נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז הלילה (בין חמישי לשישי) באופן רשמי על הקמת רציף מול חופי עזה על מנת להגדיל באופן משמעותי את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה. גורמים רשמיים בארצות הברית מקווים שאם הדברים יעבדו כמתוכנן, תוך ארבע שבועות, יהיה ניתן להעביר דרך הרציף סיוע השווה לכ-200 משאיות. 

במקביל, נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הצהירה כי כבר בסוף השבוע יצא לדרך מבצע העברת סיוע לרצועת עזה דרך הים. מחר, ככל הנראה, תצא לדרך הספינה הראשונה מקפריסין לעזה כשעליה סיוע הומניטרי רב. גורמים בקפריסין הדגישו כי ברגע שהמסדרון הימי יהיה פעיל באופן מלא, יהיה ניתן לספק דרך המסדרון כאלפיים טון של סיוע הומניטרי ביממה. הנשיאה הוסיפה כי האיחוד האירופי מעורב במאמצים לפתיחת הנתיב הימי, "אל מול הקטסטרופה הנגרמת בעזה, ביחד עם ארצות הברית, איחוד האמירויות ומדינות נוספות". 

נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)
נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)

עם זאת, נותרה השאלה כיצד הסיוע יגיע לתושבים העזתים, מבלי שחמאס ישתלט עליו, כשביידן כבר הכריז כי חיילים אמריקאים יפעלו רק מהים, מבלי לפעול על הקרקע. דייב הארדן, מנהל משלחות USAID לרצועת עזה ויהודה ושומרון לשעבר, אמר כי פתיחת הרציף תהיה "שונה מבחינה איכותית ותהיה לה השפעה ממשית, בניגוד להצנחת הסיוע על ידי חיל האוויר האמריקני". לדבריו, "לביידן מגיע קצת קרדיט על החשיבה היצירתית. בניית הרציף יהווה כתב אישום פומבי על כישלונו של נתניהו לפתוח מעברים נוספים להעברת הסיוע ההומניטרי".

ביידן נשא הלילה את נאום "מצב האומה" השנתי, בו באופן מסורתי סוקר הנשיא את הסוגיות שעמדו על הפרק לאורך השנה החולפת, ומציב את מטרותיו לשנה הבא. על המלחמה בעזה, אמר ביידן: "בשבעה באוקטובר נטבחו 1,200 חפים מפשע נשים ונערות גברים ונערים, רבים מהם ספגו אלימות מינית. היום הקטלני ביותר לעם היהודי מאז השואה. 250 חטופים נלקחו". הוא המשיך, "כאן בחדר הלילה משפחות אמריקאיות שיקיריהן עדיין מוחזקים בידי חמאס".

נמל עזה (צילום: AFP via Getty Images)
נמל עזה (צילום: AFP via Getty Images)

הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

הוא המשיך: "לישראל יש את הזכות להילחם על ביטחונה, וחמאס משתמש בתשתיות אזרחיות, אך לישראל יש את האחריות להגן על עצמה. במלחמה האחרונה נהרגו 30 אלף פלסטינים, יותר מאשר בכל המבצעים הקודמים במצטבר, ומרביתם – אזרחים לא מעורבים, נשים, משפחות וילדים.

"הוריתי לצבא להקים רציף ימי על חוף עזה שיכול להעביר סיוע גדול. לא יהיו כוחות אמריקאים על הקרקע, מדובר במזח זמני שיאפשר כמות עצומה של סיוע להיכנס לעזה כל יום". עוד ציין ביידן כי "ישראל חייבת לעשות את חלקה. היא חייבת להרשות יותר סיוע הומניטרי ולוודא שעובדי סיוע לא ייקלעו לאש. חסר מזון ותרופות, זה שובר לב. הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה לא יכול להיות מטרה משנית, ולא ישמש כקלף מיקוח. אנחנו ממשיכים לפעול להפסקת אש מיידית".