הדילמה שמעכבת את העסקה לשחרור החטופים: על רקע כינוס קבינט המלחמה שעתיד להתרחש הערב (שלישי)  ראש המוסד, דדי ברנע ששב ארצה לאחר יממה של שיחות עם המתווכות, העביר לשרי הקבינט המצומצם עדכון מעמיק מהמו"מ, בעוד שאנשי הצוות הישראלי נשארו בקטר להמשך העבודה.

השר בני גנץ, חבר קבינט המלחמה, התבטא היום בנושא המגעים לעסקת חטופים ואמר כי "למדינת ישראל יש אחריות לאזרחיה. את הברית הזו אסור להפר, גם במחירים כואבים. כמו בפעם הקודמת שקיימנו משא ומתן, אם תהיה הזדמנות אמיתית להחזיר אותם, נממש אותה. לא נחמיץ אותה. יהיה לכך מחיר והוא יכאב. זהו מחיר הברית שבין המדינה לאזרחיה שהפרתה תגבה מחיר היסטורי כבד מהחברה הישראלית. כן, יש לנו שיקולים רחבים. וכן, יכולים להיות הבדלי גישות. חבריי ואני נוודא, שההחלטות יתקבלו אך ורק ממניעים של טובת העניין והמדינה. זו לא רק מחויבות לחטופים ולמשפחות, זו האחריות שלנו למדינת ישראל ולחברה הישראלית".

כמו כן, היום לאחר היום הראשון של משא ומתן  משרד החוץ הקטרי מסר כי "ישנה אופטימיות זהירה לגבי שיחות הפסקת האש בעזה", וכי המשא ומתן נמשך. לצד זאת , משרד החוץ בדוחה ציין כי "אנחנו לא קרובים לעסקה, אך נשארים מלאי תקווה". כמו כן, משרד החוץ הקטרי הביע חשש מפעולה הישראלית ברפיח וטען כי פעולה שכזו "תשפיע לרעה על המגעים לשחרור החטופים".

בתוך כך, המתווכים שעוסקים במשא ומתן בין ישראל לחמאס הסבירו בפני ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל רואה במו"מ לא רק את הרצון לשחרר את החטופים שבשבי חמאס, אלא גם הצהרה כי המערכת הצבאית שתתחדש לאחר הפסקת אש, נועדה כדי לרסק את ארגון הטרור אחת ולמיד. לעומת זאת, חמאס רואה לנגד עיניו את הישרדותו, כשבכיריו מנסים להחזיר את השליטה האזרחית בצפון הרצועה.

במקביל, המשא ומתן הפך לעדיפות עליונה עבור ממשל ביידן שמתווך בין הצדדים. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אף הצהיר כי יגיע השבוע לערב הסעודית ולמצרים, בתקווה לדחוף את הצדדים להגיע להסכם ולהפסקת אש, למרות הקשחת העמדות. גורמים המעורים בפרטים תיארו את השיחות כהזדמנות אחרונה להבטיח הפסקת אש, כדי למנוע מישראל לפלוש לרפיח - המעוז האחרון של חמאס ברצועת עזה.

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

נקודה נוספת למחלוקת היא כי חמאס רוצה לבחור בעצמו אילו אסירים פלסטינים ישוחררו במסגרת עסקה, מה שעלול להפוך את העסקה ל"בלתי אפשרית" עבור קבינט המלחמה. שרים בקואליציה של נתניהו מקשיחים את העמדה כשאיימו מספר פעמים לעזוב את הקואליציה של ראש הממשלה, בהתנגדותם לשחרר מחבלים עם דם על הידיים. בראש הרשימה נמצא מרואן ברגותי, הכלוא בישראל מאז לשנת 2002, ונחשב לסמל בעיני הפלסטינים. 

המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע יצאה אמש לקטאר, זאת בניסיון לקדם עסקת חטופים אפשרית. בכיר ישראלי צוטט ברויטרס כשהוא מתייחס למגעים. "אנחנו לפני מו״מ ארוך ומורכב, כל נקודה שהולכת להשתנות בה צריכה לעבור למנהרת חמאס. ההצעה לא טובה מבחינת ישראל - הולכים לסגור בקטר פרטים גדולים ועמוקים שייקחו זמן", ציין. 

דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני)
דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני)

עוד הוסיף כי "לא כל מה שצוות המו״מ ביקש בנוגע לסמכויות במסגרת המגעים הוא קיבל מהממשלה, אך כן ישנו מספיק קרדיט על מנת להתניע משא ומתן ענייני וחשוב. המשלחת תצא לקטאר עם מנדט לקיום מו"מ". כמו כן, הוא ציין כי כרגע מדובר על הפסקת אש שתימשך שישה שבועות, בה ישוחררו 40 חטופים. עוד מסר כי משלחת ארגון הטרור חמאס מתקשה לייצר קשר עם מנהיגיו שנמצאים במנהרות בעזה. 

לפני מספר ימים, הגישה קטר לישראל את נייר התשובה הרשמי מטעם חמאס עם רשימת הדרישות. הנייר הוגש לצוות המקצועי שמנהל את המו״מ בישראל. גורם שנחשף לתוכן הנייר חשף: "מדובר בדרישות הגיונית והתקדמות חיובית. ניתן להגיע להסכם". עם זאת, מלשכת ראש הממשלה נמסר: "חמאס ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות. עדכון בנושא יובא מחר לקבינט המלחמה ולקבינט המדיני ביטחוני".