הדי ביקורו של השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ממשיכים להדהד במסדרונות הפוליטיים בביירות, כאשר אתמול אמר ראש המפלגה הסוציאליסטית הפרוגרסיבית וליד ג'ונבלאט לעיתון "L'Orient Le Jour" כי האמריקנים אינם יכולים לכפות עלינו הפסקת אש מבלי לנהל משא ומתן על שביתת הנשק של 1949".

ארצות הברית משדרת לראשונה פסימיות: המלחמה עם חיזבאללה קרובה מתמיד?
בצל "דיאלוג האש": חיזבאללה במסר מפייס ומפתיע לישראל

בתוך כך, סגן יו"ר בית הנבחרים, אליאס בו סאאב, אמר לעיתון הלבנוני "אל-אנבע" כי "הוכשטיין דיבר בביקורו האחרון בביירות על הנקודות שהעלה בעבר, ויישמן יתחיל לאחר שהתמונה תתברר". בו סאאב הזכיר כי "הוכשטיין הכין תוכנית ורעיונות בעבר, והוא מציג אותם שוב כעת כדי לחפש מנגנונים ביצועיים ליישם אותם כדי שהדיון עליהם יתחיל לאחר השגת הפסקת האש בעזה". 

במקביל, גורמים בממשל הלבנוני הפנו אצבע מאשימה לעבר שליחו של נשיא ארה"ב שבחר, כך לדבריהם, לנהל משא מתן על בסיס החלטה 1701. לדבריהם, , התעקשותו של הוכשטיין ליישם את ההחלטה מהצד הלבנוני בלבד, במנותק מישראל, סיבכה את משימתו ופגעה במאמציו.  "המשימה של הוכשטיין נראית בלתי אפשרית אם ארה"ב לא תפעיל לחץ מספיק כדי לאלץ את ישראל לכבד את החלטה 1701, שמשמעותה המשך עימותים בשטח בנוסף להרס", אמרו לכלי תקשורת מקומי. 

נג'יב מקאתי, עבדאללה בו-חביב, עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נג'יב מקאתי, עבדאללה בו-חביב, עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

חבר  הפרלמנט הלבנוני בילאל אלחשימי אמר כי "לא ניתן להחליט על הפסקת האש במנותק מאיראן. לפני שדורשים משהו מחיזבאללה, עלינו לדעת מה איראן רוצה ולאן הפך המשא ומתן בינה לבין ארה"ב". כמו כן, הביע ספק אם תושג הפסקת אש. 

כזכור, אתמול דווח כי ישראל הציבה דד-ליין ואמרה למדינות אירופה כי ה-15 למרץ הוא תאריך היעד להגיע להסדר מדיני, אחרת יוגבר הלחץ הצבאי גם במחיר של מלחמה רחבת היקף. "הוכשטיין בקושי השתכנע שאפשר להפסיק את הלחימה בלבנון לפני הפסקת הלחימה בעזה, אך גם משוכנע שחיזבאללה לא רוצה הסלמה. השליח האמריקאי סבור שההפוגה בעזה תהיה תהיה כמו שעת אפס", אמרו המקורות. מנגד, גורמים ישראלים הכחישו את הדיווח.

עוד נטען בדיווח בעיתון הלבנוני כי עוזרו של הוכשטיין, שנשאר בביירות כדי להמשיך בדיונים עם  יושב ראש הפרלמנט הלבנוני נביה ברי וראש הממשלה נג'יב מיקאתי, עזב שלשום את המדינה. לפיכך, בימים הקרובים ביירות תהיה בעמדת המתנה למה שיובילו השיחות שנערכו בקהיר, בזמן שבו מקורות יודעי דבר חששו כי העימות יהפוך להסלמה רחבת היקף.