"אנשי צוות רפואי" בבית החולים נאצר בח'אן יונס טוענים בריאיון היום (שלישי) ל-BBC כי עיניהם כוסו, הם הופשטו, הוכו ונעצרו על ידי חיילי צה"ל במהלך המבצע הצבאי בשטח המרכז הרפואי. 

צה"ל פשט ב-15 בפברואר על בית החולים בעיר ח'אן יונס. קטעים שצולמו בחשאי בבית החולים ב-16 בפברואר, מציגים לכאורה מספר גברים בתחתונים מול בית החולים, כשהם ורעים עם הידיים מאחורי ראשיהם. "כל מי שניסה להזיז את ראשו או לבצע תנועה כלשהי נפגע", טען מנכ"ל בית החולים, ד"ר עאטף אל-הוט ל-BBC. "הם השאירו אותם ככה כשעתיים".

מצה"ל נמסר ל-BBC: "במהלך הליך המעצר, לרוב יש צורך שחשודים בטרור יורידו את בגדיהם כך שניתן יהיה לבצע חיפוש וכדי לוודא שהם אינם מסתירים חומרי נפץ או כלי נשק אחרים. הבגדים לא מוחזרים מיד לעצורים, בשל החשד שהם עלולים להסתיר אמצעים שיכולים לשמש למטרות עוינות (כמו סכינים). מחזירים את הבגדים כשאפשר לעשות זאת".

 מחבלי חמאס שנעצרו בבית החולים נאצר (צילום: דובר צה''ל)
מחבלי חמאס שנעצרו בבית החולים נאצר (צילום: דובר צה''ל)

 
הצוות הרפואי טען כי לאחר מכן הם נלקחו לבניין בית חולים, הוכו, ולאחר מכן הועברו למתקן מעצר. ד"ר אבו סבחה, טען כי בוצעו כמה עונשים שניתנו לעצורים כמו שכיבה על הבטן לתקופה ממושכת ועיכוב בארוחות. מומחה למשפט הומניטרי אמר כי הצילומים והעדות של הצוות הרפואי שרואיין ל-BBC הם "מדאיגות ביותר". לדבריו, חלק מהדיווחים שסופקו ל-BBC "חוברים בצורה ברורה מאוד לקטגוריה של יחס אכזרי ובלתי אנושי".

ד"ר לורנס היל-קאתורן, מנהל שותף במרכז למשפט בינלאומי באוניברסיטת בריסטול, אמר כי "זה נוגד את מה שהיה במשך זמן רב רעיון מאוד בסיסי בחוק בסכסוך מזוין, כלומר הגנת בתי החולים והצוות הרפואי". "חובשים" שנשארו בנאצר אומרים כי פעולת צה"ל בבית החולים הותירה אותם ללא יכולת לטפל בחולים. עם השתלטות צה"ל, טופלו במקום קרוב ל-200 חולים.

אותם צוותים שהורשו להישאר תיארו שקיבלו הוראה להעביר חולים קשים בין בניינים. מספר חובשים טענו כי 13 חולים מתו בימים שלאחר ההשתלטות. הם אמרו שרבים מאותם מטופלים מתו בגלל התנאים בבית החולים, כולל מחסור בחשמל, מים ושאר דברים חיוניים הדרושים להמשך פעילות  בית החולים. ה-BBC הדגיש כי אינו יכולים לאמת את הטענות. 

איור של מתקנים של חמאס בבית החולים נאצר בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
איור של מתקנים של חמאס בבית החולים נאצר בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

צה"ל אמר ל-BBC כי הוא "סיפק לבית החולים מאות מנות מזון ומחוללי חמצן חלופיים שאפשר לו להמשיך לתפקד ולטפל בחולים שבתוכו. המערכות החיוניות של בית החולים המשיכו לתפקד במהלך הפעלת צה"ל במערכת אל-פסק". ב-18 בפברואר, ארגון הבריאות העולמי אמר שלבית החולים חסר מזון וציוד רפואי בסיסי והוא הפסיק לתפקד.

עצורים משוחררים וחובשים נוספים אמרו ל-BBC כי בניין היולדות הפך למקום בו צה"ל חקר את הצוות. ד"ר אבו סבחה אמר שהוא נבחר בתחילה להישאר עם חולים לאחר הפשיטה, אך לאחר מכן נלקח לבניין. "שמו אותי על כיסא וזה היה כמו גרדום", אמר. "שמעתי קולות של חבלים, אז חשבתי שיוציאו אותי להורג. צה"ל אמר ל-BBC כי "לא מבצע ולא ביצע הוצאות להורג מדומה של עצורים, ודוחה טענות כאלה".

כל שלושת העצורים איתם שוחח ה-BBC טענו שהם נדחסו בכלי רכב צבאיים והוכו כשהם הועברו לקבוצה גדולה. שני העצורים הנוספים ששוחררו סיפרו כי בשלב מסוים הם עברו בדיקות רפואיות אך ללא תרופות. אחד מהעצורים המשוחררים סיפר כי יומיים לאחר החקירה אמרו לו קציני צה"ל שאין נגדו ראיות והוא ישוחרר. ד"ר אבו סבחה אמר ל-BBC שהוא מעולם לא נחקר במהלך שמונת ימי המעצר שלו. 

שלושת החובשים עימם שוחחנו אמרו שהם הועברו חזרה לעזה כשהם מכוסי עיניים לאחר שחרורם. ה-BBC אישר את דבריו של ד"ר אבו סבחה כי הוא חצה בחזרה לעזה במעבר כרם שלום. מספר חובשים אמרו כי צה"ל לא יעניק להם אישור לקבור או אפילו להזיז גופות של חולים שמתו לאחר ניתוח. "הריח מילא את כל המחלקה", אמר ד"ר חטים רבא. "מטופלים צרחו 'בבקשה תעיפו אותם מכאן'. אמרתי להם 'זה לא בידיים שלי'".

ד"ר רבא היה אחד מקבוצה קטנה של חובשים שנבחרו להישאר עם חולים. לדבריו, גם הוא הופשט ולאחר מכן הובל לבניין שבו הוחזקו חולים. לדבריו, אינו יודע מה קרה לעמיתיו שהשאיר מאחור. 

ירי שבוצע לעבר כוחות צה״ל מבית החולים נאצר (צילום: דובר צה''ל)
ירי שבוצע לעבר כוחות צה״ל מבית החולים נאצר (צילום: דובר צה''ל)

דיווחי החובשים עומדים בסתירה לתדרוך שנתן בכיר בצה"ל ל-BBC אמר כי לא בוצעו מעצרים של צוות רפואי בנאצר, "אלא אם כן ידענו שאפשר לקבל מידע מודיעיני כזה או אחר. "היה לנו יסוד סביר להניח שיש להם מידע, אז לקחנו אותם לחקירה, אבל לא מעבר לכך. "לא היו אזיקים, לא לקחנו אותם לחקירה וגם לא למעצר מוקדם, אלא לצורך חקירה וניסיון להשיג מידע על החטופים או מפקדי חמאס שהיו בבית החולים... תשאול מאוד פשוט וזהו זה".

עוד נמסר כי "נעצרו כ-200 מחבלים וחשודים בפעילות טרור, בהם כמה שהתחזו לצוותים רפואיים. נמצאו כלי נשק רבים וכן תרופות המיועדות לבני ערובה ישראלים. פעלנו באופן מדויק וממוקד, תוך יצירת נזק מינימלי לפעילות השוטפת של בית החולים, וללא פגיעה בחולים או בצוות הרפואי. כל התעללות בעצורים מנוגדת לפקודות צה"ל ולכן אסורה בהחלט".