יותר מוטרדת מהמצוקה של האוכלוסייה ומדגישה בתנאים את מה שהם קוראים לו 'הרעב' והבעיות הבסיסיות של האוכלוסייה. יכול להיות שהם רוצים לתת מענה מהיר לנושא הזה, בעיקר בעזרת סיוע הומניטרי, גם אם זה אומר שהם קצת שמים בצד את הדרישה האולטימטיבית של הפסקת הלחימה. אני עדיין לא רוצה להיות יותר מדי אופטימי, הכל מאוד כללי. עוד ייקח זמן בשביל שנראה מהלך דרמטי בנושא הזה".

כאשר נשאל האם, כמו שטען סמוטריץ', אמירות בנוסח "להחזיר את החטופים בכל מחיר" מעלות את המחיר של העסקה הפוטנציאלית, הגיב כי "אני לא חושב, לא שמנו לב שבכל ימי המלחמה עד עכשיו קולות כאלה השפיעו על חמאס. מבחינת חמאס, הדברים שיגרמו לה לשנות את המדיניות, זה התקוממות של האוכלוסייה, זה לא קורה. אנחנו רואים מדי פעם קריאות והבלחות, אנחנו עוד לא במצב שהעם מתחיל להאשים את חמאס ש'אתה הבאת את זה על הראש שלנו'."

הדבר השני שיכול להזיז את חמאס מהסטטוס קוו לפי ד"ר מילשטיין היא "הפגיעה בכוורת המקורבים של יחיא סינוואר. השבוע התחוור לנו שבכיר מאוד, שהיינו בטוחים שחוסל לפני חודשיים, הוא בעצם חי. כל עוד המצב הוא שהוא נשען על צמרת המקורבים שלו, והוא לא נפגע, והעם לא מתקומם עליו, מבחינתו זה בסדר. הלילה היו 50 הרוגים בעזה מתקיפות ישראל, אבל מבחינתם אפשר להמשיך עם זה הלאה".

בשיחה הוא מנתח בזהירות ומעריך כי "חמאס מעוניינת בסיום הלחימה, אבל יש לה קווים אדומים. היא לא מוכנה, לדוגמה, שהדבר יהיה מלווה במצב שבו ישראל לא תשלם משהו, בהקשר של התחייבויות לפרק זמן ארוך של אי לחימה ולתחילת נסיגה של ישראל. מהבחינה הזאת אני לא חושב שעוד ועוד מכות, כמו שעשינו עד היום, יגרמו לחמאס לשנות משהו בהתנהלות הבסיסית".