גורמי ביטחון ישראלים שנותרו אנונימים חשפו ב"ניו יורק טיימס" כי מערכת הביטחון מפעיל מערך זיהוי פנים טכנולוגי בעזה בניסיון לאתר חטופים ומחבלים. על פי הדיווח, יחידה 8200 קיבלה הנחיה ליצור "רשימת חיסול" של אנשי חמאס שלקחו חלק בטבח ב-7 באוקטובר.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד דווח כי התוכנית משתמשת בטכנולוגיה של חברת קורסייט הישראלית לצד שירות התמונות של גוגל. תחילה היא שימשה לאיתור החטופים הישראלים, ולאחר היציאה למבצע הקרקעי בעזה, צה"ל נעזר יותר ויותר בטכנולוגיה כדי לאתר כל מי שיש לו קשרים לחמאס או לקבוצות מיליטנטיות אחרות. במקרים מסוימים, כך טען אחד הגורמים בדיווח, הטכנולוגיה זיהתה בטעות אזרחים כחמושים מבוקשים של חמאס.

לדברי "הניו יורק טיימס", שלושת אנשי המודיעין שמכירים את התוכנית אמרו שהם "מדברים בגלל חששות שמדובר בשימוש לרעה בזמן ובמשאבים מצד ישראל". דובר צה"ל סירב להתייחס על אופי הפעילות בעזה, אך אמר שהצבא "מבצע פעולות ביטחון ומודיעין חיוניות, תוך שהוא עושה מאמצים משמעותיים כדי למזער פגיעה באוכלוסייה הלא מעורבת". עוד הוסיף: "כמובן, אנחנו לא יכולים להתייחס ליכולות מבצעיות ומודיעיניות בהקשר הזה".

טכנולוגיית זיהוי פנים התפשטה ברחבי העולם בשנים האחרונות כשהיא מתבססת על ידי מערכות בינה מלאכותית מתוחכמות יותר ויותר. בעוד שמדינות מסוימות משתמשות בטכנולוגיה בעולם התעופה, סין ורוסיה פרסו את המערכות נגד קבוצות מיעוט וכדי לדכא התנגדות. השימוש של ישראל בזיהוי פנים בעזה בולט ככלי במלחמה.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, לישראל יש מערכת זיהוי פנים, כלך על פי דו"ח אמנסטי. במחסומים בערים כמו חברון, פלסטינים נסרקים במצלמות ברזולוציה גבוהה לפני שהם מורשים לעבור. חיילים משתמשים גם באפליקציות סמארטפונים כדי לסרוק את פניהם של פלסטינים ולהוסיף אותם למסד נתונים. 

מאט מחמודי, חוקר בארגון אמנסטי אינטרנשיונל, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי השימוש של ישראל בזיהוי פנים מדאיג משום שהוא עלול להוביל ל"דה-הומניזציה מוחלטת של פלסטינים". בנוסף, לפי דו"ח של אמנסטי מהשנה שעברה, ישראל השתמשה בעבר בזיהוי פנים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, אולם המאמץ ברצועת עזה רחב יותר.

בעזה, שממנה נסוגה ישראל ב-2005, לא הייתה קיימת טכנולוגיית זיהוי פנים. המעקב אחר חמאס בעזה נערך במקום זאת באמצעות האזנה לקווי טלפון, חקירת מחבלים, ניתוח צילומי מזל"ט, קבלת גישה לחשבונות מדיה חברתית פרטית ופריצה למערכות תקשורת.