על רקע המלחמה ושאיפת החמאס וגורמים מתסיסים מטעמו להבעיר את ישראל מבפנים, ולאור אירועים מהסוג המדאיג שהתרחשו ב"שומר חומות", יש לתהות, האם האפשרות להתפרצויות אלימות בנגב מצד בדואים, נלקחת בחשבון? האם היערכות הולמת נשקלת לא רק בישיבת הממשלה לגבי הר הבית, אלא גם אצל ראשי רשויות בדרום וגורמים נוספים?

אחרי המתנחלים: ארה"ב הטילה סנקציות על בכיר לשעבר באמ"ן
למה ארדואן כל כך אובססיבי אלינו? עכשיו נחשפת הסיבה

אין צורך להזכיר את אירועי 'שומר חומות', הם זכורים לנו היטב כגל של התפרצות אלימה, חריגה בהיקפה וקיצונית בחומרת העבירות שהתבצעו ברחבי הארץ. המוקדים היו בערים המעורבות ובנגב.

בעוד חמאס שיגר אלפי רקטות על תושבי המדינה, פורעים מקרב אזרחי ישראל הערבים פתחו חזית נוספת בלב המדינה. כבישים נחסמו, עמודי תאורה הושחתו, הוונדליזם היה בשיאו. רכבים הוצתו, בקבוקי תבערה הושלכו, אזרחים הותקפו, נפצעו קשה והיו גם הרוגים. המהומות בתוך ישראל במהלך מבצע 'שומר החומות' הפתיעו את כולם, ובמיוחד את תושבי הנגב.

סינק של מפקד פלוגת לוחמים ביחידה ללוחמה בטרור, סרן ר׳ במחסן אמל"ח צמוד לבית ספר (צילום :דובר צה"ל)

מספר מאפיינים של חודש הרמדאן הופכים אותו לפוטנציאל לסיר מבעבע שתוכנו עלול לגלוש. התקבצות לתפילות, הסתה של ממש במסגדים, או אפילו רק ברמז, הם בין הגורמים האפשריים לכך, נדרש רק גפרור שידליק את האש. 

על כל אלה, יש להוסיף את הנסיבות המיוחדות, המלחמה שאנו מצויים בה בעת הזאת והמוטיבציה הגדולה מהרגיל של גורמי טרור, דווקא לאור התבוסה המסתמנת עבורם בעזה, להסית ולייצר תסיסה שתביא לאירועים חמורים ואולי תקל מהם מעט את המכבש הצה"לי.

סיום חודש הרמדאן בהר הבית, 2022 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
סיום חודש הרמדאן בהר הבית, 2022 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הר הבית (צילום: אופירה הלוי)
הר הבית (צילום: אופירה הלוי)

בין אם התרחיש הזה יתממש ובין אם לא, עושה הרושם שראשי הרשויות החדשים אינם חוששים. שמעון מזוז ראש המועצה החדש במיתר כבר התחיל לפעול: ״סוגיית השקט והביטחון האזורי עלתה במהלך ״חרבות ברזל״ לכן כינסתי את כל ראשי הרשויות באזור, יהודים וערבים לחתימה על אמנה הקוראת לשמירת מרקם החיים הייחודי ולהשבת השקט בדרום.

ראשי הרשויות התחייבו כי יעשו כל שיידרש על מנת להנהיג את האזור תוך שמירה על ביטחון התושבים. בפגישה השתתפו ראשי רשויות יהודים וערבים כדי להצהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שכולם יחד כתף אל כתף במטרה לשמור על מרקם החיים המשותף בנגב,  מתוך כבוד הדדי, שלום וביטחון״. מזוז מאמין שאם הממשלה "תפעל נכון בהר הבית", חודש הרמדאן יכול לעבור ללא אירועים חריגים.

יאיר מעיין ראש עיריית ערד הנכנס מנסה להרגיע, להערכתו לא צפויה הידרדרות ביחסים עם הבדואים. "נרצחו לבדואים כ-20 תושבים, חלקם ב7/10 וחלקם ברקטות ועוד 6 חטופים, על רקע זה הבדואים בנגב הבינו שהחמאס אויב משותף".

הוא מאמין שמרבית הבדואים בנגב תומכים בצה"ל, בחיסול הטרור ובחיסול החמאס. מעיין מציין ש"בחודשים האחרונים, רבים מהם התנדבו לסייע לצבא ולמפונים. היה כאן שקט מופתי בנגב. יש הקצנה מסוימת של ילדים של נשים פלסטיניות שחיים פה, ובהם שב"כ צריך לטפל".

ארז בדש, ראש המועצה החדש המיועד בעומר, סבור כמותו: "אירועי השבעה באוקטובר יצרו מציאות שונה, בעיקר משני היבטים. האחד, האוכלוסייה הבדואית ספגה גם היא מההתקפה הברוטאלית של החמאס שלא עשה הנחות לאיש, גם להם.

מצד שני, גם לקיצוניים מתוך האוכלוסייה הבדואית עם זיקה פלסטינאית מובהקת, אני ממליץ להעיף מבט לנעשה בעזה כדי להבין שהתגרות ומעשים ללא מחשבה, יגררו תגובה קשה מאוד של כל גורמי אכיפת החוק. אני מאמין שההיגיון יגבר ושגם הרשויות המקומיות יפעלו באופן בלתי מתפשר מול כל גילויי אלימות".

ראש מועצת להבים יוסי ניסן: ‏היישוב להבים מורכב מקהילה סובלנית שחיה בשכנות טובה. להבים ערוכה לאירועי קיצון בזכות שיתופי פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים, תרגול תרחישי ייחוס שונים של כיתת הכוננות ולמידת לקחי עבר. כוחות המשטרה והביטחון יידעו לתת מענה לכל אירוע ככל שהם יידרשו לכך".

לעומתם, מאיר דויטש מנכ״ל תנועת רגבים מתריע: "מאז השביעי לאוקטובר אנו עדים לירידה בפעולות אנטי ישראלית בקרב המגזר הערבי במדינת ישראל. איננו יודעים האם ירידה זו היא בעקבות רתיעה ופחד מכוחות משטרה מתוחים ופרוסים או מסיבה אחרת.

יירוט כטב"ם על ידי מטוס קרב (צילום: דובר צה"ל)

נציגי ומנהגי המגזר הערבי לא יצאו בגילוי נגד הטבח המזוויע של השביעי באוקטובר. לא בעברית ולא בערבית. כל עוד הם מרשים לעצמם להתעלם ממעשים איומים אלו - אל לנו לצפות שקהל שומעיהם הרבים ישנו את ההתנהגות המוכרתמשנים עברו.

מצפים ודורשים וביתר שאת, לפני הרמדאן - מכלל ראשי הקהילות ונציגי הציבור לעמוד, לגנות ולהוקיע את הפשעים נגד האנושות שבוצעו ב7.10".