אחרי שנתיים קשות שהחלו בשנת 2021 והובילו לשנת השפל בשנת 2023, במהלכה גל עזיבה פקד את משטרת ישראל, מצליחים במשטרה בשנים 2023 ובתחילת שנת 2024 לייצב את השורות, להגדיל את הפער בין המתגייסים החדשים לבין הפורשים והמתפטרים ואפילו לרשום הישג חסר תקדים בחמישי האחרון, שעה שבתוך יום אחד התגייסו 103 שוטרים חדשים, מספר עצום לכל הדעות. 

"תמיד חתרת לניצחון": מאות אנשים ליוו את סמל אפיק טרי בדרכו האחרונה
"זה משגע את נסראללה": ישראל הכניסה את לבנון לפינה קשה

במשטרה יודעים להעריך את פועלו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדאג לתוספות השכר המשמעותיות שמהוות משקל משמעותי לגיוסים ובעיקר לקמפיין של המשטרה וכן לאירועי ה–7 באוקטובר ששיפרו את תדמיתה של המשטרה כארגון והשוטרים שתועדו כגיבורים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות המשטרה)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות המשטרה)

תנ"צ הדס מדמוני, סגנית ראש אמ"ש במשטרת ישראל שהנתונים הם אבן הדרך שלה, ציינה: "אנחנו בתנופת גיוסים מטורפת. את שנת 2023 סיימנו בתוספת של 844 שוטרים ביחס של כניסות למול יציאות מהארגון. זה מאזן חיובי מובהק שמצביע על הכיוון והדרך. בשנת 2023 התגייסו למשטרה 2,813 שוטרים, הישג שלא היה כדוגמתו. השנה שמנו לנו כיעד לגייס 5,000 שוטרים, מה שאמור למלא פערים משנה קודמת, מחסור מתמשך בתקינה, וכמובן תוספת של תקינה שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דאג עבור הארגון. הפער החיובי שהגענו עליו מתבטא לכאורה בכמות שוטרים שמרכיבה מרחב שלם ובקצב הזה נגיע לגיוס של 2,000 שוטרים". 

תנ"צ מדמוני התייחסה גם להתמודדות במחסור בשוטרים ובגיוס שוטרים חדשים והצביעה על הסיבות והאתגרים: "ה–7 באוקטובר שם אותנו עם אתגר חדש. לצערנו שכלנו 61 שוטרים במסגרת מלחמת חרבות ברזל, נפצעו למעלה מ–200 שוטרים, מה שהוכיח באמת שהשוטרים חירפו את נפשם. אנחנו מרכזים מאמץ בנושא הגיוסים, העלנו קמפיין שיצא מה–28 בינואר שמביא איתו תוצאות יפות. בניגוד לשנים עברו, השימוש בשוטרים מהשטח בקמפיין הגיוס ולא בשחקנים עשה את שלו והציבור מעריך את שוטרי משטרת ישראל שהם גיבורים של ממש. אנחנו ממוקדי מאמץ במחוזות המשפיעים בדרום, מרכז, ירושלים, תל אביב ועושים מאמצים כבירים כדי לגייס שוטרים בכמויות משמעותיות".

סגנית ראש אמ"ש חשפה נתונים משמעותיים וציינה כי "בחודש ינואר גייסנו 304 שוטרים, שזה גם קבע וגם סטודנטים. בחודש פברואר גויסו 293 שוטרים ומדובר ב –597 שגויסו בחודשיים וזאת כמות עצומה. חודשים מרץ, אוגוסט וספטמבר הם חודשים הרבה יותר משמעותיים אבל מדובר בפתיחת שנה מצוינת עבורנו. אנחנו משקיעים בשוטרים חוזרים, שח"מ שמתגייסים לקבע, שוטרי חובה שממשיכים והתוצאות מדהימות".

בתוך כל הטוב הזה הגיע יום חמישי האחרון שמבחינת המשטר, היה היום שבו נרשמה אולי היסטוריה. "בחמישי האחרון רשמנו הישג משמעותי, זהו בהחלט יום חג כשגויסו 103 שוטרים ביום גיוס אחד. במקצועות הגיוס אנחנו מתמקדים במקצועות הליבה. גייסנו למעלה מ–200 לתפקידי סיור ויס"מ, 91 שוטרים לתחום החקירות, 33 לבילוש וכ–60 למג"ב . כעת אנחנו מחכים למחזור שחרור של מרץ במג"ב כדי לגייס כמות משמעותית יותר. אם בממוצע בשנה היינו מקבלים כ–30 אלף קורות חייבים של מבקשי גיוס, נציין שבשנת 2023 קיבלנו 57 אלף קורות חיים. ובחודשיים הראשונים של שנת 2024 יש לנו כבר 26 אלף בקשות לגיוס וקורות חיים". 

לפני כל התוצאות המרשימות, מה מחסור התקינה של משטרת ישראל?
"מחסור של 1,900 שוטרי קבע ותפקידי ליבה. בהחלט שנת השפל הייתה 2021 במהלכה מתפטרים 1,143 מקבע ולעומת זאת בשנת 2023 היו לנו רק 873 התפטרויות. בשנת 2023 חזרו לשירות 200 שוטרים והשנה כבר גויסו מחדש כ–40 בחודשיים וזה מספר עצום.

צריך לזכור שטיפולו של השר לביטחון לאומי הביאה להעלאת שכר השוטרים ואנחנו תקווה שהשכר עוד יעלה בהמשך. מעבר לכך, השינוי התדמיתי בעקבות אירועי ה–7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל הובילה את האזרחים להכיר ולהוקיר את המשטרה ופועלו. אנחנו קוראים לציבור להתגייס למשטרה כי בסופו של דבר זה ארגון מצוין. 

ביום חמישי האחרון 100 איש הגיעו לבת ים לגיוס למשטרה ומחוזות דרום, מרכז, תל אביב וירושלים שהם מחוזות המיקוד שלנו, עשו עבודה מצוינת בגיוס השוטרים. בקצב הזה אנחנו נחצה את הציפיות שלנו וזה בהחלט ראוי להערכה רבה".

מטעם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: ״עם כניסתי למשרד לביטחון לאומי הצבתי לעצמי יעד אחד מתוך רבים וזה לעלות את מספר המתגייסים במשטרה. תקצבנו והענקנו מענקים לשוטרים כדי להגדיל את כוח האדם במשטרה. הנתונים של עלייה בכמות המתגייסים מהמשטרה מדברים בעד עצמם היום יש לשוטרים במדינת ישראל גם משכורת מכובדת (שתעלה בעוד 2 פעימות) וגם גב - שווה להיות שוטר במדינת ישראל״.