אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מזרחן ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר ראש התיאום הביטחוני עם הפלסטינים ומושל ג'נין ובית לחם, שוחח עם 'מעריב' והסביר מה עומד מאחורי פעולות חמאס בכל הקשור למשא ומתן באשר לעסקת החטופים.

בשקט בשקט: כך א-סיסי מתכנן לנעול את ישראל מלפעול ברפיח
עוד יעשו על זה סרט: כך חוסל רמטכ"ל חמאס מרואן עיסא - שלב אחר שלב

"התעקשות של חמאס פעם אחר פעם, במסגרת המו"מ או בהצהרות לתקשורת הערבית, על הדרישה להשיב את העקורים העזתים בצפון הרצועה לבתיהם בבית חנון ובבית לאהיה, נובעת מהעובדה שהארגון חש שהקרקע הטרוריסטית נשמטת מתחת לרגליו. החמאס מעוניין להחזיר לידיו בהדרגה את יכולות השליטה מכיוון שסיכוייו להשתקם כממשל וכגוף צבאי עוברים בצפון הרצועה, ולאו דווקא בדרומה".

עוד הסביר כי "ארגוני טרור, במיוחד ארגוני טרור כדוגמת החמאס, פועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית צפופה שמשמשת להם מגן אנושי. מלכוד מנהרות, חפירת פירים והצבת קני שיגור בשטח פתוח היו חושפים את החמאס למכות חזקות של צה"ל, כיוון שאז הדבר היה דומה יותר לקרבות צבאיים קלאסיים שמתקיימים בשטחים פתוחים עם עדיפות בולטת לצה"ל. אולם החמאס בנה את תורת הלחימה שלו על בסיס של א-סימטריה, היינו שבאמצעות שימוש בדרכים ובשיטות שלאויבו אסור להשתמש בהן ובראשן היטמעות מקסימלית בתוך מתחמים אזרחיים, ובכך לטרוריסט תמיד תהיה עדיפות על אויבו".

"בנוסף, החמאס זקוק לאותם אזרחים כיוון שתורת הלחימה של הארגון מעודדת הקרבת ציבור אזרחי בדגש על נשים, זקנים וילדים, הדגיש. "לכן, ככל שחסרי ישע אלו ייפגעו יותר, כך יגברו הלחצים המדיניים על ישראל לחדול מהפעלת כוח צבאי ובכך חמאס יצפה לקבל עוד ועוד נקודות זכות בקהילה הבין-לאומית".

בסיום דבריו ציין כי "התנהלות אנשיו במו"מ בקטאר מצביעה על כך שחמאס מודאג מאפשרות של הפיכת אזור צפון הרצועה למקום שנשלט בידי גופים אחרים כגון: פת"ח, חמולות או שבטים מקומיים. לשיטתו, מניעת חזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם מותירה ואקום אליו עלולים להיכנס פלגים שלכאורה ייחשבו לשוחרי שלום. דבר זה יחייב שיחייב את החמאס בעתיד להיכנס עמם ל'פיתנה', מלחמת אזרחים, שבתנאים הנוכחיים הוא רחוק מאוד מלהיות ערוך לקראתה".