בשבוע שעבר, קיים צה"ל תרגיל הכנה לקרב בפינוי מוסק. התרגיל הוצא אל הפועל דרך שיתוף פעולה של פלוגת פינוי תספיק וניוד (פת"ן) בגדוד המילואים 8119, עם לוחמי יחידת החילוץ והפינוי - יחידה 669. התרגיל התרגיל התקיים בחטיבה המרחבית עציון.

לרגע הרגשתי קהלני: אחרי למעלה מ-40 שנה, חזרתי לתא הטנק | בן כספית

בתרגיל שבוצע בשבוע שעבר, יושמו מסקנות מהלמידה בשדה הקרב בו כל שנייה קריטית. מטרת תרגול הלוחמים הייתה לשפר את מיומנותם בנהיגה מבצעית ובפינוי פצועים במהירות המרבית למסוקי הפינוי לשם קבלת טיפול רפואי.

פינוי פצועים על ידי לוחמי יחידת 669 (צילום :דובר צה"ל)

סרן (במיל׳) אחיה, מ״מ בגדוד 8119 בחטיבת ירושלים, הוא אחד מהקצינים שפיקד על חיילים בזמן האימון והוא מספר שהופתע מהעיתוי: ״בבוקר של אחרי פעילות לילית באחד הכפרים המסוכנים בגזרת עציון, אני מתעורר משיחת טלפון מטייסת 124 ובו נאמר לי שמתוכנן לנו אימון פינוי מוסק עם הטייסת ועם יחידה 669". 

בתור מחלקת פת״ן (פינוי תיספוק וניוד תחת אש) האימונים האלה מוכרים לקצינים, אבל לאחיה היה העיתוי קצת מוזר ולא קשור למתאר הלחימה ביהודה ושומרון. לאחר שהוא קיבל את הפרטים, העיד שהבין את ההקשר של האירוע: "גוף באיו"ש אבל הראש פונה צפונה, אל גזרת לבנון".

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

סרן אחיה הגיע לקראת הצהריים עם הסמל שלו לחטמ״ר עציון לתדריך, ושם הסבירו לו את דרכי הביצוע בתרגיל: "מאמנים אותי בהנחתת מסוק ושחלוף של פצוע לתוכו ואת כוחות יחידה 669 בקבלה וטיפול בפצועים בדרך לבית החולים", אמר. בשלב הבא הם קיבלו ציוד ונסעו בהאמר לעבר המיקום בו אמור היה להתבצע התרגיל באזור מזרח הגוש. התרגיל מיועד היה להתרחש במנחת מסודר ב״תנאי מעבדה״.

מימד ההפתעה לא הסתיים, והצבא לקח את התרגיל צעד אחד נוסף: "בדרך עולה מולי המסוק בקשר ורוצה להתחיל את התרגיל. אני שעוד בדרכי לנקודת התרגיל מסביר לו, שאי אפשר להתחיל כי אנחנו עדיין לא במנחת והדרך לא קצרה" מספר אחיה. הטייס, לעומת זאת, מתעקש: ״יש לך מסוק וזה מצרך נדיר, תשתמש בי! מצידי תמצא מקום שנראה לך הגיוני ותנחית אותי שם״. 

אחיה, מ''מ בגדוד 8119 בחטיבת ירושלים (צילום: דובר צה''ל)
אחיה, מ''מ בגדוד 8119 בחטיבת ירושלים (צילום: דובר צה''ל)

אחיה, "מבסוט" מההזדמנות להנחית סוף סוף מסוק באמת ולא ב"כאילו" כמו בתרגולים קודמים, נוסע כמה מטרים, מזהה חלקת קרקע שטוחה שנראית לו הולמת את הצורך ומנחית את המסוק. דקות ספורות לאחר מכן, מתוך המסוק יצאו אנשי יחידה 669, חברו לפרטי הפצועים וסייעו ללוחמים בשטח להעמיס אותם לבטן המסוק, ש"תוך דקה כבר היה באוויר שוב בדרכו לבית החולים", סיפר. 

חילוץ חיילים על ידי לוחמי יחידה 669 (צילום: דובר צה''ל)
חילוץ חיילים על ידי לוחמי יחידה 669 (צילום: דובר צה''ל)

סרן אחיה מעיד: "התרגיל היה חשוב גם לכשירות שלנו בשחלוף פצועים וגם בעבודה שלנו מול מסוק בתנאי חירום", ומסכם: " בשיח לוחמים שביצענו לאחר מכן אמרו לי לוחמי המחלקה שפתאום הם הבינו באמת איך זה נראה ואיך מתפעלים אירוע כזה". האימונים הבאים של אחיה וחייליו יתבצעו לאור המסקנות שהופקו מהתרגיל, לצד התקווה שלא יזדקקו לפנות כלל פצועים משדה הקרב.

התרגול, היה אחד מהאימונים שצה"ל מבצע בעת הזו שנועד לפתח את המיומנויות הנדרשות בגזרות וביחידות השונות, במטרה להיערך לאתגרים האופרטיביים של פינוי חיילים פצועים משדה הקרב. המיומנויות המתורגלות הן חלק מיישום הלקחים והלמידה המבצעית מהתמרון הנוכחי שעדיין מתנהל ברצועת עזה. 

באשר ללוחמי המילואים של גדוד 8119 שהשתתפו בתרגול, הם תופסים כעת קו בחטמ"ר עציון, לאחר שסיימו תקופת פעילות מבצעית אינטנסיבית ומשמעותית ברצועת עזה, כשהחטיבה שלהם הייתה מהראשונות שנכנסו ללחום ברצועה.