צוות חוקרים ישראלי בדק לאחרונה את הטענות לפיהן חלק מהחטופים בעזה מצאו את מותם בעקבות הפצצות של חיל האוויר. לאחר הבדיקה, המסקנה הייתה ברורה, ולפיה רוב החטופים שמחוזקים בעזה ומצאו את מותם נרצחו ע"י מחבלי החמאס. 

"ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי, סמל": זהו הבכיר שנעצר בבית החולים שיפא
מה השופט אורנשטיין היה מוכן לתת לאפי נוה? צריך להאזין כדי להאמין

בין היתר, בדקו החוקרים האם שיעור המוות המוערך של החטופים דומה לשיעור המוות המוערך של תושבי עזה. את המחקר פרסמו פרופ' פרנסיס מימוני מהמרכז הרפואי שערי צדק, ד"ר ספי מנדלוביץ' וד"ר יובל דדון ממשרד הבריאות הישראלי בכתב העת של ההסתדרות הרפואית בישראל.

חיסול מחבל חיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)

צוות החוקרים הסתמך על הערכות ממקורות מודיעין בישראל, כשהוא מתייחס גם לטענות שנשמעו לאורך התקופה האחרונה ע"י ארגון הטרור בעזה. שיעור התמותה בקרב החטופים היה "גבוה באופן מדהים ומשמעותי" מזה של העזתים, כך לדברי עורכי המחקר. נתון זה הוביל אותם למסקנה בסוגיה זו. 

הם אף הוסיפו כי "לא סביר" ששיעור התמותה הגבוה בקרב החטופים הוא תוצאה של תקיפות חיל האוויר. 134 ישראלים נמצאים כעת בשבי ארגון הטרור, כשלא ברור מי מהם נמצא עדיין בין החיים. 

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, לאחר המבצע החריג של צה"ל בבית החולים שיפא, התמונה מתחילה להתבהר ופרטי המבצע נחשפים. על פי דיווח הבוקר בגלי צה"ל, עד כה נתפסו כ-350 מחבלים, שהמודיעין יודע להצביע עליהם בוודאות כמחבלי חמאס וג׳יהאד. רובם בחרו להסגיר את עצמם ולהיכנע. מסדרון שלם בשיפא משמש כעת כמתקן מעצר זמני של אמ״ן והשב״כ לחקירות המחבלים בשטח, כדי להפיק מהם מודיעין במהירות.

עוד על פי הדיווח של הכתב דורון קדוש, מחקירות המחבלים השיג צה"ל מודיעין שמופק באופן מיידי: מספר תקיפות של חיל האוויר ביומיים האחרונים התבצעו הודות למודיעין שהגיע מהמחבלים בשיפא. גורם בצה״ל אמר כי ״אנחנו יושבים על מכרה זהב״. עוד דווח כי נעצרו גם מפקדים בדרג בינוני, אך הבכיר ביותר בצפון הרצועה - מח״ט עזה עז א-דין אלחדאד, כנראה לא בשיפא.