בפשיטת צה"ל על בית החולים "שיפא" בעזה חוסלו עד כה למעלה מ-50 מחבלים. על רקע המבצע והפיגוע בגוש עציון התארח הערב (שלישי) הכתב והפרשן הצבאי של "וואלה!" ד"ר אמיר בוחבוט בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM והתייחס למתרחש.

יותר מסוריה ותימן: ישראל המדינה השנייה הכי מסוכנת בעולם
ההונאה הגדולה נחשפה: מחבלי חיזבאללה הסתתרו באמבולנסים בלבנון

"מה שמתלכד פה עכשיו זה שני מאמצים, גם כוחות הביטחון שלנו ושל הרשות הפלסטינית", אמר בוחבוט על הפיגועים שמבצע חמאס. "הם רואים מה קורה בעזה, רואים את המאמץ לכוון את הכעס נגד הרשות הפלסטינית, רואים גם את חילופי ההאשמות ברקע. כשהם יוצאים מאזור הנוחות זה מניב פירות אבל אל לנו לתלות את יהבנו במנגנוני הבטחון של הרשות הפלסטינית. אנחנו נמצאים בפיק הרבה יותר גבוה מזה של גדודי מילואים. אני לא זוכר מספרים כאלה".

"הדבר הזה, זה שני מיליארד שקלים לפחות, זה סכומי כסף מטורפים, גיוס גדול מאוד, פגיעה בתל"ג, ובסוף הדבר הזה מביא לתוצאה שהקצה המבצעי מסכל פיגועים ולכן אתה לא רואה פה יום יום. רק הלילה דחפורים נכנסים למחנה בלטה בשכם ומגרדים פיצוצי מטענים שאתה שומע אותם למרחקים ואתה אומר מה היה קורה אילו היו נכנסים לשם כוחות. אותו דבר בג'נין, רמאללה הלילה, מוחמד ג'אעברי, אתה לא שומע את זה כי העבודה האינטנסיבית של עוד מבצע ועוד מבצע מורידות את רף הטרור ולכן יו"ש תוססת", הוסיף.

עד מתי להערכתך נהיה בבית החולים "שיפא"?
"כדי להגיע למה שקרה באוגדה 162 עם איציק כהן אתה צריך להיות יצירתי, לבצע פשיטה, שאתה עושה אותה עם הונאה ורק ככה אתה מצליח להביא ל-200 עצורים שלא יכולים לברוח מהמתחם הזה. מי הם אותם האנשים, אני חושב שדובר צה"ל עשה טעות כשפרסם שבכירי חמאס נעצרו. אני מניח שרצה אולי להרגיע את הזירה הבינלאומית אבל בפועל מדובר בבכירי שטח שהמטרה שלהם הייתה להצמיד אותך לאזורים בצפון ומרכז הרצועה וביחד להצמיח פה תשתיות חדשות של תצלומי קרקע, של משילות, ממש להחיות מחדש ולחזור לשטח ולהראות הנה אנחנו חוזרים, וצה"ל הפתיע אותם, פעם אחת הוא פוגע בסמל, שנייה הוא עוצר אותם, פעם שלישית הוא מראה לכולם חבר'ה אין יותר מקום שלא נגיע אליו כולל אם נחזור אליו פעמיים גם אם נחטוף ביקורות, כולל 'שיפא'".

למה לא מפציצים את "שיפא"?
"כי מדובר במרכז הומניטרי, הוא ממש לא סגור זמנית. למה דובר צה"ל פרסם שבכירים נעצרו? כדי להרגיע את הזירה הבינלאומית. אבל בפועל מדובר פה במתחם ולא במבנה ספציפי, זה מה שנשאר להם כי כל התת-קרקע כמעט פוצץ, ולכן הם רוצים שם להקים את המפקדה החדשה. זה לא רק המרחב עצמו, זה המעגלים השני והשלישי, זה דירות ליד, זה דירות במעגל השלישי ששם נמצאים מחבלים שנמצאים ויוצאים, כל המעטפת. יש מורכבות כי חלקם מסתתרים בתוך משרדים, ולא רוצים להגיע לשם כי לא רוצים לנהל חילופי שבויים מאחר והם מחזיקים בצוותים רפואיים כסוג של בני ערובה".

פעילות צה''ל בבית החולים \'\'שיפא\'\' (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בבית החולים \'\'שיפא\'\' (צילום: דובר צה''ל)

למה הם חזרו לשם?
"הם חשבו שהלגיטימציה הבינלאומית תמנע מצה"ל להגיע ל'שיפא' כמו שהם חושבים שהיא תמנע מצה"ל להגיע לרפיח. בסוף כדי לנקות את רצועת עזה אתה צריך להגיע לכל מרכזי הטרור. אני מתחייב בפניך לפחות לפי מה שאני מריח ורואה שיהיו עוד מקומות שצה"ל יפתיע את האויב ברצועת עזה שהוא חושב שלא מגיעים. דרך אגב, מה עשה מרואן עיסא היה יכול להיות בדרום בכל המקומות שהם חושבים שלא נגיע ונפתיע. אני חושב שצה"ל עושה את זה בצורה חכמה".

פעילות צה"ל בבי"ח שיפא (צילום :דובר צה"ל)

לסיום התייחס לתקיפות צה"ל בצפון: "יש תוצאות, כשאתה תוקף אלפי מטרות בלבנון יש לזה תמורות. הן כאלה שלא רק שהם מעבירים מהמחסנים שלהם בסוריה ללבנון, לפי פרסומים סעודיים גורם בטחוני לחש לו שהוא מתחיל להעביר מהמחסנים של אסד. הערכה אישית שלי שגורם ישראלי עשה אאוטינג כדי לרמוז לאסד - 'אם תמשיך להעביר נשק ותחמושת לחיזבאללה אז אולי מישהו יתחשבן איתך'. אבל בשורה התחתונה, זה מצביע על כלכלת חימושים מאוד בעייתית של חיזבאללה, על כך שאיראן לא מצליחה לסגור לו את הפער, כי לפי פרסומים זרים חיל האוויר תוקף משלוחי נשק. זה שם את אסד בפוזיציה מאוד בעייתית שמצד אחד הוא רוצה לעזור ומצד שני הוא יכול לחטוף סטירה ממקום לא צפוי".